Tankar om Play By Forum
(kör en ny tråd istället för att posta i off-tråden för zombie-spelet eftersom tråden rör alla PBF-spel)
* Deltagares inläggsfrekvens
På samma sätt som varulvsspel på forumet blir "märkliga" när en person postar 20 inlägg om dagen och en annan postar 1 inlägg så blir det i PBF "märkligt" när flera karaktärer är på en plats men några av dessa hinner göra massor med saker (20 inlägg om dagen (fast så många kom nog ingen nånsin upp i, men ni hajjar poängen)) medan någon står helt still och missar att reagera på saker hen uppenbart borde reagera på (1 inlägg om dagen). Ser inte hur man ska kunna göra det här bättre (dvs dumt att hålla tillbaka dem som vill posta massor och omöjligt att kräva för täta inlägg) men det är något att tänka på. En period i början av vår sjukhusvistelse var jag mest stressad av spelet för det hann bli 50 nya inlägg mellan varje gång jag tittade förbi (och så hoppade jag ju av en vända också...).
* SL postar tätt och "pådrivande"
Fungerade helt genialt i zombiespelet (och jag funderar på exakt hur dåligt jag skötte det här i mitt Firefly-lir). Om vi stannade och pratade "för länge" så sparkade några zombies in dörren och tvingade folk att föra storyn vidare. Fördel: minskar ordentligt risken att spelet dör ut. Nackdel: jag kände några gånger att "här hade jag kunnat skriva fler djupa inlägg om vad min karaktär gör" så lite djup gick nog miste.
* Färdigheter & tärningsrull
Vi angav siffer-färdigheter när vi skapade våra karaktärer, men det är oklart om dessa användes (bakom kulisserna av SL då, för de användes definitivt inte i spel). Som riktmärken absolut, men jag var säkert inte ensam om att raskt glömma bort hur de andra karaktärerna presenterades och istället gick helt på hur de gestaltades allt eftersom. Jag hade färdigheter i Firefly-spelet, men dessa användes aldrig (vi hann ju inte så långt innan vi la av...).
* Kartor & utrustningslistor
Det här var något jag inte tyckte funkade tillfredsställande (till och från), men jag kommer till vad jag menar. En miljö beskrivs, alla får en (olika...) inre bild av hur det ser ut (vilket är helt okej så länge det inte spelar någon roll), sen öppnas en dörr och en fiende hoppar ut, knuffar till spelare 1 och angriper spelare 2 medan spelare 3 inte märker nåt. Spelare 1 vad helt övertygad om att hen inte stod i närheten av en dörr, spelare 2 trodde att hen stod hos spelare 3 och spelare 3 trodde att hen var i rummet bredvid och borde hört allt. Det kanske bara är jag som överreagerar (det gör jag ju, men vill diskutera runt det här) men så fort en karta behövs så är inte PBF den optimala spelformen (tror jag då, vad säger ni)? Däremot så gjorde ju SLs täta poster att det aldrig blev ett problem på riktigt.
Utrustningslistor är lite samma grej. Förekommer det många saker och det spelar roll vart de är (vem är det som har den andra hagelbössan?) så hade det varit smidigare med ett grafiskt interface eller nåt.
Har tänkt skriva det här inlägget hur länge som helst, men när det väl blev av så blev det lite stressat/rörigt. Hoppas det blev någotsånär vettigt.
Och sen är jag vansinnigt nyfiken på hur mycket plot som Anchorman hade förberett och hur mycket som dök upp allt eftersom vi hittade på saker.
(kör en ny tråd istället för att posta i off-tråden för zombie-spelet eftersom tråden rör alla PBF-spel)
* Deltagares inläggsfrekvens
På samma sätt som varulvsspel på forumet blir "märkliga" när en person postar 20 inlägg om dagen och en annan postar 1 inlägg så blir det i PBF "märkligt" när flera karaktärer är på en plats men några av dessa hinner göra massor med saker (20 inlägg om dagen (fast så många kom nog ingen nånsin upp i, men ni hajjar poängen)) medan någon står helt still och missar att reagera på saker hen uppenbart borde reagera på (1 inlägg om dagen). Ser inte hur man ska kunna göra det här bättre (dvs dumt att hålla tillbaka dem som vill posta massor och omöjligt att kräva för täta inlägg) men det är något att tänka på. En period i början av vår sjukhusvistelse var jag mest stressad av spelet för det hann bli 50 nya inlägg mellan varje gång jag tittade förbi (och så hoppade jag ju av en vända också...).
* SL postar tätt och "pådrivande"
Fungerade helt genialt i zombiespelet (och jag funderar på exakt hur dåligt jag skötte det här i mitt Firefly-lir). Om vi stannade och pratade "för länge" så sparkade några zombies in dörren och tvingade folk att föra storyn vidare. Fördel: minskar ordentligt risken att spelet dör ut. Nackdel: jag kände några gånger att "här hade jag kunnat skriva fler djupa inlägg om vad min karaktär gör" så lite djup gick nog miste.
* Färdigheter & tärningsrull
Vi angav siffer-färdigheter när vi skapade våra karaktärer, men det är oklart om dessa användes (bakom kulisserna av SL då, för de användes definitivt inte i spel). Som riktmärken absolut, men jag var säkert inte ensam om att raskt glömma bort hur de andra karaktärerna presenterades och istället gick helt på hur de gestaltades allt eftersom. Jag hade färdigheter i Firefly-spelet, men dessa användes aldrig (vi hann ju inte så långt innan vi la av...).
* Kartor & utrustningslistor
Det här var något jag inte tyckte funkade tillfredsställande (till och från), men jag kommer till vad jag menar. En miljö beskrivs, alla får en (olika...) inre bild av hur det ser ut (vilket är helt okej så länge det inte spelar någon roll), sen öppnas en dörr och en fiende hoppar ut, knuffar till spelare 1 och angriper spelare 2 medan spelare 3 inte märker nåt. Spelare 1 vad helt övertygad om att hen inte stod i närheten av en dörr, spelare 2 trodde att hen stod hos spelare 3 och spelare 3 trodde att hen var i rummet bredvid och borde hört allt. Det kanske bara är jag som överreagerar (det gör jag ju, men vill diskutera runt det här) men så fort en karta behövs så är inte PBF den optimala spelformen (tror jag då, vad säger ni)? Däremot så gjorde ju SLs täta poster att det aldrig blev ett problem på riktigt.
Utrustningslistor är lite samma grej. Förekommer det många saker och det spelar roll vart de är (vem är det som har den andra hagelbössan?) så hade det varit smidigare med ett grafiskt interface eller nåt.
Har tänkt skriva det här inlägget hur länge som helst, men när det väl blev av så blev det lite stressat/rörigt. Hoppas det blev någotsånär vettigt.
Och sen är jag vansinnigt nyfiken på hur mycket plot som Anchorman hade förberett och hur mycket som dök upp allt eftersom vi hittade på saker.