krank;n188474 said:
Lustigt nog är det precis såhär jag löst saken i mitt eget regelsystem. Jag bakar dessutom in skadan i det hela, så det blir ett slag per person och anfall istället för 3-4 slag per anfall (träffslag, skadeslag, försvarsslag).
Me too! \o/ Fast jag har kvar ett stryktålighetsslag, av diverse anledningar. Annars så.
Rymdhamster;n188480 said:
Med mitt sätt kan båda, ingen eller den ena lyckas, och inget behöver bestämmas i förväg där utan man kan bara slå.
Det finns ju en potentiell avigsida med det här också, i det att det ju då alltså kan leda till att ingenting händer överhuvudtaget. Om vi fortsätter använda det mer eller mindre etablerade exemplet: Äventyraren Alice vill slå Barbaren Bob i huvudet, men Bob vill fly iväg och klättra upp för en mur istället, yes?
• Ena varianten: Alice slår Närkamp/Svärd/Stridsvana/Slåss/whatever, Bob slår Smidighet/Athletics/Rörlighet/whatevs. Om Alice vinner slår hon Bob i huvudet. Om Bob vinner undviker han och klättrar upp på muren. Man behöver mycket riktigt bestämma vad oavgjort innebär (och det kan man väl eventuellt se som en nackdel). I det här specifika fallet skulle jag hävda att det mest rimliga är att båda lyckas; d.v.s., Bob står nu uppe på muren, men med ett blödande sår. Men eventuellt har spelmakaren kanske förutsett det här, och skrivit in en regel i stil med »vid oavgjort så vinner alltid den som anses vara den försvarande parten« (eller tvärtom). Hursomhelst: Av dessa tre möjliga utfall så är det dock inget av dem som är »Jaha, nehe, inget händer, försök igen«, och det kan man ju se som en fördel.
• Andra varianten: Alice slår samma slag, fast mot Bobs passiva försvarsvärde. Bob slår samma slag han också, fast mot en fast svårighetsgrad, antar jag. Det enda möjliga utfallet som kan ske här, och som inte kunde ske i varianten ovan, är väl egentligen att båda misslyckas och att ingenting händer. Det
behöver inte vara värdelöst; om det finns nåt slags tidspress eller dylikt så kan det ju vara intressant ändå. Men för det mesta så har historien liksom inte förts framåt av det här resultatet, utan förmodligen kommer man bara försöka igen.
Det finns ju förstås andra fördelar med att ha separata försvarsvärden och så, främst i form av att det blir lite mer detaljerat, vilket ger fler punkter att hänga på specialregler (förmågor, magiska eller teknologiska grunkor, whatever), om man gillar sånt. Själv tycker jag att motståndsslagsvarianten är det bättre alternativet, men det är ju subjektivt, förstås.