Jag har nyligen införskaffat DoD6 och tänkte nu dela med mig av mina funderingar kring denna den senaste versionen av spelet.
Jag har alltid varit anhängare av DoDs tidigare utgåvor, så därför mottog jag nyheten om att en nyutgåva planerades av några som inte officiellt haft med spelet att göra tidigare, med viss skepsis. Att det när det väl släpptes även visade sig att man gjort kraftiga förändringar i regelverket gjorde inte saken bättre. För- och emotinläggen haglade under en tid och jag läste dem alla med stort intresse. Dock insåg jag ganska snart att jag inte kunde skaffa mig en egen uppfattning om det hela om jag inte faktiskt skaffade spelet. Sagt och gjort. Nu sitter jag här med en nyss genomläst regelbok och här kommer mina åsikter om spelet.
På det stora hela kan jag inte säga annat än att jag är positivt överaskad. Den är snygg, välgjord och välskriven. En del känns igen medans annat är helt nytt. Av de ändrade delarna är magisystemet det jag lyfter på hatten högst för. Problemet med att spela trollkarl i de tidigare versionerna är att man pga de höga poängkostnaderna är mer eller mindre värdelös i början av karriären. Sin magi kan man börja förlita sig på först efter ett bra tag. Realistiskt och logiskt men inte alltid så kul. En nybörjartrollkarl i DoD6 däremot känns mycket roligare att spela.
Det mycket omdebaterade beslutet att införa yrkesnivåer är det som står för den största skillnaden. Ideén med YN som ett sätt att bli bättre är inget som stör mig i sig. Det enda jag har lite reservationer mot är den stora ökningen av KP vid varje nivåökning. Skillnaden mellan personer på olika nivåer är enligt mig helt enkelt för stor. Det är dock inget stort problem. Systemet fungerar och bra dessutom.
Ett par frågeställningar har jag dock:
1. KP-höjningen. Är det någon som kör utan den eller en höjning som är mindre än den i reglerna (t.ex. att man alltid ökar KPn med minimivärdet istället för att slå tärningar), och hur har det fungerat i sådana fall? Jag har alltid tyckt att man skall vara lite försiktig med allt för stora hembyggda regeländringar för att det är lätt att spelbalansen ramlar överstyr.
2. Stridskapacitet. Är inte SK lite väl låg? En nybakad krigare med svärd och sköld har ungefär mellan 5 och 7 i attack respektive parering. Om man vill ha flera attacker eller varför inte en båge också blir värdena löjligt låga. Fast det kanske går på ett ut eftersom att samma regler gäller för alla. Någon som har en åsikt?
Slutligen vill jag bara säga att jag trots allt gillar spelet och ser fram mot att faktiskt spela det (nått jag inte gjort som kanske skulle ge svar på de frågor jag ställt ovan).
/Anders
Jag har alltid varit anhängare av DoDs tidigare utgåvor, så därför mottog jag nyheten om att en nyutgåva planerades av några som inte officiellt haft med spelet att göra tidigare, med viss skepsis. Att det när det väl släpptes även visade sig att man gjort kraftiga förändringar i regelverket gjorde inte saken bättre. För- och emotinläggen haglade under en tid och jag läste dem alla med stort intresse. Dock insåg jag ganska snart att jag inte kunde skaffa mig en egen uppfattning om det hela om jag inte faktiskt skaffade spelet. Sagt och gjort. Nu sitter jag här med en nyss genomläst regelbok och här kommer mina åsikter om spelet.
På det stora hela kan jag inte säga annat än att jag är positivt överaskad. Den är snygg, välgjord och välskriven. En del känns igen medans annat är helt nytt. Av de ändrade delarna är magisystemet det jag lyfter på hatten högst för. Problemet med att spela trollkarl i de tidigare versionerna är att man pga de höga poängkostnaderna är mer eller mindre värdelös i början av karriären. Sin magi kan man börja förlita sig på först efter ett bra tag. Realistiskt och logiskt men inte alltid så kul. En nybörjartrollkarl i DoD6 däremot känns mycket roligare att spela.
Det mycket omdebaterade beslutet att införa yrkesnivåer är det som står för den största skillnaden. Ideén med YN som ett sätt att bli bättre är inget som stör mig i sig. Det enda jag har lite reservationer mot är den stora ökningen av KP vid varje nivåökning. Skillnaden mellan personer på olika nivåer är enligt mig helt enkelt för stor. Det är dock inget stort problem. Systemet fungerar och bra dessutom.
Ett par frågeställningar har jag dock:
1. KP-höjningen. Är det någon som kör utan den eller en höjning som är mindre än den i reglerna (t.ex. att man alltid ökar KPn med minimivärdet istället för att slå tärningar), och hur har det fungerat i sådana fall? Jag har alltid tyckt att man skall vara lite försiktig med allt för stora hembyggda regeländringar för att det är lätt att spelbalansen ramlar överstyr.
2. Stridskapacitet. Är inte SK lite väl låg? En nybakad krigare med svärd och sköld har ungefär mellan 5 och 7 i attack respektive parering. Om man vill ha flera attacker eller varför inte en båge också blir värdena löjligt låga. Fast det kanske går på ett ut eftersom att samma regler gäller för alla. Någon som har en åsikt?
Slutligen vill jag bara säga att jag trots allt gillar spelet och ser fram mot att faktiskt spela det (nått jag inte gjort som kanske skulle ge svar på de frågor jag ställt ovan).
/Anders