Nekromanti Tasra - Världens största stad

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Anna-Bette Gear

Alignment: Chaotic good

Klass: Fighter/Rogue

Ras: Halv-alv

Anna-Bette är dottern till en alvisk slav och en adlig moder. Modern skickades iväg till ett kloster och Anna-Bette hölls gömd under sin uppväxt. Vid 15 flydde hon och gav sig iväg på äventyr med en grupp äldre äventyrare på jakt efter en skatt från den första tidsåldern. Äventyren gick bra och resten av gruppen pensionerade sig. Detta var trevligt men det lämnade Anna-Bette utan något att göra och med en massa pengar som hon inte visste vad hon skulle göra med. Så hon bestämde sig för att starta en egen äventyrargrupp, vilken också lyckades väldigt bra och växte tills den var en mindre arme. Idag är Annas svärd som gruppen heter den mest respekterade gruppen legosoldater i och i närheten av staden. Med ett rykte för ärlighet och att bara jobba för moraliskt försvarbara klienter har gruppen blivit ansvarig för den mesta av den privata säkerheten i staden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Lotus

Alignment: Neutral good

Klass: Cleric

Ras: Aasimar

Lotus är högsta prästinnan och dotterdottern till den mindre jaktguden Nichasa. Hon är en massiv kvinna med en lysande gloria täckt av ögon runt huvudet och där hon går växer blommor upp rakt upp genom gatstenar. Nichasa är jaktgudinnan av den goda jakten och ser allt i livet som interaktioner mellan jägare och byten men insisterar på att respekt och sympati måste finnas med i processen.

Lotus är en av stadens senatorer och den enda kvinnan som håller en sådan position. Hennes två största politiska mål är att avskaffa diskriminering på grund av ras och kön överallt i staden och att sänka skatter/minska på senatens inflytande. För att nå det första av dessa mål har hon ordnat med flera öppna såväl som gömda organisationer som arbetar mot hennes mål. Hon har till och med börjat samla ihop beväpnade äventyrare ifall en mer... direkt... approach blir nödvändig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Ymier Warati

Alignment: Lawful good

Klass: Paladin

Ras: Frostjätte


Frostjätte. Paladin. Drops mic
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Regeringssvärden

Det finns 136 regeringsvärd, alla gjutna av magiker-smeder vid stadens grundande och alla kopplade till magin i stadens senat. Svärden används för att rösta ja eller nej på frågor i senaten och varje svärd hålls av en av senatorerna. Svärden kan bara hållas av en sann senator och bränner andra som försöker hålla dem. Det finns fyra sorters svärd och varje svärd kan bara utbytas på ett sätt.

Folkens svärd: Det finns 50 politiker svärd. Dessa kan bara utbytas med hjälp av den populära rösten i var och ett av de 50 distrikten. Valen hålls vart fjärde år.

Adelns svärd: Det finns 50 adels svärd som utbytes genom beslut i familjernas råd där de olika adelsfamiljerna fattar officiella beslut.

Kyrkans svärd: Det finns 30 av kyrkans svärd. Var och en av de 30 religionerna som för tillfället är störst i staden bestämer vem som har ett av svärden.

Maktens svärd: Det finns 5 av maktens svärd. Detta utbyttas enbart genom envig till döden med en av de nuvarande bärarna av svärden.

Härskar svärdet: Det sista svärdet hålls av den Höga prinsen och välja av senaten med en absolut majoritet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Drömmarnas torn

Mitt i staden finns det ett gammalt trollkarlstorn med en dörr med ett trasigt lås. Ingen vet hur många våningar tornet har och det verkar ändra form och storlek från dag till dag. Högst upp i tornet, berättar legender och rykten, sitter magikern som byggde tornet. Alla som lyckas ta sig upp till honom genom tornet får ställa tre frågor som de får svaret på med absolut säkerhet. Men tornet är fyllt med fällor och monster och ingen har lyckats ta sig upp till toppen av tornet på mer än 20 år...

