Nekromanti [Taskforce Zero] - Operatörerna

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Jag försöker nu lägga grunden för själva karaktärsskapandet i Taskforce Zero.

Om jag presenterar målet för operatörernas uppbyggnad så tänker jag mig inga grundegenskaper och endast det nödvändigaste på pappret vad gäller exempelvis färdigheter.
Färdigheterna vill jag dessutom hålla ganska få. En superagent ska klara de flesta vanliga hinder utan problem, men det ställer mej själv inför ett problem istället.
Exempel:
En operatör kan utan problem dyrka upp en dörr med rätt verktyg. Behöver man ens en sådan färdighet då?
Däremot, alla operatörer kan givetvis köra bil. Men hur vet man vem som kör bäst i en biljakt? Då behövs ju en färdighet för det. Var sätter jag gränsen?

Som det ser ut nu så är min tanke följande gällande karaktärerna:
Istället för typiska grundattribut består karaktärerna av en Svaghet och en Styrka. Det kan vara rent fysiska eller något helt annat.
En Styrka kan vara "Sjätte Sinne" vilket gör att Operatören alltid upptäcker bakhåll och folk som skuggar denna automatiskt.
En svaghet kan vara att operatören har en familj som dock inte är skyddad på något vis eller lever med hemlig identitet. Tror jag. Något åt det håller vill jag ha iaf.

Därefter har operatörerna särskilda förmågor. En eller ett par och det ska spegla operatörens fokus och hans roll i gruppen.
En närstridsexpert kanske har förmågan "Utfall" vilket gör att han som första anfall, på oförberedda fiender, slår 1T2+1 i skada (istället för att göra det normala 1 i skada, läs min andra tråd för förståelse) och därmed kan nergöra fiender ganska så på en gång.

Och slutligen har karaktärerna färdigheter. Förslagsvis på en nivå från 1-5 eller liknande, där varje nivå symboliserar 1T10 som ska visa 8 eller mer för att ge ett lyckat resultat.

Eftersom jag vill hålla det simpelt så vill jag inbilla mig att det räcker såhär?
Vad tror ni? Behövs det fler element, ska något ändras?

Och som sista notis.
Ge gärna förslag på förmågor och färdigheter som platsar.

Färdigheterna är svårast tycker jag, för att baka ihop dom bra, hålla dom tillräckligt många men fortfarande ganska få och breda.
För tillfället finns följande färdigheter:
Avståndsstrid - All avståndsstrid, gevär, pistol, minigun you name it.
Närstrid - All närstrid. Händer, fötter, knivar, svärd.
Social Interaktion - All social konflikt. Ljuga, förföra, övertala, förhöra, agera.
Köra Fordon - Närmare beskrivning överflödig.
Datorsystem - Alla elektriska datorsystem och allt vad det innebär. Internet, hacka, styra säkerhetssystem.
Lönndom - Smyga, gömma sig osv.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
The Ghost said:
En operatör kan utan problem dyrka upp en dörr med rätt verktyg. Behöver man ens en sådan färdighet då?
Alla operatörer kanske kan dyrka upp ett vanligt lås utan större problem med rätt verktyg.
Men om man vill dyrka upp ett låst nästan ljudlöst på 5 sekunder?
Eller med improviserade verktyg?
Eller om låset är super avancerat?
 

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Sant. En färdighet behövs alltså.
Dock. Ska den ingå i en annan färdighet? Jag vill nästan det, för att ha en färdighet som egentligen bara behandlar en enda typ av handling vill jag undvika.
Kanske låta den ingå i Fingerfärdighet? Som då även innefattar andra saker som kräver finess och pill? Som att stjäla saker osv.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Cybot said:
The Ghost said:
En operatör kan utan problem dyrka upp en dörr med rätt verktyg. Behöver man ens en sådan färdighet då?
Alla operatörer kanske kan dyrka upp ett vanligt lås utan större problem med rätt verktyg.
Men om man vill dyrka upp ett låst nästan ljudlöst på 5 sekunder?
Eller med improviserade verktyg?
Eller om låset är super avancerat?
The Ghost said:
Sant. En färdighet behövs alltså.
Dock. Ska den ingå i en annan färdighet? Jag vill nästan det, för att ha en färdighet som egentligen bara behandlar en enda typ av handling vill jag undvika.
Kanske låta den ingå i Fingerfärdighet? Som då även innefattar andra saker som kräver finess och pill? Som att stjäla saker osv.
Insåg just att Cybot har en Ghost från Starcraft1 och The Ghost har en Ghost från Starcraft2 som avatar.

Reap the whirlwind!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
The Ghost said:
Sant. En färdighet behövs alltså.
Dock. Ska den ingå i en annan färdighet? Jag vill nästan det, för att ha en färdighet som egentligen bara behandlar en enda typ av handling vill jag undvika.
Kanske låta den ingå i Fingerfärdighet? Som då även innefattar andra saker som kräver finess och pill? Som att stjäla saker osv.
Skulle väl säga "Säkerhetssystem".
Så din Datorsystem skicklighet hanterar allt om datorer och elektroniska system (allt ifrån hacking till att söka i datorsystem) medans Säkerhetssystem (eller något liknande namn) hanterar allt från att dyrka lås, rigga och koppla in sig på kablarna till ett CCTV system och hotwira bilar. Dvs, mekaniskt/elektriskt (praktiskt) kontra lite mer abstrakt elektroniskt.
 
Top