Nekromanti Tannhäuser?

Ram

Skev
Jagar fortfarande ett nytt brädspel nu när power creep:en i X-wing har gått förbi punkten då det är episkt kul och landat på ganska roligt. Någon som har spelat Tannhäuser och skulle vilja berätta lite om det?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har spelat det, en gång, för några år sedan. :)

Som jag minns det var det trevligt, fina bilder, cool värld, men reglerna var lite sådär. Jag brukar köpa de brädspel jag testat som jag gillar, men valde att inte köpa det här.

Nu försöker jag minnas VARFÖR jag inte gillade det riktigt, men jag kan inte minnas, sorry.

Du vet om att det finns recensioner på många brädspel på Board Game Geek, visst? Annars är här en direktlänk till sidan där: https://boardgamegeek.com/boardgame/25261/tannhauser Om du skrollar ner till "Forums" rubriken så går det att klicka på Reviews och få en hel bunte recensioner.

Ram

Skev
Ja, jag har läst en del av dem men jag har märkt att framför allt amerikaner och fransmän verkar ha rätt annorlunda smak än mig. Så fort regelboken går över 8 sidor så tycker de saker är för komplexa, något hårddraget.

Jag gillar backstoryn och modellerna i spelet och gillar teorin (även om jag inte greppat det i praktiken) med movement- och line of sight-systemet i spelet, men är alltid extra nyfiken på vad folk som spelat det tycker.

Just nu "klämmer" jag på detta, Imperial assault och SW Armada ungefär lika mycket. Om inte gubbarna hade sett så halvgunkiga ut i IA så hade jag nog redan köpt det. Ja, jag är en estetik-junkie...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det där prick-systemet för förflyttning och LOS funkade bra, så vitt jag kan minnas.

Doktor Laser

Warrior
Det blev en radda omgångar i Tannhäuser förut när man hade tid och ork, och jag rekommenderar det om du gillar Hellboy-liknande brädspelsaction. Första utgåvans regler var lite halvtaskiga, men FFG släppte ju en reviderad utgåva senare som var betydligt smidigare. Temat är ju klassiskt störtskönt med ockulta tyskar och högteknologiska allierade i ett förlängt första världskrig.
Mycket tärningsrullande, ett smart system för att bestämma line-of-sight och tillräckligt mycket extramaterial att jaga fatt på utan att det känns omöjligt att få tag i allt... Helt klart en okej ursäkt för att rulla tärningar och putta omkring plastfigurer på ett bräde, enligt min ringa mening.

Vimes

Sillkung
Den allmänna åsikten om Tannhäuser är väl att det är rätt kasst. Men gillar man att leka med tärningar och figurer och titta på glansiga bilder kan man säkert ha kul med det.

Mundo

Myrmidon
Snygga bilder, snygga figurer, snygga kartor.

Spelreglerna är, förutom line of sight, rätt så usla. Karaktärerna är tankiga som fan och kan ibland stå och mata på varandra i evighet såvida du inte har tunga vapen.

Det är helt PvP baserat och är, i min mening, riktigt regeltungt och inte värt besväret.

Ram

Skev
Ok, bra feedback, tackar! Då hoppar jag helt enkelt över det och klämmer vidare på Imperial assault ett litet tag till.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite Tannhäuser och mina intryck är väl:

1) Väldigt snygga miniaturer och illustrationer, väldigt stämningsfullt och en ball spelvärld.

2) Första utgåvan hade klumpiga och dåligt förklarade regler. Den reviderade var bättre. Köper man till kortleken med utrustning så blir det mycket mindre bläddrande i boken.

3) Kartorna som följde med grundspelet var OK, men för få. Tannhäuser-grundboxen kändes som att den hade låg replayability; det hade behövts fler kartor. Och det var OTROLIGT fattigt att första expansionen bara lade till en extra karta. Den andra sidan av samma karta var samma som en av kartorna i grundpaketet. Och expansionen kostade nästan lika mycket som sagda paket.

4) Är det inte ganska dött? Fantasy Flights hemsida verkar inte ens vilja kännas vid det. Kanske dags att faktiskt försöka skaffa en komplett samling?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vet ni vad Tannhäuser hade behövt? Ett kampanjläge a' Kampen om Citadellet. Och samma sorts modulära golvplaner. Det hade varit som hand i handske.

Eller egentligen, man borde göra en totalkonvertering och bara köra Tannhauser med KoC's regler. Eller ja, använda Tannhausers gubbar iaf.

Doktor Laser

Warrior
krank;n167074 said:
Vet ni vad Tannhäuser hade behövt? Ett kampanjläge a' Kampen om Citadellet. Och samma sorts modulära golvplaner. Det hade varit som hand i handske.

Eller egentligen, man borde göra en totalkonvertering och bara köra Tannhauser med KoC's regler. Eller ja, använda Tannhausers gubbar iaf.
Fy fan! Här ska göras mash-ups! De där spellådorna har stått och samlat damm för länge...

Mundo

Myrmidon
krank;n167074 said:

Fan vad najs idé!
Kickstarter...!
Eller borde jag säga Krankstarter?