Är karaktärerna desperata nog att ge sig in i tornets dungeon och få svar på sina frågor?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Rättssystemet

Alla jurister är arkana magiker av någon typ, juridik är en del av magiker utbildningen nästan överallt i staden nuförtiden på grund av detta. Domare väljs av senaten och sitter på livstid. En av senatorerna väljs av senaten till att vara chefsåklagare och denna anställer sedan åklagare. Alla åtalad har rätt till en försvarsadvokat, men denna kan vara vilken magiker som helst. Har den åtalade inte råd med en advokat kommer staden betala den biligaste de kan hitta.

Misstänkta får inte torteras men har i övrigt få rättigheter. En av dessa få är dock rätten till rättegång via strid. Detta går till som så att åklagaren antingen frammanar en demon som den åtalade måste besegra eller så erbjuder någon sig som frivillig kämpe för staten och då måste den misstänkte besegra denna.

Det finns inga egentlige fängelsestraff. De enda straffen är böter, dödstraff eller ett visst antal strider i stadens coliseum. Enda undantaget från detta är högförräderi vilket straffas med att den dömde kastas ner levande till den 9 nivån av helvetet vilket gör att om hon dör där förstörs hennes själ så fullständigt att inte ens gudarna kan döma den rättvist.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Småöronen:

Småöronen är ett gäng bestående av halv-alver och kvarts-alver som håller till i stadens fattigare delar. De sysslar med beskyddarverksamhet, knarkhandel och prostitution. De ligger i bittra fejder med flera dvärg och halv-orch dominerade gäng och dessa hållet på att explodera i blodiga gängkrig.

Småöronens favoritvapen är kortbågar och korta böjda svärd. De är kända för att lägga sig i bakhåll för sina fiender, döda dem med förgiftade pilar och sedan ta sina offershuvuden som troféer innan de försvinner över hustaken eller genom understaden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Formelslaktaren

You have to discard all your practical rational arguments
scrap your attatchment to facts about natural law and call the national guard
becuse you are standing in the path of an actual god.
  • Tribe one, Kaiju
Någonting har börjat härja i staden på nätterna. Folk har börjat dyka upp krossade, brända eller slitna i stycken över hela staden, offren har kommit från alla sociala klasser utom den högsta adeln. Det enda som offren har gemensamt är att de alla är magiker av någon typ. Besvärjare, stridsmagiker, illusionister. De har alla dykt upp mördade.

Panik har börjat gro men senaten och vakten är fullt beslutna att lugna befolkningen och de har alla medlemar av vakten ute på gatorna för att få tag i mördaren. Men ännu har de inte lyckats. Utegångsförbud har införts efter att solen har gått ner.

Det är här som en magiker spelarkaraktärerna känner försvinner spårlöst. Detta bör vara någon som spelarna är beredda att ge sig efter och leta rätt på.

Undersökningar av magikerns bostad visar tecken på en strid. Det ser ut som om någon har slagits och mindre magi har avfyrats. Ett svart pulver har lämnats på golvet i en perfekt cirkel. Om bostaden söks igenom hittas också ett brev från "Din vän Gych" till karaktärernas kontakt. I brevet diskuteras "Den svarta formeln".

Undersökningar av cirkeln visar att den är en teleporteringsformel. Efterforskningar visar att den teleporterat in i stadens värsta slumkvarter. Platsen mer specifikt är ett övergivet kemikalielager där det finns spår efter ett möte, magiska cirklar på marken och fragment av magiska texter.

Efterforskningar av den svarta formeln säger att den är en mytisk formel som låter en magiker kasta en magi hur många gånger som helst utan att bli trött eller förlora magisk styrka. Detta görs genom att "slakta" den del av magin som har ett slags psuedo-medvetande. Det visar sig också att rykten om den svarta formeln säger de som försöker använda den dödas av formeln.

