Jag snodde det rakt av från The One Ring men fick dåligt samvete… …tills jag upptäckte att Wizardry hade samma system. En annan intressant sak är att spellslottsystemet som ACKS (och sedemera 5E) införde också fanns där! Dom var tydligen rätt före sin tid<3entomophobiac;n335811 said:Påminner en del om The One Ring med avståndsstegen men du nämner ju det som en inspiration också.
Men mina kära Conflict Dots är en egen uppfinning<3
Jag tycker det här verkar intressant och jag vill att lynnet ska vara kodifierat i regler så man inte behöver förlita sig på domarens bästa bedömning. Och det tyckte jag Alien-spelet hade en bra början. Vissa entries på attacktabellerna var inte så lyckade men andra var urbra. Det förenklar också spelet väldigt mycket. Det kan hända väldigt intensiva saker såsom ansiktsomfamningar och ovomorfering och att bli biten av en mun på ett huvud som sitter i munnen på ett annat huvud #giger men det behövs inte hundra positioner och stances för att skapa dom sakerna utan det kan man rulla fram på randomtabellen. Tycker bra!entomophobiac;n335811 said:En sak som jag lekt mycket med i Best är att hitta intressanta sätt för monster att agera som kan bli mer eller mindre svårt att förutse för spelare. För jag kan tycka att monsters beteende borde handla om deras lynne, personlighet, mål (om de är intelligenta), etc., och inte vara allt för slumpmässigt. Men det kan ju handla om att begränsa resultaten på en tabell för ett specifikt monster istället för att behöva prep:a specifika detaljer. För det känns spontant oblorbigt.