Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag har funderat lite, efter diskussionen om rollspelskampanjer ska ha ett slut eller om de ska vara "tills vidare", och applicerat de tankarna på brädspel.
Brädspel är ofta fokuserade på att vinna, med ett bestämt slut. Dock, med de cooperativa spelen så har det ju kommit in mer och mer element av att "ge en ball åktur". Tittar man på datorbaserade spel som är lite brädspelsliknande, tex Farmville (som jag är i stort sett ensam i familjen att inte vara smittad av...) så har de ofta inget slut.
Så, min idé: Skulle man kunna göra ett brädspel som inte har ett slut, som bara är en ball åktur?
Lite spontana tankar:
* Man behöver ett spel där man kan se om det går bra/dåligt.
* Kooperativt funkar nog bäst.
* Spelledarfritt, annars blir det mer som en rollspelskampanj. Jag vill ha ett brädspel här.
* Spelareliminering kommer inte på fråga.
* Spelet bör dock funka om man saknar någon spelare eller om någon tillkommer.
* Det kan vara ett problem att balansera svårighetsgrad över så lång tid. Å ena sidan så vill man ju att spelet ska "minnas" det man åstadkommit, men man vill inte förlora balansen.
* Det lär nog behöva massor av flavourtext och sånt för att bli en tillräckligt ball åktur.
* Vilken uppbyggnad bör ett bra regelsystem ha?
* Helst vill jag ha "kontinuerligt spel" snarare än "kedja av uppdrag med bestående karaktärer".
* Hur undviker man att spelet blir större och större för varje spelomgång. Man vet ju hur lätt tex ett strategispel kollapsar om man får för mycket enheter att hålla koll på, speciellt med vissa spelare...
* Vilken genre lämpar sig bra?
** Ett Arkham Horror där man faktiskt har en chans att hålla en Great Old One sovande (dvs ta bort doom tokens i högre grad) och där en traditionell seger bara innebär att den slumrat in igen och man drar en ny GOO och fortsätter? Kanske, men inte klockrent.
** Planet Exodus, typ Battlestar Galactica, Space 1999 och Star Trek Voyager. Man har en koloni på flykt, och på vägen så måste man överkomma diverse fiender, faror, fäller och sådant, medan det hela tiden är en kamp för att hålla förråden fyllda. Varje nytt stjärnsystem är en ny utmaning. Kanske man skulle kunna göra det med en modifierad Battlestations?
** Lost In Space, Robinson Crusoe, Lost. Man är strandsatta och måste utforska omgivningen. I övrigt ganska lik Planet Exodus.
Så, brainstorming! Tankar, förslag, idéer. Go wild!
Brädspel är ofta fokuserade på att vinna, med ett bestämt slut. Dock, med de cooperativa spelen så har det ju kommit in mer och mer element av att "ge en ball åktur". Tittar man på datorbaserade spel som är lite brädspelsliknande, tex Farmville (som jag är i stort sett ensam i familjen att inte vara smittad av...) så har de ofta inget slut.
Så, min idé: Skulle man kunna göra ett brädspel som inte har ett slut, som bara är en ball åktur?
Lite spontana tankar:
* Man behöver ett spel där man kan se om det går bra/dåligt.
* Kooperativt funkar nog bäst.
* Spelledarfritt, annars blir det mer som en rollspelskampanj. Jag vill ha ett brädspel här.
* Spelareliminering kommer inte på fråga.
* Spelet bör dock funka om man saknar någon spelare eller om någon tillkommer.
* Det kan vara ett problem att balansera svårighetsgrad över så lång tid. Å ena sidan så vill man ju att spelet ska "minnas" det man åstadkommit, men man vill inte förlora balansen.
* Det lär nog behöva massor av flavourtext och sånt för att bli en tillräckligt ball åktur.
* Vilken uppbyggnad bör ett bra regelsystem ha?
* Helst vill jag ha "kontinuerligt spel" snarare än "kedja av uppdrag med bestående karaktärer".
* Hur undviker man att spelet blir större och större för varje spelomgång. Man vet ju hur lätt tex ett strategispel kollapsar om man får för mycket enheter att hålla koll på, speciellt med vissa spelare...
* Vilken genre lämpar sig bra?
** Ett Arkham Horror där man faktiskt har en chans att hålla en Great Old One sovande (dvs ta bort doom tokens i högre grad) och där en traditionell seger bara innebär att den slumrat in igen och man drar en ny GOO och fortsätter? Kanske, men inte klockrent.
** Planet Exodus, typ Battlestar Galactica, Space 1999 och Star Trek Voyager. Man har en koloni på flykt, och på vägen så måste man överkomma diverse fiender, faror, fäller och sådant, medan det hela tiden är en kamp för att hålla förråden fyllda. Varje nytt stjärnsystem är en ny utmaning. Kanske man skulle kunna göra det med en modifierad Battlestations?
** Lost In Space, Robinson Crusoe, Lost. Man är strandsatta och måste utforska omgivningen. I övrigt ganska lik Planet Exodus.
Så, brainstorming! Tankar, förslag, idéer. Go wild!