Eon 3 - en spelledares fröjd
1. Det är svindyrt när man måste köpa två böcker.
Men så behöver du inte nödvändigtvis köpa båda två. De innehåller olika information och för den som intresseras mest av den ena bokens innehåll så finns nu alltså möjligheten att köpa endast en bok vilket innebär halva kostnaden.
2. Bilderna är lika tråkiga/dåliga som alltid.
I jämförelse med vad? Flera av bilderna är enligt mig skickliga hantverk så antingen gillar du inte tecknarnas personliga stil och/eller eonkonceptets bildupplägg eller också har du antingen en dålig uppfattning vad som är skickligt hantverk eller en allmänt negativistisk inställning.
Tycke o smak kan man ju natuligtvis inte hjälpa (så vidare man inte har en genomgående negativistisk synvinkel) men att klanka ned på kvalitativ bildkonst - det är något helt annat och det förutsätter att man vet vad man talar om o att man har något att jämföra med. Så VAD får dig att egentligen tycka att de är tråkiga/dåliga?
3. Ännu en gång verkar det som man har bytt regelsystem.
Fel, fel FEL! Att byta regelSYSTEM skulle innebära att man exempelvis inte längre hade använt sig av ObT6:or. Man har alltså inte bytt regelsystem utan helt enkelt finslipat reglerna lite här och var för att bemöta konsumenternas krav på realism, enkelhet och spelbarhet.
Den största förändringen är det numera förenklade och uppsnabbade skade och stridssystemet. Några revelotionerande förändringar är det inte fråga om däremot en mer strömlinjeformad approach mot regelmotorn.
Om det har skett innan? Tja, förra gången något liknande skedde var då man exempelvis tog bort det toksega skadesystemet, där man behövde räkna ut den individuella Trauma, Smärta och Blödningstaktsökningen för varje extraskada, från Eon 1 och ersatte det med färdiguträknade tabeller istället. Ett steg i helt rätt regelmässig riktning enligt mig (o jag vet många som håller med mig i den saken) men likväl var det inte tillräckligt.
Eon 3 är ytterligare ett steg i rätt riktning o först nu känner iallafall jag att man faktiskt kan genomföra rätt snabba strider även om man, som i min spelgrupp, kör med nästan alla frivilliga avancerade stridsregler...
Så måste reviderade regler verkligen vara något negativt?
4. Man känner sig bara lite lurad när de pumpar ut special edition Eon2 böcker för att ett halv år senare släppa Eon3.
Varför köpa Eon deluxe eller Eon grand luxe överhuvudtaget om du redan hade Eon 2 (och Geographica Mundana/Fjärran riken)?
Förvisso har jag dem båda i min ägo men av andra skäl än ur ren samlarsynpunkt hade jag aldrig skaffat dem såvidare jag inte hade saknat Eon 2 boken.
Att sedan när dessa två moduler är slutsålda (och man således saknar grundbok i sitt sortiment) trycka en ny uppfrächad och utökad grundbok, på vilket sätt blir man lurad av det? Deluxen och Grand luxen riktade sig ju främst till de som saknade Eon 2 (o tillhörande böcker i Grand luxen) i sitt sortiment.
Som jag ser det kan man alltid antingen se glaset som halvtomt eller som halvfullt (dvs. antingen se saker o ting ur en negativ eller positiv synvinkel). Det känns som om du ser glaset som halvtomt och således kommer till slutsatsen att Eon 3 är något negativt.
Själv så ser jag istället möjligheten i det nya regelverket att dels kunna snabba upp strider och liknande och dels få ett mycket komplett verk med all den info jag behöver som spelledare (inte minst de mycket innehållsrika spelledarkapitlena).
Att jag dessutom kan lägga en av böckerna helt o hållet i spelarnas händer utan att de får tillgång till information som de inte behöver det - DET kunde jag minsan inte göra innan...
Detta o mycket annat gör att jag upplever Eon 3 som en fröjd för en spelledare då spelet numera har i princip allt man behöver för att spela (utom möjligtvis ett par tärningar).
/Sebastian - som tycker Eon 3 är det bästa som hänt rollspelssverige på mycket länge