Nekromanti Target Games?

solvebring

Superhero
Hejsan!

Håller på med en DoDhemsida som skall ta upp ganska mycket historiska fakta. Jag undrar, kursade Target Games, eller vad hände egentligen då 99 när de började licenseiera ut de olika spelrättigheterna?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Håller på med en DoDhemsida som skall ta upp ganska mycket historiska fakta. Jag undrar, kursade Target Games, eller vad hände egentligen då 99 när de började licenseiera ut de olika spelrättigheterna?
Bra fråga. Av intervjuer och pressmeddelanden från alla dessa år så har jag fått intrycket att många blev Väldigt Arga på varandra under 1999 och fortfarande är Väldigt Arga, eller i alla fall Ganska Besvikna. Vad som egentligen hände får vi alltså inte veta förrän de inblandade känner att de har lagt allt bakom sig och är redo att tala ut.

Dewil

Rosen

Myrmidon
Vad som egentligen hände får vi alltså inte veta förrän de inblandade känner att de har lagt allt bakom sig och är redo att tala ut.

Om vi säger så här: Jag har hört storyn, jag förstår varför det inte pratas så mycket om den...

Men orsakerna förutan - ja, huvudbolaget försattes i konkurs 1999. Av dotterbolagen ansågs Paradox Entertainment vara det som stod bäst på egna fötter (de var koncernens dataspels-gren), så det fick bli livbåt för licenserna. Övrig business räddades till det som sedan blev Target Investment, lagom till att IT-bubblan sprack.

Ett av de senares sista åtgärder var fö att köpa upp konkursboet efter en av mina gamla uppdragsgivare, Iquity Systems, som de döpte om till "Target Mobile". Det höll i fem veckor innan det blev en ny konkurs.
Iquity/T.Mobile jobbade vid den tiden med att utveckla system för att skicka reklam över SMS, så det kanske inte var nåt att direkt sörja över...

--
Åke

solvebring

Superhero
Aha...
Ja, det var liksom dne biten jag var ute efter, egentligen inte anledningen till att de kursade, men hur det gick till företagsmässigt när de kursade. Och det fick jag ju så fint här av dig nu Åke, tack så mycket. :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och det fina är ...

... att även om man som jag snackar med i stort sett alla på alla de olika "sidorna", så får man inte en klar bild av vad som hände.

Bara tolkningar färgade av personliga uppfattningar.

Så vad som verkligen hände lär vi inte få veta. Jag tror inte det finns någon som vet exakt vad som hände. Eller så här, vi kanske kan få reda på vad som hände, men åsikterna om varför det hände går isär på många punkter.

/M