solvebring
Superhero
Jag funderar på att skriva en liten artikel till min blogg. Den skulle då handla om olika sätt att spela. Vad detta egentligen handlar om, i stort, är att spela med spelledare eller att spela spelledarlöst, alternativt - eftersom man nödvändigtvis inte måste spela antingen eller - med överraskningseffekt eller skapandeeffekt. Kanske kan man summera det till: dolt eller öppet spelande?
Detta handlar om spelarnas upplevelser, främst. Det bottnar i hur saker i spelet mellan rollerna sköts bland spelets deltagare kring bordet.
... Jag undrar dock om det redan finns artiklar och begrepp för just detta? Själv har jag ingen aning.
"Tja, det kanske det gör, beroende på vad fan du talar om?!"
Nå, alltså, så här tänker jag...
Överraskningseffekten
Förekommer oftast bland tradspelare som spelar med en spelledare som leder spelet och har den fulla inblicken i scenariot medan spelarna hänger på och upptäcker vissa delar av scenariot bit för bit.
Spelledaren sitter då inne med hemligheter, information som rollpersonerna måste finna, saker som rollpersonerna först inte vet men sedan kan överraskas med - därmed överraskas spelarna. En vanlig typ av scenario i det här fallet vore Mysteriet. Detta har alltså en överraskningseffekt på spelarna. Spelarna åker med och låter sig överraskas.
Detta stödjer förövrigt att rollpersonerna har hemligheter för varandra vilket man spelar på genom att inte uttala hemligheterna mellan spelarna. Det som rollpersonen håller hemligt håller också spelaren hemligt. Detta kan också ge överraskningar; återigen en överraskningseffekt.
Man "blockerar" för att kunna överraska...
Skapandeeffekten
Detta förekommer främst i spel där man samberättar och gärna då man inte har någon specifik person som leder spelet. Kan dock också förekomma i spel där spelledaren har en mer öppen roll.
Kort sagt handlar effekten av att skapa tillsammans, att hela tiden uttala allting och att göra det bästa man kan av det rent storymässigt. Om en rollperson har hemligheter så talas det öppet om detta. Så även om inte samtliga rollpersoner känner till hemligheten så gör alla spelare det, ingen deltagarpart överraskar den andre och man försöker istället, som spelare, jobba med varandras roller och de aktuella intrigerna för att skapa en så intressant berättelse som möjligt.
Man undviker blockning för att främja berättelsen i största utsträckning...
Kombination?
Jag tror även jag skulle vilja säga att det finns en kombination av överraskningseffekt och skapandeeffekt - eller kanske att överraskningseffekten till viss del alltid är närvarande, även i skapandeeffekten. Till exempel i ett spel som InSpectres. Där har man en spelledare som inte vet mer om mysteriet än spelarna. Samtliga kring spelbordet vet lika mycket om gåtan. I tur och ordning får dock alla chansen att breda ut och avslöja mer om gåtan, vilket gör att man både jobbar med överraskningseffekt och skapandeeffekt. Man skapar tillsammans, undviker blockning, men eftersom alla försöker ta sanningen bakom hemligheten ett steg längre överraskar man varandra.
What say you?
Kallas det här för något speciellt?
Kan man tala om olika effekter?
Finns det mer att tillägga?
Osv.
Detta handlar om spelarnas upplevelser, främst. Det bottnar i hur saker i spelet mellan rollerna sköts bland spelets deltagare kring bordet.
... Jag undrar dock om det redan finns artiklar och begrepp för just detta? Själv har jag ingen aning.
"Tja, det kanske det gör, beroende på vad fan du talar om?!"
Nå, alltså, så här tänker jag...
Överraskningseffekten
Förekommer oftast bland tradspelare som spelar med en spelledare som leder spelet och har den fulla inblicken i scenariot medan spelarna hänger på och upptäcker vissa delar av scenariot bit för bit.
Spelledaren sitter då inne med hemligheter, information som rollpersonerna måste finna, saker som rollpersonerna först inte vet men sedan kan överraskas med - därmed överraskas spelarna. En vanlig typ av scenario i det här fallet vore Mysteriet. Detta har alltså en överraskningseffekt på spelarna. Spelarna åker med och låter sig överraskas.
Detta stödjer förövrigt att rollpersonerna har hemligheter för varandra vilket man spelar på genom att inte uttala hemligheterna mellan spelarna. Det som rollpersonen håller hemligt håller också spelaren hemligt. Detta kan också ge överraskningar; återigen en överraskningseffekt.
Man "blockerar" för att kunna överraska...
Skapandeeffekten
Detta förekommer främst i spel där man samberättar och gärna då man inte har någon specifik person som leder spelet. Kan dock också förekomma i spel där spelledaren har en mer öppen roll.
Kort sagt handlar effekten av att skapa tillsammans, att hela tiden uttala allting och att göra det bästa man kan av det rent storymässigt. Om en rollperson har hemligheter så talas det öppet om detta. Så även om inte samtliga rollpersoner känner till hemligheten så gör alla spelare det, ingen deltagarpart överraskar den andre och man försöker istället, som spelare, jobba med varandras roller och de aktuella intrigerna för att skapa en så intressant berättelse som möjligt.
Man undviker blockning för att främja berättelsen i största utsträckning...
Kombination?
Jag tror även jag skulle vilja säga att det finns en kombination av överraskningseffekt och skapandeeffekt - eller kanske att överraskningseffekten till viss del alltid är närvarande, även i skapandeeffekten. Till exempel i ett spel som InSpectres. Där har man en spelledare som inte vet mer om mysteriet än spelarna. Samtliga kring spelbordet vet lika mycket om gåtan. I tur och ordning får dock alla chansen att breda ut och avslöja mer om gåtan, vilket gör att man både jobbar med överraskningseffekt och skapandeeffekt. Man skapar tillsammans, undviker blockning, men eftersom alla försöker ta sanningen bakom hemligheten ett steg längre överraskar man varandra.
What say you?
Kallas det här för något speciellt?
Kan man tala om olika effekter?
Finns det mer att tillägga?
Osv.