Efter den mycket intressanta artikeln om Mutant År Noll i senaste Fenix tänkte jag att det kunde vara kul att höra vad folk tycker och tänker nu när vi har lite (pyttelite) mer kött på benen.
(Orkar inte skriva en sammanfattning så om ni inte läst artikeln så finns senaste Fenix ute nu att köpa. )
Det är två saker som jag tycker verkar väldigt positiva och två som verkar vara mer negativa.
Jag gillar att År Noll är mer mörkare och dystopisk än M:UA. Där M:UA var en gryningsvärld med ett nybyggarpathos om att återerövra världen så verkar År Noll verka vara en häxtimme-värld strax efter tolv på domedagsklockan där fokus ligger mer på att överleva och återuppbygga ett samhälle.
Det märks redan nu att inspirationskällorna till År Noll sneglar mer åt Stalker, Metro 2033 och Fallout än den kolonialism som fanns i M:UA.
Jag gillar även tanken på att det kommer finnas världsbyggarregler som låter spelarna skapa företag och verksamheter och genom dessa påverka själva världen. Tycker själv om sandlåderollspelande där spelarna själva har möjlighet att bestämma vad de vill göra i ett lite mer långsiktigt perspektiv och sen driva fram detta till ett avsluta av något slag är ett mycket roligt och stimulerande spelsätt.
Kommer ihåg hur min grupp la ner mycket tid till att utrusta och förbättra den vagn vi reste runt i M:UA med.
Däremot så känns idén med en överliggande metaplott som styr världen inte så kul.
Missförstå mig rätt, metaplott rollspel är både roliga och oftast mer stämingsfulla än mer klassika uppbyggda rollspel.
Det är bara att jag alltid tyckt att de är en "one trick pony". De gör en sak väldigt bra men så fort man vill göra något annat så uppstår det problem.
Den uppfattning jag åtminstone fick från artikeln så kommer första boxen och metaplotten vara fokuserad på Zonen. Det kändes lite som rollspelsversionen av deras Zonröjarbrädspel.
Problemet som jag ser det är att tidigare mutant versoner har varit öppna BRP influerade spel som gett spelgrupper väldigt fria händer när det gäller hur de velat gestalta mutant skandinavien.
Tror att risken finns att många kommer känna sig besvikna och frustrerade om den friheten försvinner i en låst metaplott. Chansen finns att även om År Noll blir ett väldigt bra rollspel så kan det leda till att folk inte kommer tycka att det är ett riktigt mutant spel eftersom de inte kan spela/uppleva de tycker är roligast med mutant.
En annan sak som känns lite riskabelt är att man enbart kommer kunna spela MM från början och de andra karaktärstyperna kommer inte finnas som spelbara rollpersoner för en deras egen modul kommer ut.
Det känns som allt kommer bero på utgivningstakten om idén med separata moduler kommer lyckas. Om modulerna kommer ut inom sex månader från ÅR Nolls release så är det nog inga problem och det kan funka även med upp till ett års väntetid på den sista. Men om man kommer behöva vänta två - tre år på den sista modulen så kommer det bli en automatisk mega-fail oavsett hur brilliant rollspelet i övrigt är.
Tror att om man vet att man inte kommer få ut modulerna inom sex månader så bör nog alla karaktärstyper finnas med som spelbara från start eftersom jag är villig att slå vad om tryckkostnaderna att om man enbart kan göra MM RPs från start så kommer det inte ta mer än en vecka förrän de första husreglade moddarna dyker upp.
Slutligen MÅN som förkortning på Mutant År Noll bra eller dåligt?
(Orkar inte skriva en sammanfattning så om ni inte läst artikeln så finns senaste Fenix ute nu att köpa. )
Det är två saker som jag tycker verkar väldigt positiva och två som verkar vara mer negativa.
Jag gillar att År Noll är mer mörkare och dystopisk än M:UA. Där M:UA var en gryningsvärld med ett nybyggarpathos om att återerövra världen så verkar År Noll verka vara en häxtimme-värld strax efter tolv på domedagsklockan där fokus ligger mer på att överleva och återuppbygga ett samhälle.
Det märks redan nu att inspirationskällorna till År Noll sneglar mer åt Stalker, Metro 2033 och Fallout än den kolonialism som fanns i M:UA.
Jag gillar även tanken på att det kommer finnas världsbyggarregler som låter spelarna skapa företag och verksamheter och genom dessa påverka själva världen. Tycker själv om sandlåderollspelande där spelarna själva har möjlighet att bestämma vad de vill göra i ett lite mer långsiktigt perspektiv och sen driva fram detta till ett avsluta av något slag är ett mycket roligt och stimulerande spelsätt.
Kommer ihåg hur min grupp la ner mycket tid till att utrusta och förbättra den vagn vi reste runt i M:UA med.
Däremot så känns idén med en överliggande metaplott som styr världen inte så kul.
Missförstå mig rätt, metaplott rollspel är både roliga och oftast mer stämingsfulla än mer klassika uppbyggda rollspel.
Det är bara att jag alltid tyckt att de är en "one trick pony". De gör en sak väldigt bra men så fort man vill göra något annat så uppstår det problem.
Den uppfattning jag åtminstone fick från artikeln så kommer första boxen och metaplotten vara fokuserad på Zonen. Det kändes lite som rollspelsversionen av deras Zonröjarbrädspel.
Problemet som jag ser det är att tidigare mutant versoner har varit öppna BRP influerade spel som gett spelgrupper väldigt fria händer när det gäller hur de velat gestalta mutant skandinavien.
Tror att risken finns att många kommer känna sig besvikna och frustrerade om den friheten försvinner i en låst metaplott. Chansen finns att även om År Noll blir ett väldigt bra rollspel så kan det leda till att folk inte kommer tycka att det är ett riktigt mutant spel eftersom de inte kan spela/uppleva de tycker är roligast med mutant.
En annan sak som känns lite riskabelt är att man enbart kommer kunna spela MM från början och de andra karaktärstyperna kommer inte finnas som spelbara rollpersoner för en deras egen modul kommer ut.
Det känns som allt kommer bero på utgivningstakten om idén med separata moduler kommer lyckas. Om modulerna kommer ut inom sex månader från ÅR Nolls release så är det nog inga problem och det kan funka även med upp till ett års väntetid på den sista. Men om man kommer behöva vänta två - tre år på den sista modulen så kommer det bli en automatisk mega-fail oavsett hur brilliant rollspelet i övrigt är.
Tror att om man vet att man inte kommer få ut modulerna inom sex månader så bör nog alla karaktärstyper finnas med som spelbara från start eftersom jag är villig att slå vad om tryckkostnaderna att om man enbart kan göra MM RPs från start så kommer det inte ta mer än en vecka förrän de första husreglade moddarna dyker upp.
Slutligen MÅN som förkortning på Mutant År Noll bra eller dåligt?