Tjena allihopa.
Som nämt tidigare jobbar jag på en kampanj satt i en fantasy-setting, stadsmiljö, där karaktärerna kommer att styra ett handelshus. Tanken är att de ska vara lite 'clean slate' på det hela, vilket ger dem mer öppningar mot vart de vill ta huset, och vem de vill alliera sig med/kämpa emot. Detta ska uppnås genom att en enorm olycka (eller var det en olycka?) tar kål på de flesta släktingarna relaterade till familjen. Tex. en stor brand eller förlisningar vid en storm.
I vilket fall som helst så vill jag att förvaltandet av huset ska existera regelmekaniskt, för att kunna användas mot sina rivaler och för att utvecklas eller förfalla under spelets gång.
Att räkna silvermynt för att få varje affär att gå igenom tycker jag dock verkar ovanligt tråkigt, så istället tänker jag att man gör det hela mer generellt, ungefär som ett rollformulär, med ett värde som representerar något huset är bra eller mindre bra på. Lyckas man med ett slag uppnår spelaren vad som önskas, misslyckas slaget så sker något missöde (man lyckas, men något dåligt sker också) och tappar dessutom värdet ett steg. Vid ett fummel tappas värdet och man lyckas ej med vad man ville uppnå. Svårigheten varierar beroende på vad man försöker uppnå.
Dessa värden består av ett Primärt värde och ett sekundärt värde. Dessa lägger man ihop för att slå mot just denna gruppen. (Tex: Kontakter + Kriminella).
De kan öka genom spelets gång, genom att rekrytera folk, investera, ta beslut, etc.
Without further ado, här är de värden som jag tänker kan vara intressanta.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Kontakter: (Primärt) Representerar möjlighet till att extrahera information om sfären men också från sfären.
Adeln, Armén, Byråkratin, Folket/Gemene man, Handelshusen, Kriminella, Kyrkan, Kulter, Rådet/Styret, (Sekundära)
Makt/Auktoritet/Tjänare: (Primärt) Representerar fysisk närvaro av trupper och hantlangare,
Husvakter, Kondottiärer, Slagskämpar, Spioner/Lönnmördare,
Respekt/Rykte/Inflytande: (Primärt) Representerar inflytande och möjlighet att få sfären att göra som du vill.
Adeln, Armén, Byråkratin, Folket/Gemene man, Handelshusen, Kriminella, Kyrkan, Kulter, Rådet/Styret, (Sekundära)
Rikedom: (Primärt) Representerar pengar och värde av verksamhet, samt hur effektivt verksamheten bedrivs, som stadigt insamlas och är tillgängligt att investeras
Banker/Lån, Egendomar, Handel, Mutor, Skepp, Produktion (välj en typ, tex vin, kryddor, etc), (Sekundära)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Har ni några ni skulle sakna? Finns det något speciellt som ni tänker 'Ah, om jag hade regler för att styra ett handelshus skulle jag vilja ha x eller y också kvantifierat.
För att förtydliga, jag är inte intresserad av det givande 'Jag skulle köra det utan regler', jag är intresserad av att veta vad jag kanske inte har tänkt på.
Tack på förhand
Som nämt tidigare jobbar jag på en kampanj satt i en fantasy-setting, stadsmiljö, där karaktärerna kommer att styra ett handelshus. Tanken är att de ska vara lite 'clean slate' på det hela, vilket ger dem mer öppningar mot vart de vill ta huset, och vem de vill alliera sig med/kämpa emot. Detta ska uppnås genom att en enorm olycka (eller var det en olycka?) tar kål på de flesta släktingarna relaterade till familjen. Tex. en stor brand eller förlisningar vid en storm.
I vilket fall som helst så vill jag att förvaltandet av huset ska existera regelmekaniskt, för att kunna användas mot sina rivaler och för att utvecklas eller förfalla under spelets gång.
Att räkna silvermynt för att få varje affär att gå igenom tycker jag dock verkar ovanligt tråkigt, så istället tänker jag att man gör det hela mer generellt, ungefär som ett rollformulär, med ett värde som representerar något huset är bra eller mindre bra på. Lyckas man med ett slag uppnår spelaren vad som önskas, misslyckas slaget så sker något missöde (man lyckas, men något dåligt sker också) och tappar dessutom värdet ett steg. Vid ett fummel tappas värdet och man lyckas ej med vad man ville uppnå. Svårigheten varierar beroende på vad man försöker uppnå.
Dessa värden består av ett Primärt värde och ett sekundärt värde. Dessa lägger man ihop för att slå mot just denna gruppen. (Tex: Kontakter + Kriminella).
De kan öka genom spelets gång, genom att rekrytera folk, investera, ta beslut, etc.
Without further ado, här är de värden som jag tänker kan vara intressanta.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Kontakter: (Primärt) Representerar möjlighet till att extrahera information om sfären men också från sfären.
Adeln, Armén, Byråkratin, Folket/Gemene man, Handelshusen, Kriminella, Kyrkan, Kulter, Rådet/Styret, (Sekundära)
Makt/Auktoritet/Tjänare: (Primärt) Representerar fysisk närvaro av trupper och hantlangare,
Husvakter, Kondottiärer, Slagskämpar, Spioner/Lönnmördare,
Respekt/Rykte/Inflytande: (Primärt) Representerar inflytande och möjlighet att få sfären att göra som du vill.
Adeln, Armén, Byråkratin, Folket/Gemene man, Handelshusen, Kriminella, Kyrkan, Kulter, Rådet/Styret, (Sekundära)
Rikedom: (Primärt) Representerar pengar och värde av verksamhet, samt hur effektivt verksamheten bedrivs, som stadigt insamlas och är tillgängligt att investeras
Banker/Lån, Egendomar, Handel, Mutor, Skepp, Produktion (välj en typ, tex vin, kryddor, etc), (Sekundära)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Har ni några ni skulle sakna? Finns det något speciellt som ni tänker 'Ah, om jag hade regler för att styra ett handelshus skulle jag vilja ha x eller y också kvantifierat.
För att förtydliga, jag är inte intresserad av det givande 'Jag skulle köra det utan regler', jag är intresserad av att veta vad jag kanske inte har tänkt på.
Tack på förhand