TomasFriaLigan said:
Angående att enbart kunna spela MM: Vi inser att det är ett
riskabelt designbeslut. Skälet är definitivt inte att kränga mer grejer. Skälet är att vi vill utforska de olika klasserna - och deras skilda ursprung - mer på djupet.
Det hela är i linje med den något mörkare tonen i hela spelet. Vilka är de muterade människorna - egentligen? Var kommer de ifrån? Vilket öde strävar de mot? Och vad innebär det att vara mutant? Det är frågor som vi tycker är coola och vill svara på i spel - utan att det blir gravallvarligt förstås!
Samma behandling vill vi sedan ge även de andra klasserna. Vi siktar på att ge ut modulen om muterade djur senare nästa år, och robotmodulen strax därpå.
Jo, det var just det riskabla med det design beslutet jag reagerade på. Och att risken som sagt inte ligger i själva speldesignen utan i just utgivningstakten. Om alla moduler kommer ut relativt snabbt i följd så blir det inga problem men om utgivningstakten drar i väg med mycke tid mellan modulerna så är nog risken hög att folk tröttnar och överger MÅN i förtid.
Personligen så tror jag att det kommer fungera bra med att fokuserar på endast en klass per modul och ge varje klass extra djup.
Dessutom så är det ju inget nytt. Järnringen gjorde ju samma sak och släppte en fördjupningsmodul för varje klass i M:UA. Enda skillnaden var att de tog det säkra för det osäkra alt. fegade ur beroende på hur man ser det och hade med kortare regler för alla klasser i grundboken.
En grej som jag personligen skulle tycka vore cool var om varje klass modul presenterade metaplotten på nytt men från den nya klassens perspektiv. Så att sanningen hamnar i betraktarens öga så att säga.
TomasFriaLigan said:
Svarte faraonen said:
Inkluderar MM psimutanter också, eller bara fysiska mutanter?
Både fysiska och mentala mutationer. Man kan ha bara det ena eller bara det andra, eller några av varje.
Betyder det att PSI inte kommer få någon egen modul och att de klassiska klasserna (
) reduceras till att enbart omfatta MM, MD, Rob och IMM?
Kommer MD också kunna ha mentala mutationer?
TomasFriaLigan said:
krank said:
Sedan inser jag också att det kommer att finnas en stor mängd personer som egentligen bara vill ha mer M:UA. Well, tough titty. Det får ni inte. Det här är ett nytt spel, nytt perspektiv. Vill man spela nån äldre utgåva - spela den då istället. Jag älskar företag som vågar ta varumärken i nya riktningar och vågar gå ifrån de gamla hjulspåren.
Tycker att krank slår huvudet på spiken här. Vi inser att det finns massor av rollspelare som älskar MUA. Det gör vi också! MUA är ett mästerverk och en milstolpe i svensk rollspelshistoria.
Men - när vi i Fria Ligan nu gör Mutant måste vi följa vår egen vision. Att bara göra en fortsättning på MUA vore ärligt talat ganska meningslöst. Vi vill göra något nytt och delvis annorlunda - men fortfarande ett spel som är väldigt, väldigt mycket MUTANT.
Det är vårt mål mer
Mutant: År Noll.
Håller helt med och speciellt som Järnringens version är så genomarbetat att det är väldigt svårt att bara ta över den och göra den rättvisa även om man så ville. Det blir bättre om man gör något eget. Fast det är ett par rejäla skor att fylla.
Vad gäller förkorningen så tror jag nästan att jag skulle använda mig av M:ÅN. Både för den stilistiska arvet från M:UA och för att jag stör mig på förkortningar som är egna ord. MÅN spelet för omtänksamma mutanter.