Jag försöker nu lägga grunden för själva karaktärsskapandet i Taskforce Zero.
Om jag presenterar målet för operatörernas uppbyggnad så tänker jag mig inga grundegenskaper och endast det nödvändigaste på pappret vad gäller exempelvis färdigheter.
Färdigheterna vill jag dessutom hålla ganska få. En superagent ska klara de flesta vanliga hinder utan problem, men det ställer mej själv inför ett problem istället.
Exempel:
En operatör kan utan problem dyrka upp en dörr med rätt verktyg. Behöver man ens en sådan färdighet då?
Däremot, alla operatörer kan givetvis köra bil. Men hur vet man vem som kör bäst i en biljakt? Då behövs ju en färdighet för det. Var sätter jag gränsen?
Som det ser ut nu så är min tanke följande gällande karaktärerna:
Istället för typiska grundattribut består karaktärerna av en Svaghet och en Styrka. Det kan vara rent fysiska eller något helt annat.
En Styrka kan vara "Sjätte Sinne" vilket gör att Operatören alltid upptäcker bakhåll och folk som skuggar denna automatiskt.
En svaghet kan vara att operatören har en familj som dock inte är skyddad på något vis eller lever med hemlig identitet. Tror jag. Något åt det håller vill jag ha iaf.
Därefter har operatörerna särskilda förmågor. En eller ett par och det ska spegla operatörens fokus och hans roll i gruppen.
En närstridsexpert kanske har förmågan "Utfall" vilket gör att han som första anfall, på oförberedda fiender, slår 1T2+1 i skada (istället för att göra det normala 1 i skada, läs min andra tråd för förståelse) och därmed kan nergöra fiender ganska så på en gång.
Och slutligen har karaktärerna färdigheter. Förslagsvis på en nivå från 1-5 eller liknande, där varje nivå symboliserar 1T10 som ska visa 8 eller mer för att ge ett lyckat resultat.
Eftersom jag vill hålla det simpelt så vill jag inbilla mig att det räcker såhär?
Vad tror ni? Behövs det fler element, ska något ändras?
Och som sista notis.
Ge gärna förslag på förmågor och färdigheter som platsar.
Färdigheterna är svårast tycker jag, för att baka ihop dom bra, hålla dom tillräckligt många men fortfarande ganska få och breda.
För tillfället finns följande färdigheter:
Avståndsstrid - All avståndsstrid, gevär, pistol, minigun you name it.
Närstrid - All närstrid. Händer, fötter, knivar, svärd.
Social Interaktion - All social konflikt. Ljuga, förföra, övertala, förhöra, agera.
Köra Fordon - Närmare beskrivning överflödig.
Datorsystem - Alla elektriska datorsystem och allt vad det innebär. Internet, hacka, styra säkerhetssystem.
Lönndom - Smyga, gömma sig osv.
Om jag presenterar målet för operatörernas uppbyggnad så tänker jag mig inga grundegenskaper och endast det nödvändigaste på pappret vad gäller exempelvis färdigheter.
Färdigheterna vill jag dessutom hålla ganska få. En superagent ska klara de flesta vanliga hinder utan problem, men det ställer mej själv inför ett problem istället.
Exempel:
En operatör kan utan problem dyrka upp en dörr med rätt verktyg. Behöver man ens en sådan färdighet då?
Däremot, alla operatörer kan givetvis köra bil. Men hur vet man vem som kör bäst i en biljakt? Då behövs ju en färdighet för det. Var sätter jag gränsen?
Som det ser ut nu så är min tanke följande gällande karaktärerna:
Istället för typiska grundattribut består karaktärerna av en Svaghet och en Styrka. Det kan vara rent fysiska eller något helt annat.
En Styrka kan vara "Sjätte Sinne" vilket gör att Operatören alltid upptäcker bakhåll och folk som skuggar denna automatiskt.
En svaghet kan vara att operatören har en familj som dock inte är skyddad på något vis eller lever med hemlig identitet. Tror jag. Något åt det håller vill jag ha iaf.
Därefter har operatörerna särskilda förmågor. En eller ett par och det ska spegla operatörens fokus och hans roll i gruppen.
En närstridsexpert kanske har förmågan "Utfall" vilket gör att han som första anfall, på oförberedda fiender, slår 1T2+1 i skada (istället för att göra det normala 1 i skada, läs min andra tråd för förståelse) och därmed kan nergöra fiender ganska så på en gång.
Och slutligen har karaktärerna färdigheter. Förslagsvis på en nivå från 1-5 eller liknande, där varje nivå symboliserar 1T10 som ska visa 8 eller mer för att ge ett lyckat resultat.
Eftersom jag vill hålla det simpelt så vill jag inbilla mig att det räcker såhär?
Vad tror ni? Behövs det fler element, ska något ändras?
Och som sista notis.
Ge gärna förslag på förmågor och färdigheter som platsar.
Färdigheterna är svårast tycker jag, för att baka ihop dom bra, hålla dom tillräckligt många men fortfarande ganska få och breda.
För tillfället finns följande färdigheter:
Avståndsstrid - All avståndsstrid, gevär, pistol, minigun you name it.
Närstrid - All närstrid. Händer, fötter, knivar, svärd.
Social Interaktion - All social konflikt. Ljuga, förföra, övertala, förhöra, agera.
Köra Fordon - Närmare beskrivning överflödig.
Datorsystem - Alla elektriska datorsystem och allt vad det innebär. Internet, hacka, styra säkerhetssystem.
Lönndom - Smyga, gömma sig osv.