Nekromanti Tarotkort i rollspel

kwarnberg

Swordsman
Har någon av er använt tarotkort (eller liknande) i rollspel, eller känner till spel som använder det? Har börjat fundera på att använda det i mitt spel, och söker inspiration och andras erfarenheter av att använda det.

Mundo

Myrmidon
Jag vet att Kult kickstartern innehöll Tarotkort.
Hur de fungerar är höljt i dunkel...

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Själv har jag snöat in på samberättande vilket syns i mitt inlägg från idag: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...-postapokalyps . Jag är också sugen på tarotkort som en del av spelet; här blir det helt enkelt ett postapokalyptiskt samberättarsspel där en av ingredienserna (bör kanske också finnas relation/röd tråd/konflikt mellan spelarna) som för historien framåt är vilka tarotkort man drar. Möjligen kan också ett enkelt tärningskast avgöra om tarotkortet är något som händer i positiv/negativ bemärkelse. Tarot kan också vara med som en del av karaktärsskapandet om man vill slumpa det litegrann.

Något sådant spel finns mig veterligen inte, så jag får kanske bygga det själv.
TAROTALYPS får det kanske heta.

gustaf s

Warrior
Yttersta Domen använder ju tarotkort (och hämtar väl sitt namn därifrån också). Men om jag minns rätt är det väl inte så mycket kortens betydelse som valör där.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Till Curse of Strahd finna en sorts tarotkort som används för att slumpa aspekter av kampanjen. Man gjorde så även i gamla I6 Ravenloft.

Hälsar

Christian

Genesis

Ni dés ni maître
gustaf s;n176114 said:
Yttersta Domen använder ju tarotkort (och hämtar väl sitt namn därifrån också). Men om jag minns rätt är det väl inte så mycket kortens betydelse som valör där.
Ja och nej. I spel är det bara valören som räknas, men i rollpersonsskapande kan man spå fram rollpersonen, och där känns det som att betydelsen har betydelse, så att säga (även om det tekniskt sett bara är en tabell). GnomVid har visserligen sagt att han funderar på att ta bort den biten, men det var typ den populäraste delen av setupfasen när vi speltestade.

GnomviD

Heresiark
Spelet "Ganakagok" använder sig av någon egengjord tarok, men jag har varken läst eller spelat det och vet inte hur det funkar.

Genesis;n176162 said:
Ja och nej. I spel är det bara valören som räknas, men i rollpersonsskapande kan man spå fram rollpersonen, och där känns det som att betydelsen har betydelse, så att säga (även om det tekniskt sett bara är en tabell). GnomVid har visserligen sagt att han funderar på att ta bort den biten, men det var typ den populäraste delen av setupfasen när vi speltestade.
Efter feedback från er och lite funderingar kan jag meddela att den inte bara är kvar utan också mer central.

charl

Veteran
Har använt min tarotlek som ett stämningsgivande verktyg till Mage: The Ascension. Det hade dock ingen regelmekanisk funktion, så vet inte om det räknas. Vet dock att det gavs ut en tarotkortlek med Mage-tema kring Revised-tiden (min tarotlek är dock en vanlig Crowleyansk Thoth-lek, i svensk översättning).

EDIT: Också, inte att förglömma, så har ju faktiskt Dungeons and Dragons en viss regelinteraktion med tarotlekar i att man kan gestalta ett deck of many things med en sådan. Dock utnyttjas inte hela tarotleken i det fallet och de tabellerna finns inte längre kvar i 5E:s regelbok (man kan dock se dem på d20srd fortfarande).

kwarnberg

Swordsman
Jag hade visst redan gjort en tråd om tarotkort i rollspel en gång i tiden! Så jag puffar helt enkelt upp den och fortsätter snacket om Tarotkort i rollspel här i stället för att göra en helt ny tråd på samma ämne med samma trådstartare.

kwarnberg

Swordsman
Jag kickstartade dessa kort: https://www.kickstarter.com/projects...the-new-normal och är väldigt nöjd med dem. De bygger på klassiska tarotlekar, men moderniserade. Jag har börjat leka runt lite med att ta fram modeller för hur de (eller andra tarotkort) kan användas för att bygga äventyrsramar. Har dock inte kommit så långt än...

Men i korthet kan man göra något åt det här hållet:

Dra ett kort. Kortet representerar rollpersonernas mål eller agenda i scenariot.
Dra tre kort, ett för varje akt i berättelsen. Detta är det yttre ramverket. Korten inspirerar temat eller känslan i varje akt.
Dra två kort för antagonisten. Det första kortet används för att beskriva vem antagonisten är, det andra för att beskriva antagonistens mål eller drivkraft.
Dra ett kort för varje akt. Korten inspirerar det främsta hindret för akten i fråga.

Nu finns någon slags grundstruktur för scenariot. Med inspiration i ovanstående kort, bygg ihop scenariot.

Det jag oroar mig för med den här sortens modeller är att det är svårt att hitta en bra balans. Drar man för få kort blir det väldigt grunt. Drar man för många kort blir det onödigt rörigt. Hur många kort är lagom? Vad ska man dra kort för och inte?