Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har några grovt tillyxade tankar kring en spelvärld, vilka jag hade tänkt dela med resten av forumet, så att fok kan inspirera mig eller stjäla mina idéer. Själva grundsmaken på spelvärlden är antik, närmre bestäm Rom under kejsartiden. Dock kommer det att drälla av anakronismer, annars hade jag knappast brytt mig om att skapa en värld separat från vår historia. Arkitekturen är mer gigantisk -- jag tänker mig mitt "Rom" som något nära cyberpunksvisionen av en stad, fast givetvis utan den högteknologiska prägeln. Jag ser framför mig en labyrintisk underjord befolkad av proletärer, vilka håller igång det maskineri som driver staden -- ibland bokstavligt, olika automatiska underverk är en integrerad del av stadslivet (och ja, jag känner till det där med kugghjul och ångmaskiner och sånt, men matematiken kan mycket väl vara mer avancerad här). Bland dessa proletärer finns inte enbart människor -- även förvridna varelser, skapade av djur lika mycket som människor för att kunna arbeta hårdare, befolkar underjorden (minotaurer är väl det mest uppenbara). På de höga taken flockas fågelfolket, de skränande och intelligenta kråkfåglarna, ökända för sin opålitlighet. Som centrum för ett gigantiskt rike nås staden av influenser från hela världen, en oöverträffad blandning av olika kulturer, religioner och laster. Över allt detta styr kejsaren, eller snarare kejsarna, för det är sällsynt att någon besitter posten någon längre tid, och när de gör de beror de på att de lyckas övertrumfa alla andra i ren illvilja och därmed bibehålla kontrollen.
Så vad säger ni? Verkar det som något som bör utvecklas? Några idéer eller åsikter? Detta är mer av en samling lösryckta idéer än en sammanhängande världsbild, så den bör utvecklas för att fungera ordentligt.
Så vad säger ni? Verkar det som något som bör utvecklas? Några idéer eller åsikter? Detta är mer av en samling lösryckta idéer än en sammanhängande världsbild, så den bör utvecklas för att fungera ordentligt.