Nekromanti Tarot i rollspel som inspiration

Bassejr

Hero
Hej!
Jag har bara hört talas om det här förut, och inte riktigt lyckats med det själv, Men det ska tydligen gå att skriva rollspels scenarion och äventyr med hjälp av Tarot.
Om någon här råkar ha provat det, eller skulle vela diskutera det, får ni mer än gärna skriva här och förklara lite för mig antingen hur ni gör, och vad ni skulle ge för tipps för oss som vill börja, eller vad ni tycker om det, om ni föredrar andra sätt, etc.

G

Guest

Guest
Det jag har hört om detta är att det ingår som komponent i rollspelet Savage Worlds. Ett spel jag kan absolut nada om. Någon annan kanske kan fylla i?

Caligo

Swashbuckler
Bassejr said:
Hej!
Jag har bara hört talas om det här förut, och inte riktigt lyckats med det själv, Men det ska tydligen gå att skriva rollspels scenarion och äventyr med hjälp av Tarot.
Om någon här råkar ha provat det, eller skulle vela diskutera det, får ni mer än gärna skriva här och förklara lite för mig antingen hur ni gör, och vad ni skulle ge för tipps för oss som vill börja, eller vad ni tycker om det, om ni föredrar andra sätt, etc.
Kanske inte exakt var du frågar efter men i mitt absoluta favoritäventyr Ravenloft används kortlek/tarotlek på ett bra sätt (alltså originaläventyret, inte settingen).

Bassejr

Hero
Det jag fått höra är att vissa författare och spelledare använder sig av tarot kort för att författa äventyren. Jag som läser tarot som "Spådomskonst" (När jag inte rollspelar), och kan därför allting om kortmenigar och vanliga tarot läsningar. Jag skulle kunna tänka mig att man placerar korten helt enkelt med frågan "Vad händer sen", men om man får upp kort som typ King of Cups, som betyder någon som är färdig, och längtar tillbaka till procesen av att skapa, eller The Hanging man, som handlar om att offra någonting för att vinna någonting annat, vet jag inte hur man som spelledare eller författare skulle spela ut det i sitt äventyr.

Caligo

Swashbuckler
Förklaring hur korten funkar i Ravenloft (spoiler):

Det finns zigenare i äventyret och om man blir spådd där så påverkar korten handlingen och inte bara lite - hela vampyrens mål och andra viktiga saker bestäms. Extremt coolt tycker jag.

Bassejr

Hero
ah. Det låter riktigt intressant. Jag får undersöka det närmare.
Fast jag har aldrig lyckats sätta mig in i d&d, så det kommer nog ta ett tag x3

Caligo

Swashbuckler
Bassejr said:
ah. Det låter riktigt intressant. Jag får undersöka det närmare.
Fast jag har aldrig lyckats sätta mig in i d&d, så det kommer nog ta ett tag x3
Korten har inget alls med reglerna i D&D att göra - endast handlingsmässigt.

Wyldstorm

Swordsman
Jag drar för mina spelare oWoD's variant av tarot för:
*Viktiga events i karaktärens tidigare historia.
*Karaktärens "öde", som denne antingen kan kämpa för/emot eller bara flyta med.
*Mellanspelshändelser, smärre saker som ekonomi, chance encounters, om vänner/rivaler visar sig.
*Även när äventyret skapas, för att flesha ut subplots & npc's motivationer & framställning.
*Samt naturligtvis om slump har stor chans att påverka något i scenariot.

Jag låter Varje spelare välja "freakfaktor" på 1-5, som jag har sytem för att reglera hur stor del slump kan påverka karaktärerna, men det är lite speciellt..

Om man anstränger sig lite att inte "tolka in" sina darlings eller att överdriva, så ger tarotkorten en bra krydda till en spelledande & ser till att man inte hamnar i gamla hjulspår.