Kanske har det att göra med i vilken utsträckning de kan samspela? En Fireball, en Sleep och en Purify Food and Drink har olika regeluppsättningar, men de interagerar inte alls med varandra. Att introducera en ny spell i systemet gör inte de andra spellsen mer komplexa. Har dock ingen som helst koll på Vampire, så vet inte hur förmågorna där fungerar i relation till spells i DnD.
För mig handlar "tyngd" eller "komplexitet" eller vad det nu kan vara mest om vad jag behöver ha i huvudet och inte. Det är ju många fler regler i spel i DnD4E än i DnD3.5 egentligen eftersom alla powers fungerar så olika. Samtidigt är själva Power-upplägget funtat så att man inte behöver kunna alla Powers, det är bara att läsa dem när man använder dem.
På samma sätt fungerar level-systemet i Basic DnD så att man inte behöver ha koll på en massa spells när man gör sin level 1 Magic User, för man har inte så många att välja på, och de val man har är väldigt tydliga. Därför upplever man det som ganska basic, även om varje spell i sig är en regel.
---
Och i andra fall kan det ju vara antal moment som gör ett spel komplext, snarare än mängden regler i spelet. Jag tror att i mitt huvud är inte komplexitet eller regeltyngd så mycket en fråga om antalet regler, utan mer om antalet moment och hur mycket som måste finnas i huvudet. Det är därför jag uppfattar Burning Wheel som extremt komplext med alla sina subsystem, medan jag tycker att DnD4E egentligen är ganska enkelt, trots att DnD4E antagligen har fler sidor regeltext.
---
TLDR: Egentligen är det kanske mest en fråga om relationen mellan reglerna, och antalet moment, snarare än faktisk regelmassa?
För mig handlar "tyngd" eller "komplexitet" eller vad det nu kan vara mest om vad jag behöver ha i huvudet och inte. Det är ju många fler regler i spel i DnD4E än i DnD3.5 egentligen eftersom alla powers fungerar så olika. Samtidigt är själva Power-upplägget funtat så att man inte behöver kunna alla Powers, det är bara att läsa dem när man använder dem.
På samma sätt fungerar level-systemet i Basic DnD så att man inte behöver ha koll på en massa spells när man gör sin level 1 Magic User, för man har inte så många att välja på, och de val man har är väldigt tydliga. Därför upplever man det som ganska basic, även om varje spell i sig är en regel.
---
Och i andra fall kan det ju vara antal moment som gör ett spel komplext, snarare än mängden regler i spelet. Jag tror att i mitt huvud är inte komplexitet eller regeltyngd så mycket en fråga om antalet regler, utan mer om antalet moment och hur mycket som måste finnas i huvudet. Det är därför jag uppfattar Burning Wheel som extremt komplext med alla sina subsystem, medan jag tycker att DnD4E egentligen är ganska enkelt, trots att DnD4E antagligen har fler sidor regeltext.
---
TLDR: Egentligen är det kanske mest en fråga om relationen mellan reglerna, och antalet moment, snarare än faktisk regelmassa?