Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I mitt ständigt föränderliga rollspelsskapande har jag för tillfället fastnat för en lösning på det eviga stridssystemsproblemet som jag hoppas ni kan utvärdera.
Grunden i hela regelsystemet är de klassiska koncepten grundegenskaper och färdigheter. Båda dessa rankas på en skala mellan 1 och 5 i normala fall. Systemet fungerar som så att man för att utöva en handling slår lika många tärningar (T10) som ens värde i grundegenskapen. Varje tärning som visar lika med eller under färdighetsvärdet räknas som ett lyckat slag.
Men, för att återgå till striden: deltagarna i striden agerar i en ordning grundad på ett initiativvärde (eller vad det nu ska heta), vilket baseras på hur kvicka, stridsvana och skadade de är. De personer som har lägst initiativvärde (dåligt) agerar först. Agerandet i striden består i att man slår ett slag för vapenfärdigheten, med ett antal tärningar som bestäms av relevant grundegenskap. Man får då ett visst antal lyckade tärningar. Dessa får man sedan fördela mellan offensiva och defensiva tärningar. Offensiva tärningar används för att orsaka skada på motståndaren, defensiva tärningar negerar motståndarens offensiva tärningar.
Dessa är dock inte alla tärningar man fördelar. Varje vapen har ett offensivt och ett defensivt värde, vilka båda räknas mellan 1 och 5. När man slår sitt färdighetsslag väljer man ifall man ska använda vapnet offensivt eller defensivt. Om man använder det offensivt lägger man till det offensiva värdets antal tärningar till de tärningar man får från grundegenskapen. Motsvarande gäller givetvis om man använder vapnet defensivt. Haken är den att detta värde begränsar hur man använder de lyckade tärningarna. Om man till exempel är offensiv med en tvåhandsyxa (offensiv 5/defensiv 1) måste de fem första lyckade tärningarna användas offensivt. Om man i stället hade varit defensiv hade endast en tärning varit uppbunden till defensiv användning (å andra sidan får man slå fyra tärningar mindre).
När så den förste stridande gjort detta fortsätter man i initiativordning, så att den som har bäst initiativvärde är den som har bäst överblick över hur striden går, och alltså den som kan vara mest offensiv utan att riskera något.
Om man strider mot flera personer på en och samma gång måste man fördela sina lyckade tärningar mellan dessa. Om man till exempel möter tre stridande och har slagit två lyckade tärningar så kan man välja att spendera en defensiv tärning på var och en av de två första, men man kan inte försvara sig mot den tredje (och man är ganska illa ute).
Skador baseras på det antal offensiva tärningar som passerar motståndarens defensiva dito. Genom att antalet offensiva tärningar mäts mot motståndarens skadetålighet får man fram vilken skadetyp denne har drabbats av.
Så... öh... är det bra, helt enkelt? Skulle ni spela det? Om inte, är det för att det suger apröv eller för att det är anpassad till en annan spelstil?
Grunden i hela regelsystemet är de klassiska koncepten grundegenskaper och färdigheter. Båda dessa rankas på en skala mellan 1 och 5 i normala fall. Systemet fungerar som så att man för att utöva en handling slår lika många tärningar (T10) som ens värde i grundegenskapen. Varje tärning som visar lika med eller under färdighetsvärdet räknas som ett lyckat slag.
Men, för att återgå till striden: deltagarna i striden agerar i en ordning grundad på ett initiativvärde (eller vad det nu ska heta), vilket baseras på hur kvicka, stridsvana och skadade de är. De personer som har lägst initiativvärde (dåligt) agerar först. Agerandet i striden består i att man slår ett slag för vapenfärdigheten, med ett antal tärningar som bestäms av relevant grundegenskap. Man får då ett visst antal lyckade tärningar. Dessa får man sedan fördela mellan offensiva och defensiva tärningar. Offensiva tärningar används för att orsaka skada på motståndaren, defensiva tärningar negerar motståndarens offensiva tärningar.
Dessa är dock inte alla tärningar man fördelar. Varje vapen har ett offensivt och ett defensivt värde, vilka båda räknas mellan 1 och 5. När man slår sitt färdighetsslag väljer man ifall man ska använda vapnet offensivt eller defensivt. Om man använder det offensivt lägger man till det offensiva värdets antal tärningar till de tärningar man får från grundegenskapen. Motsvarande gäller givetvis om man använder vapnet defensivt. Haken är den att detta värde begränsar hur man använder de lyckade tärningarna. Om man till exempel är offensiv med en tvåhandsyxa (offensiv 5/defensiv 1) måste de fem första lyckade tärningarna användas offensivt. Om man i stället hade varit defensiv hade endast en tärning varit uppbunden till defensiv användning (å andra sidan får man slå fyra tärningar mindre).
När så den förste stridande gjort detta fortsätter man i initiativordning, så att den som har bäst initiativvärde är den som har bäst överblick över hur striden går, och alltså den som kan vara mest offensiv utan att riskera något.
Om man strider mot flera personer på en och samma gång måste man fördela sina lyckade tärningar mellan dessa. Om man till exempel möter tre stridande och har slagit två lyckade tärningar så kan man välja att spendera en defensiv tärning på var och en av de två första, men man kan inte försvara sig mot den tredje (och man är ganska illa ute).
Skador baseras på det antal offensiva tärningar som passerar motståndarens defensiva dito. Genom att antalet offensiva tärningar mäts mot motståndarens skadetålighet får man fram vilken skadetyp denne har drabbats av.
Så... öh... är det bra, helt enkelt? Skulle ni spela det? Om inte, är det för att det suger apröv eller för att det är anpassad till en annan spelstil?