Nekromanti Tarotspel?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag har efterlyst det här tidigare, men minns inte om/vad för svar jag fått så here we go again.

Någon gång i tiden så spelade jag något äventyrsartat spel på dator (tror iofs att det var en Mac) där man kunde spela kortspel med en Tarot-lek. Jag är inte helt säker men jag tror att det är helt rimligt att anta att man någon gång under historiens lopp också har spelat vanliga kortspel med Tarotlek inte bara spått folk med dem.

Nu vill jag ha reda på hur dessa spel kan se ut/te sig och om någon känner till historien kring dem?
Och den som kan tipsa mig om vilket spel jag i dimmorna kan ha spelat får bonuspoäng... jag drömmer nämligen fortfarande om det och ett annat spel från tiden innan internet (ok nästan då)... ett äventyrsspel i typ Unixmiljö... textspel enkom om jag minns rätt...

/Eva

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är inte helt säker men jag tror att det är helt rimligt att anta att man någon gång under historiens lopp också har spelat vanliga kortspel med Tarotlek inte bara spått folk med dem.
Naturligtvis har man det. Det finns många missuppfattningar om tarotkort, och de populäraste är att de skulle vara väldigt gamla och att deras syfte är att spå folk. De första tarotlekarna tillverkades på 1400-talet för att man skulle spela med dem. Att använda dem för spådomar är ett relativt modernt påfund.

Wikipedialänk där det även finns en översiktlig beskrivning över spelregler till ett kortspel med tarotkort.

/tobias

Rising

Vila i frid
Det vanligaste spelet man spelar med tarotkort är ett stickspel a la hjärter. Den stora arcanan fungerar som trumf, och man använder bara dess numrering - man bryr sig inte om de unika bilderna och namnen på dessa kort. När man inte kan följa färg så måste man lägga ett trumfkort. Kungar och trumf är värda 5 poäng, drottningar 4, knektar 3, page 2 och resten 1 poäng. Dåren brukar ha specialreglen att den kan användas när som helst då man inte vill följa färg.

Det finns många varianter, precis som det finns många varianter på stickspel med en vanlig kortlek. I grund och botten är de ju ändå alla ett och samma spel, fast med lite olika trix, poängbedömning och specialregler.

Vill man däremot känna historiens vindar, då kan man titta åt de lite mer officiella varianterna: Titta gärna här för en god genomgång av en av de intressantare dylika.

Kom dock ihåg att de flesta tarotkortlekar man köper är avsedda åt spådom och inte kortspel - vilket medför att de sällan har den högre arcanan numrerad (min har det iaf inte). Då är de djäkligt jobbiga att spela med.

Nightowl

Champion
Gurgeh said:
Jag är inte helt säker men jag tror att det är helt rimligt att anta att man någon gång under historiens lopp också har spelat vanliga kortspel med Tarotlek inte bara spått folk med dem.
Naturligtvis har man det. Det finns många missuppfattningar om tarotkort, och de populäraste är att de skulle vara väldigt gamla och att deras syfte är att spå folk. De första tarotlekarna tillverkades på 1400-talet för att man skulle spela med dem. Att använda dem för spådomar är ett relativt modernt påfund.

Wikipedialänk där det även finns en översiktlig beskrivning över spelregler till ett kortspel med tarotkort.

/tobias
Det fanns en gång i tiden många olika slags kortlekar. Den vi använder idag misstänker jag inte blev standard innan man fick lätta sätt att massproducera kort och det blev lätt för en viss uppsättning kort att dominera, men någon spelforskare vet nog mer än mig.

Ett bra exempel är den kortlek som används i kille, ett spel som jag bra gärna skulle lära mig, men jag ids inte.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett bra exempel är den kortlek som används i kille, ett spel som jag bra gärna skulle lära mig, men jag ids inte.
Det finns flera olika spel man kan spela med en killelek. Jag förklarar två av dem här.

/tobias

Nightowl

Champion
Tack för rättningen. :gremlaugh: Jag ids dock fortfarande inte lära mig spela spelen, men nån dag ska jag ta med mig en killelek till en social situation där man kan spela kort och så ska vi testa.

Erik