Nekromanti Tankar kring resurser och organisationer

Mundo

Myrmidon
Tjena allihopa.

Som nämt tidigare jobbar jag på en kampanj satt i en fantasy-setting, stadsmiljö, där karaktärerna kommer att styra ett handelshus. Tanken är att de ska vara lite 'clean slate' på det hela, vilket ger dem mer öppningar mot vart de vill ta huset, och vem de vill alliera sig med/kämpa emot. Detta ska uppnås genom att en enorm olycka (eller var det en olycka?) tar kål på de flesta släktingarna relaterade till familjen. Tex. en stor brand eller förlisningar vid en storm.

I vilket fall som helst så vill jag att förvaltandet av huset ska existera regelmekaniskt, för att kunna användas mot sina rivaler och för att utvecklas eller förfalla under spelets gång.

Att räkna silvermynt för att få varje affär att gå igenom tycker jag dock verkar ovanligt tråkigt, så istället tänker jag att man gör det hela mer generellt, ungefär som ett rollformulär, med ett värde som representerar något huset är bra eller mindre bra på. Lyckas man med ett slag uppnår spelaren vad som önskas, misslyckas slaget så sker något missöde (man lyckas, men något dåligt sker också) och tappar dessutom värdet ett steg. Vid ett fummel tappas värdet och man lyckas ej med vad man ville uppnå. Svårigheten varierar beroende på vad man försöker uppnå.

Dessa värden består av ett Primärt värde och ett sekundärt värde. Dessa lägger man ihop för att slå mot just denna gruppen. (Tex: Kontakter + Kriminella).

De kan öka genom spelets gång, genom att rekrytera folk, investera, ta beslut, etc.

Without further ado, här är de värden som jag tänker kan vara intressanta.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontakter: (Primärt) Representerar möjlighet till att extrahera information om sfären men också från sfären.

Adeln, Armén, Byråkratin, Folket/Gemene man, Handelshusen, Kriminella, Kyrkan, Kulter, Rådet/Styret, (Sekundära)

Makt/Auktoritet/Tjänare: (Primärt) Representerar fysisk närvaro av trupper och hantlangare,

Husvakter, Kondottiärer, Slagskämpar, Spioner/Lönnmördare,

Respekt/Rykte/Inflytande: (Primärt) Representerar inflytande och möjlighet att få sfären att göra som du vill.

Adeln, Armén, Byråkratin, Folket/Gemene man, Handelshusen, Kriminella, Kyrkan, Kulter, Rådet/Styret, (Sekundära)

Rikedom: (Primärt) Representerar pengar och värde av verksamhet, samt hur effektivt verksamheten bedrivs, som stadigt insamlas och är tillgängligt att investeras

Banker/Lån, Egendomar, Handel, Mutor, Skepp, Produktion (välj en typ, tex vin, kryddor, etc), (Sekundära)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Har ni några ni skulle sakna? Finns det något speciellt som ni tänker 'Ah, om jag hade regler för att styra ett handelshus skulle jag vilja ha x eller y också kvantifierat.

För att förtydliga, jag är inte intresserad av det givande 'Jag skulle köra det utan regler', jag är intresserad av att veta vad jag kanske inte har tänkt på.

Tack på förhand

zonk

muterad
Låter smart imo! Har du kollat på hur Profit Factor hanteras i FFGs Rogue Trader? Kan evt ge lite bra tankar om hur man kan använda en "grundegenskap för pengar" för att hantera inköp med mera. Känns som det hade kunnat "slotta in" bra i ditt system!

Mundo

Myrmidon
Nej, det har jag inte. Får jag nog ta en kik på isåfall!

Tack för tipset

Zire

Swashbuckler
Smart lösning, men har du tänkt att binda ihop det med rollpersonernas färdigheter också?

Jag kan tänka mig att rollpersonerna kanske vill kunna ta hand om utfallet från misslyckade slag själva. Alltså att hoppa från ett lite mer ovanifrån perspektiv där man strategiskt sköter husets resurser (i ett lite mer brädspelsliknande läge), till att t.ex. själv resa iväg och försöka lösa problemet - när dessa uppstår. (Nackdelen är att man bara kan vara på en plats åt gången.)

Det kan också vara intressant ur strategisk synpunkt när spelarna ska försöka fördela sig (och sina färdigheter) och prioritera.

Information är en väldigt viktigt resurs som jag känner lite saknas. Annars tycker jag att värdena är bra och intressanta.

Mundo

Myrmidon
Zire;n251925 said:
Smart lösning, men har du tänkt att binda ihop det med rollpersonernas färdigheter också?
Kort svar, ja. Man slår mot ett relevant färdighet och misslyckas slaget får man avdrag på slaget som görs med resurser. Lyckas man oväntat bra kan man få en bonus.

Zire;n251925 said:
Information är en väldigt viktigt resurs som jag känner lite saknas. Annars tycker jag att värdena är bra och intressanta.
Jag tänkte att det skulle gå under kontakter. Vilken slags information är det du tänker på, tex?

Zire

Swashbuckler
Jag tänkte på allmänt obekant information om personer, platser och händelser som kan vara av betydelse för handelshuset. Relationer mellan personer, skulder, vilka som är lojala och vilka som har stora problem. Namn och annan information om viktiga personer för konkurrenterna. Sånt typ.

Men det är ju inte orimligt att det skulle kunna gå under kontakter på samma sätt som att RIkedom både är pengarna och inflödet av pengar. (Så är kontakter både insamlandet av information och själva informationen.)