Nekromanti Tankar kring en spelvärld av romersk art

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har några grovt tillyxade tankar kring en spelvärld, vilka jag hade tänkt dela med resten av forumet, så att fok kan inspirera mig eller stjäla mina idéer. Själva grundsmaken på spelvärlden är antik, närmre bestäm Rom under kejsartiden. Dock kommer det att drälla av anakronismer, annars hade jag knappast brytt mig om att skapa en värld separat från vår historia. Arkitekturen är mer gigantisk -- jag tänker mig mitt "Rom" som något nära cyberpunksvisionen av en stad, fast givetvis utan den högteknologiska prägeln. Jag ser framför mig en labyrintisk underjord befolkad av proletärer, vilka håller igång det maskineri som driver staden -- ibland bokstavligt, olika automatiska underverk är en integrerad del av stadslivet (och ja, jag känner till det där med kugghjul och ångmaskiner och sånt, men matematiken kan mycket väl vara mer avancerad här). Bland dessa proletärer finns inte enbart människor -- även förvridna varelser, skapade av djur lika mycket som människor för att kunna arbeta hårdare, befolkar underjorden (minotaurer är väl det mest uppenbara). På de höga taken flockas fågelfolket, de skränande och intelligenta kråkfåglarna, ökända för sin opålitlighet. Som centrum för ett gigantiskt rike nås staden av influenser från hela världen, en oöverträffad blandning av olika kulturer, religioner och laster. Över allt detta styr kejsaren, eller snarare kejsarna, för det är sällsynt att någon besitter posten någon längre tid, och när de gör de beror de på att de lyckas övertrumfa alla andra i ren illvilja och därmed bibehålla kontrollen.

Så vad säger ni? Verkar det som något som bör utvecklas? Några idéer eller åsikter? Detta är mer av en samling lösryckta idéer än en sammanhängande världsbild, så den bör utvecklas för att fungera ordentligt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jodå, men TD är ju lite annan prägel än det jag vill genomföra. TD är en relativt korrekt spelvärld med en mestadels totalromersk prägel (vissa undantag). Min vision är snarare något som baserar sig på ett Rom där man dragit vissa drag till sin spets -- makt, storslagenhet, dekadens och liknande. Man kan likna det vid New Crobuzon eller Lankhmar, bara det att där NC är en fantastisk variant av ett viktorianskt London och där Lankhmar är en fantastisk variant av någon medeltida metropol är min idé något liknande, fast med en antik romersk prägel på kultur och liv.

solvebring

Superhero
Jag tycker det låter asagrymt! En kanonidé, dock verkar den samtidigt lite svår att få till så bra som din beskrivning av dina idéer låter. Men jag tycker det låter bra i alla fall, skulle det rollspelet komma skulle jag gärna pröva det. :gremlaugh:

P.S. Måste ge Bobby Magikern en stor eloge för hans nick, vet inte vad det är, men jag gillar något i dess klang, låter nice på något vis just detta, "Bobby Magikern". D.S. :gremtongue:

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, så länge man inspireras av New Crobuzon kan det nog inte gå särskilt fel. :gremgrin: Kör på!

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag ser en klar potential här.

Du borde låta dig inspireras av det senromerska riket, det s.k. kallade dominatet, som instiftades av kejsar Diocletianus i slutet av 200-talet efter en serie uppslitande inbördeskrig. Under denna era hade kejsaren anammat ett österländsk synsätt på sin person och tilltalades dominus atque deus (vilket betyder "herre och gud"). Dominatets kejsare var envåldshärskare som försökte (och misslyckades med) att detaljstyra sitt rike för att klara barbarinvasionernas påfrestningar.

Du bör utsätta ditt imperium för både yttre ("Attilas" horder) och inre ("dekadensens" mörker) hot. Kombinationen av cybermörker och marmor-Metropolis kan bli bra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att det låter rysligt intressant faktiskt. Ett tips är väl att du läser lite mer om det historiska Rom innan du börjar skriva även om du inte ska köra med den historiska versionen. Det finns säkert någon lämplig GURPS-modul att inhandla.

Arfert

Facit
Det där lät sensationellt kul faktiskt, upplagt för en massa sätt att göra äventyr. Skulle gilla att illustrera det spelet om det blev realiserat *räcker upp handen*

...för övrigt sitter jag och skriver nåt liknade till Saga just nu, fast det är mer en stad i stil med bysans/konstantionopel ...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
För många år sedan, när jag jobbade med Viking åt 101 Production var jag med och skrev Västerled -boken och hade t.o.m. börjat skissa på en Österled/Miklagård -bok när den där firman kraschade och spelvärlden med den. Synd! Konstantinopel och Rom är städer med enorm potential, särskilt om man släpper ner lite horror-kryddor i mixen.

Härolden

Warrior
Hehe, jag får lite vibbar av Metropolis och Mary Gentles "White Crow" (som f ö är mkt läsvärd). Låter klart skojigt hur som helst.