Om spelarna pressar magiker om en Gych kommer de berätta om en magiker i en röd mask med taggar som visat sig kunna kasta den svart formeln och som erbjuder sig att lära andra magiker metoden. Om de väntar i den övergivna lagerlokalen kommer de se nästa möte hållet av Gych där han försöker lära ut sin metod.

Om ett av mötena avbryts våldsamt kommer magikerna fly men inte Gych. Gych kommer försöka mörda spelakaraktärerna. Gych är en psykotisk sorcerer, någon som kan kasta magier naturligt. Medan en slump eller mutation i hur hans magi fungerar låter honom använda den "svarta formeln" så fungerar inte hans metoder för någon annan vilket gjort att de som testat dödats av sina egna formler.

Gych är arg, våldsam galning med storhetsvansinne och kommer anfalla karaktärerna med magi eller en hillebard som han nästan alltid har med sig vid en konflikt.

Om Gych dör kommer situationen i staden lugna ner sig men vakten kommer ta åt sig äran. Kan han överlämnas till rättvisan levande kommer spelarkaraktäreran bli hjältar men Gych kommer experimenteras på av staten i försök att återskapa hans förmågor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Goa

Alignment: Chaotic evil

Klass: Fighter

Ras: ?

Goa är någon stort märklig blandning av människa, demon, get och haj. Klovliknande klor, vassa horn, en spetsig svans och en mun full med grymma tänder sticker ut ur en svart, bränd och deformerad rustning. En symbol som ser ut som en blandning av en sjöstjärna och ett öga klär hans rustning tillsammans med fastkedjade avhuggna huvuden. Han håller i ett svärd som när han svingar det brinner med färglös eld och som bränner ut mäns själar.

Goa är den personliga tjänaren till Miette Deuval, ledaren för Deuval familjen. Rykten säger att Miette är en före detta äventyrare som rekryterade Goa på ett äventyr i en annan dimension men detta är rykten som Miette vägrar kommentera. Det enda folk vet är att om man gör sig till ovän till Deuval familjen så riskerar man ett besök från Goa och det är få som har möjligheten att få ett andra besök.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,252
The domesday book kan vara till användnan om man vill fylla ut sin stad med allehanda yrken utöver skökor, vapensmeder, värdshusvärdar och stadsvakter, En pungmakare kanske?
http://www.rpglibrary.org/utils/meddemog/
obak said:
Är du ambitiös så gör du en procent-lista för att slumpa fram vilket yrke en SLP har.
obak said:
1t1000
1-4 Apothecaries
5-17 Bakers
18-47 Barbers
48-52 Bathers
53-59 Beer-Sellers
60-66 Blacksmiths
67-71 Bleachers
72-74 Bookbinders
75-76 Booksellers
77-83 Buckle Makers
84-91 Butchers
92-110 Carpenters
111-125 Chandlers
126-135 Chicken Butchers
136-390 Clergy
391-405 Coopers
406-410 Copyists
411-415 Cutlers
416-421 Doctors
422-429 Fishmongers
430-470 Furriers
471-474 Glovemakers
475-479 Harness-Makers
480-490 Hatmakers
491-494 Hay Merchants
495-497 Illuminators
498-502 Inns
503-527 Jewelers
528-543 Lawyers/Advocates
544-548 Locksmiths
549-589 Maidservants
590-609 Masons
610-624 Mercers
625-675 Noble Households
676-700 Old-Clothes
701-707 Painters
708-727 Pastrycooks
728-734 Plasterers
735-742 Priests
743-751 Pursemakers
752-757 Roofers
758-762 Ropemakers
763-767 Rugmakers
768-777 Saddlers
778-789 Scabbardmakers
790-794 Sculptors
795-862 Shoemakers
863-869 Spice Merchants
870-910 Tailors
911-915 Tanners
916-940 Taverns/Restaurants
941-952 Watercarriers
953-969 Weavers
970-980 Wine-Sellers
981-984 Woodcarvers
985-1000 Woodsellers
 
Top