Jo, såhär är det:
Jag gillar Engel. Det är nog den bäst beskrivna värld jag stött på. Precis vad jag vill ha i en grundbok, så att säga - även om jag gärna hade sett mer av metastoryn.
Nå, regelsystemet i White Wolfs upplaga är d20, vilket jag vägrar använda av flera orsaker (som inte hör hit). Jag fick reda på att den tyska originalversionen använde ett annat, kortbaserat system. Jag tjatade på Oliver Graute, skapar'n, och fick så tillgång till en engelsk översättning av reglerna, och så importerade jag två kortlekar från tyskland.
Problemet: Det funkar inte. I systemet drar man ett kort när man ska göra något, och ska så använda kortets "betydelse" (som är positiv/negativ beroende på hur kortet lagts) för att berätta vad som händer. I praktiken får varje handling 50% chans att lyckas, och så finns det ett kort, "flugornas herre", som gör att allt går apokalyptiskt dåligt. En tjugondel av allt man gör, ungefär, kommer med andra ord att gå apokalyptiskt dåligt. Karaktärer kan i praktiken inte vara olika bra på saker, eftersom allting har 50% chans att lyckas. Dessutom är kortens värde begränsad, eftersom tolkningarna är såpass låste och begränsade.
Jag tycker dock om idén att spåna berättelser från korts betydelser. Det fick mig att kolla igenom min Tarotkortlek.
Så, nåtslags grundtanke:
* När man vill lyckas med något (fånga en skurk, flyga ikapp någon, få någon i säng) drar man ett kort. Är kortet rättvänt, lyckas man - upp och ner, då misslyckas man - och sedan ska man med hjälp av kortets betydelse berätta på vilket sätt lyckas eller misslyckas. Tarotkort har en rik tolkningsgrund iom att de ska kunna tolkas som svar på i princip vilken fråga som helst, och det finns gott om material att hämta från.
Om kortet man drar inte är ett trumpkort, så avgör det helt enkelt graden av lyckande/misslyckande.
* Om man är "bra" på något, får man vända på negativa kort inom det området. Man lyckas alltså generellt med det man är bra på, men hur man lyckas förändras.
* Om man är "dålig" på något, måste man vända på positiva kort till negativa.
Jag är inte helt nöjd med detta. Framförallt vill jag att det ska GÅ att misslyckas med något även om man är bra, och man ska lyckas även om man är dålig. Utan att man ska behöva dra en massa extra kort och sådant. Jag vill heller inte blanda in extra poäng, marker eller annat. Kanske nåtslags svårighetsgrader, jag vet inte.
Kanske drar man dels ett vanligt kort, dels ett trumpkort?
Jag gillar Engel. Det är nog den bäst beskrivna värld jag stött på. Precis vad jag vill ha i en grundbok, så att säga - även om jag gärna hade sett mer av metastoryn.
Nå, regelsystemet i White Wolfs upplaga är d20, vilket jag vägrar använda av flera orsaker (som inte hör hit). Jag fick reda på att den tyska originalversionen använde ett annat, kortbaserat system. Jag tjatade på Oliver Graute, skapar'n, och fick så tillgång till en engelsk översättning av reglerna, och så importerade jag två kortlekar från tyskland.
Problemet: Det funkar inte. I systemet drar man ett kort när man ska göra något, och ska så använda kortets "betydelse" (som är positiv/negativ beroende på hur kortet lagts) för att berätta vad som händer. I praktiken får varje handling 50% chans att lyckas, och så finns det ett kort, "flugornas herre", som gör att allt går apokalyptiskt dåligt. En tjugondel av allt man gör, ungefär, kommer med andra ord att gå apokalyptiskt dåligt. Karaktärer kan i praktiken inte vara olika bra på saker, eftersom allting har 50% chans att lyckas. Dessutom är kortens värde begränsad, eftersom tolkningarna är såpass låste och begränsade.
Jag tycker dock om idén att spåna berättelser från korts betydelser. Det fick mig att kolla igenom min Tarotkortlek.
Så, nåtslags grundtanke:
* När man vill lyckas med något (fånga en skurk, flyga ikapp någon, få någon i säng) drar man ett kort. Är kortet rättvänt, lyckas man - upp och ner, då misslyckas man - och sedan ska man med hjälp av kortets betydelse berätta på vilket sätt lyckas eller misslyckas. Tarotkort har en rik tolkningsgrund iom att de ska kunna tolkas som svar på i princip vilken fråga som helst, och det finns gott om material att hämta från.
Om kortet man drar inte är ett trumpkort, så avgör det helt enkelt graden av lyckande/misslyckande.
* Om man är "bra" på något, får man vända på negativa kort inom det området. Man lyckas alltså generellt med det man är bra på, men hur man lyckas förändras.
* Om man är "dålig" på något, måste man vända på positiva kort till negativa.
Jag är inte helt nöjd med detta. Framförallt vill jag att det ska GÅ att misslyckas med något även om man är bra, och man ska lyckas även om man är dålig. Utan att man ska behöva dra en massa extra kort och sådant. Jag vill heller inte blanda in extra poäng, marker eller annat. Kanske nåtslags svårighetsgrader, jag vet inte.
Kanske drar man dels ett vanligt kort, dels ett trumpkort?