deusexmatteo
Warrior
- Joined
- 13 Mar 2014
- Messages
- 341
Vi har spelat Symbaroum nästan varje vecka sedan det kom ut och en av spelarna har kvar sin originalkaraktär.
Dock börjar de bli väldigt grymma nu och spöar nästa allt som de råkar ut för. Dödsslagens möjlighet till att inte dö direkt, tillsammans med olika ihopslagna bonusar från rustningar, magiska krafter och särdrag har gjort vissa spelare väldigt tuffa. Samtidigt gör de så mycket skada att striderna sällan blir långa. Tillgången på livs elixir är gör också att det är svårt för spelarna att dö. Jag har börjat fundera på att lägga till regler för beroende och överdosering eftersom att de flesta i gruppen öser i sig elixir på löpande band. Tex. "varje gång ett preparat över Novis-nivå används slår brukaren ett slag mot Viljestark. Lyckas slaget händer inget, vid ett misslyckande måste spelaren i fortsättningen alltid slå ett Viljestark när hen intar elixiret för att inte bli beroende. Ett slag på 20 gör att karaktären omedelbart blir beroende av elixiret." - eventuellt kanske det går att hämta någonting från drogreglerna i Fenixäventyret "Nidingsnatt"?
I reglerna står det att när en spelarkaraktär dör behåller den all sin Erfarenhet till den nya karaktären och att varje utmaning ska belönas med ett erfarnhetspoäng. Dock har vi haft en del sessioner där det varit otydligt hur många utmaningar de har varit med om. Det kan handla om en session där mycket tid har gått åt till att utforska en ny stad eller prata med folk; de har inte riskerat att förlora någonting per-se men har rollspelat bra och lärt sig en massa nya saker om världen. Jag är hellre för generös än snål med erfarenheten då det över lag är en väldigt o-gamig grupp som inte power gamar speciellt ofta.
Ett tecken på ogamighet i gruppen är att vi inte kör med att man får behålla all erfarenhet när man dör. Nu ligger vi istället på 80 erfarenhetspoäng, alltså 30 mer än en helt ny karaktär. Vi har inget system för det här utan det var vad vi kom fram till genom att kolla hur mycket alla gruppen hade ungefär och sedan dra ifrån lite.
Är det någon annan som tycker att det är så här? Är det ett problem eller finns det något sätt att göra det svårare på? Eventuellt borde vi kanske använda några av de frivilliga reglerna i boken, har inte sett närmare på dem ännu men vet att det finn en som gör döds-slag farligare. Det skulle kanske behövas eftersom att det sällan är någon misslyckas med sina dödsslag innan de får hjälp. Som det är nu spelar det heller ingen roll hur mycket skada någon tar eftersom att noll Tålighet ändå sänker karaktären, det spelar ingen roll om det går över noll med tjugo poäng.
Tacksam för svar!
Dock börjar de bli väldigt grymma nu och spöar nästa allt som de råkar ut för. Dödsslagens möjlighet till att inte dö direkt, tillsammans med olika ihopslagna bonusar från rustningar, magiska krafter och särdrag har gjort vissa spelare väldigt tuffa. Samtidigt gör de så mycket skada att striderna sällan blir långa. Tillgången på livs elixir är gör också att det är svårt för spelarna att dö. Jag har börjat fundera på att lägga till regler för beroende och överdosering eftersom att de flesta i gruppen öser i sig elixir på löpande band. Tex. "varje gång ett preparat över Novis-nivå används slår brukaren ett slag mot Viljestark. Lyckas slaget händer inget, vid ett misslyckande måste spelaren i fortsättningen alltid slå ett Viljestark när hen intar elixiret för att inte bli beroende. Ett slag på 20 gör att karaktären omedelbart blir beroende av elixiret." - eventuellt kanske det går att hämta någonting från drogreglerna i Fenixäventyret "Nidingsnatt"?
I reglerna står det att när en spelarkaraktär dör behåller den all sin Erfarenhet till den nya karaktären och att varje utmaning ska belönas med ett erfarnhetspoäng. Dock har vi haft en del sessioner där det varit otydligt hur många utmaningar de har varit med om. Det kan handla om en session där mycket tid har gått åt till att utforska en ny stad eller prata med folk; de har inte riskerat att förlora någonting per-se men har rollspelat bra och lärt sig en massa nya saker om världen. Jag är hellre för generös än snål med erfarenheten då det över lag är en väldigt o-gamig grupp som inte power gamar speciellt ofta.
Ett tecken på ogamighet i gruppen är att vi inte kör med att man får behålla all erfarenhet när man dör. Nu ligger vi istället på 80 erfarenhetspoäng, alltså 30 mer än en helt ny karaktär. Vi har inget system för det här utan det var vad vi kom fram till genom att kolla hur mycket alla gruppen hade ungefär och sedan dra ifrån lite.
Är det någon annan som tycker att det är så här? Är det ett problem eller finns det något sätt att göra det svårare på? Eventuellt borde vi kanske använda några av de frivilliga reglerna i boken, har inte sett närmare på dem ännu men vet att det finn en som gör döds-slag farligare. Det skulle kanske behövas eftersom att det sällan är någon misslyckas med sina dödsslag innan de får hjälp. Som det är nu spelar det heller ingen roll hur mycket skada någon tar eftersom att noll Tålighet ändå sänker karaktären, det spelar ingen roll om det går över noll med tjugo poäng.
Tacksam för svar!