Nekromanti Tar över kampanj. Vad ska man tänka på?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Jag ska ta över spelledarrollen i en kampanj, på grund av att spelledaren kommer att vara upptagen med annat under en tid.

Generellt, utan att låsa oss vid vilket spel det är, eller vilken kampanj det är, vad ska man tänka på?

/Magnus

Storuggla

Champion
"Generellt, utan att låsa oss vid vilket spel det är, eller vilken kampanj det är, vad ska man tänka på?"

Känner du spelgruppen sedan tidigare? Olika grupper har ju olika spelsätt (vissa kör mer beer & pretzels och andra hårdare med "allt du säger säger din gubbe!") och om ni spelar med regler kanske det vore bra att sätta sig in i eventuella husregler.
Det jag kan tänka mig kan vara en större biff är att få en ordentlig överlämning av den förre spelledaren med vad rollpersonerna gjort, hur de löst saker tidigare, vilka de retat upp i spelvärlden osv osv, saker du hade kunnat om du spellett men inte vet om ifall du inte suttit med förut. Annars kan det kännas som en konstig skarv för spelarna när subplotter och saker försvinner utan någon förklaring annat än "A wizard did it".

Storuggla, och ta reda på om de har byxor på sig

Lukas

Mannen i Gult
Försök inte spela på exakt samma sätt som den tidigare spelledaren, utan gör din gjej av det hela.
för hur som helst så kommer byte av spelledare innebära en förändring i spel stil och då kommer det bara kännas plastigt om du lägger all kraft på att "försöka" kopiera den tidigare spelledarens stil.

//Lukas som av erfarenhet vet att det är svårt att behöva fylla upp en annans persons skor.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Glömde nämna att jag har varit spelare i gruppen innan. Så jag pensionerar min rollperson och blir spelledare istället.

/M

Storuggla

Champion
I sådana fall är det väl att pumpa den förre spelledaren på saker denne vet om plotten och lösa trådar där. Väl?

Storuggla, och ha byxor

Unfair

Hero
Storuggla said:
I sådana fall är det väl att pumpa den förre spelledaren på saker denne vet om plotten och lösa trådar där. Väl?
Håller med. Det låter ju inte direkt som om du behöver prata så mycket med gruppen för att förstå den, då du är en spelare. Så detta känns väll som det ända riktigt nödvändiga.
Storuggla said:
Storuggla, och ha byxor
*Host*

Storuggla

Champion
"jag kan inte förstå varför det här skall vara ett måste, borde inte kjol funka lika bra?"

Nej, Magnus har inte snygga vader.

Storuggla, eller så är det en biprodukt av Vitulvs cyberpunk

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arvidos MC said:
Nej vänta. Det var mina lår. Och Magnus Seter har inte snygga vader. Jag har missförstått allt!
Så... Lår'd Vader?

//Krank, slutar snart.

Mr.Walker

Warrior
Jag har varit spelledare förut där vi turats om att vara spelledare över samma kampanj/äventyr/rollpersoner. Det absolut värsta med det var att jag hade en vision medan den andra spelledaren en helt annan, vilket kunde innebära att den andra spelledaren gjorde saker som jag inte alls tyckte passade.

Därför är mitt generella förslag att fråga den andra spelledaren vilken vision han har med kampanj och fortsätta i hans fotspår. Självklart kan du göra det på ditt sett men utan att förstöra för honom!