Ymir
Liten kantbaron
Idag slogs jag av en tanke, något som inte händer var dag och därför är värt att notera. Jag skulle äääääntligen till att dra igång min evighetskampanj i Eon igen, (and I did), då jag bläddrade lite i 'Vandöda och nekromanti'-modulen och slogs av hur tillkrånglad den regeltekniska beskrivningen av lichens stats var.
Sug tex på följande:
Varför envisas spelskapare så jävla hårt med att göra alla regeltekniska varelsebeskrivningar så generella de bara kan bli? Gör de inte sig själva en björntjänst här? Vore inte en mycket koolare lischbeskrivning liksom ett -exempel- på en specifik lisch, typ så här?:
Varelse-stats behöver inte vara skolboksexempel på hur hela släktets fucking medelvärde är. Ge mig något koolt, mustigt och inspirerande att använda som en utgångspunkt för att skapa egna individer istället. Borde inte det gå minst lika bra?
Och vara faen så mycket koolare?
- Ymir, undrar
Sug tex på följande:
Problemet kommer sig av det faktum att lischar gör sig bäst som unika individer, varvid statsen blir fulla av krystade formuleringar och fotnoter. Det här känner jag igen från maaaaaassor av monsterböcker, splatbooks etc. Jag frågar mig:Lisch (Rang 12)
<attribut och sånt>
Anfallsmanövrer (närstrid):
Slag (14) <mer stats här>
Stav** (16) <mer stats>
Storsvärd** (16) <mer stats>
Stridsyxa** (16) <mer stats>
**Välj ett vapen för lischen
<Försvarsmanövrer etc>
Färdigheter***: Anatomi 15, Andeförnimmelse 12, Alkemi 20, Alstra Nekrotropi 20, Alstra <aspekt> 18, Alstra <aspekt> 15, Astrologi 14, -//- Räkning 16, <Skrift> 20, <Skrift> 17, <Språk> 20, etc
***Detta är endast exempel på färdigheter
Språk: ett flertal olika språk
Nekrotropiska förmågor: Dödsrikets själ (rang 4)****
En lisch får även ytterligare förmågor som spelledaren får välja.
****Alla lischar får denna förmåga automatiskt.
Varför envisas spelskapare så jävla hårt med att göra alla regeltekniska varelsebeskrivningar så generella de bara kan bli? Gör de inte sig själva en björntjänst här? Vore inte en mycket koolare lischbeskrivning liksom ett -exempel- på en specifik lisch, typ så här?:
Visst, skillnaden kanske inte är stor, men jag är så förbannat jävla trött på dryga asterisker som markerar att något bara är ett desperat försök av spelskapare att generalisera. Jag är inte ett dugg intresserad av att få levererat nån slags median av alla Beholders i hela världen; ge mig stats på en specifik beholder, den fruktade Aïas till exempel, och jag blir faen så mycket mer inspirerad att skapa egna beholders med honom som mall. (Fatta att jag led lite när jag skrev om det uråldriga ödlefolket kamorferna till Eon, och fick göra våld på hela min vision när jag skulle generalisera ned dem till stats-blocket).Gebashan, Häxkonungen av de Vittrade Öarna (Rang 12)
<attribut och sånt>
Anfallsmanövrer (närstrid):
Slag (14) <mer stats här>
Rostig offerkniv (16) <mer stats>
<Försvarsmanövrer etc>
Färdigheter: Anatomi 15, Andeförnimmelse 12, Alkemi 20, Alstra Nekrotropi 20, Alstra Fototropi 18, Alstra Geotropi 15, Astrologi 14, -//- Räkning 16, <Mûhadinsk krift> 20, <Edronitisk skrift> 17, <Mûhadinska> 20, etc
Språk: Mûhadinska, edronitiska, jargiska, drakrunor, samt en uppsjö av obskyra, ålderdomliga dialekter och glömda tungomål. Gebashan har en rosslande och kuslig stämma (-Ob1T6 när han försöker hota folk).
Nekrotropiska förmågor: Dödsrikets själ (rang 4)
Gebashans ohemuliska aura (rang 2)
Mörk förnimmelse (rang 4)
Varelse-stats behöver inte vara skolboksexempel på hur hela släktets fucking medelvärde är. Ge mig något koolt, mustigt och inspirerande att använda som en utgångspunkt för att skapa egna individer istället. Borde inte det gå minst lika bra?
Och vara faen så mycket koolare?
- Ymir, undrar