Nekromanti Tatters of the King - spoilertråd m frågor

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
OK, jag kunde inte direkt skriva vad frågan var i trådstarten eftersom det blir en spoiler, men såhär:

Jag tycker mycket om CoC-kampanjen Tatters of the King. Jag spelleder den just nu för andra gången. Överlag är den välkonstruerad, och låter rollpersonerna fatta beslut längs resans gång som påverkar hur snabbt eller långsamt resan går, vilka platser som besöks först och så vidare.

Det finns dock några små problematiska delar. En av dem har jag frågat om tidigare; då gällde det att den inledande scenen på teatern inte funkar så bra eftersom den tenderar att fastna vid att spelarna vill undersöka "vad som egentligen hände" i den del av pjäsen där flera olika alternativ ges.

Nu skulle jag vilja fråga om Lawrence Bacon och hans förbestämda frånfälle.

I förra gruppen var det inga problem. Rollpersonerna skuggade Bacon ut mot kanalen, han drattade ner i isvattnet och dog. Jag vägrade även då att använda Hands of Salubria, som ju är en genuint jättefånig besvärjelse, men det funkade bra ändå.

Nu har jag en grupp som är helt inställd på att INTE försöka döda Bacon. De är istället väldigt inställda på att försöka vinna hans förtroende och förhandla med honom. Kort sagt, spela precis så som jag sagt att vi vill spela, och använda honom som en informationskälla snarare än en antagonist.

Hittills har jag varit ganska negativ till idén eftersom jag fått för mig att Bacons död var superviktig för resten av äventyret. Men för ett par dagar sedan slog det mig: är det verkligen så? Äventyret har ju en eller två grejer som "måste hända", men jag har ju haft ambitionen att försöka minimera dem. Onödig räls är onödig.

Så... Vilka effekter har egentligen Bacons död?
  • Rollpersonerna får möjligen tillgång till hans hus. Om de tar hans nycklar.
  • Därmed får de också ett exemplar av The Turner Codex och Tezchaptls klockspel.
  • Wilfred Gresty blir nöjd och skriver ett brev till rollpersonerna där de får ledtrådar till bok 2, och en uppmaning om att skynda på ifall Edwards fått tag på Roby.
Nu tänker jag såhär:
  • Om rollpersonerna lyckas bli kamratliga med Bacon så kan de ju rentav få läsa i hans exemplar av Turner Codex. Annars kan det ju finnas andra sätt att få tag på eller hitta den boken.
  • Om rollpersonerna får tag på Turner Codex så kan de ju faktiskt skapa ett eget Klockspel.
  • Efter att rollpersonerna stoppat Edwards i slutet av bok 1 så kan ju faktiskt Gresty få skicka ett helt annat brev, med samma ledtrådar men där de istället tackas för att de stoppade Edwards.
Missar jag något?

Om att bli vän med Bacon
Sedan är frågan: Vad skulle rollpersonerna kunna erbjuda Bacon, som fick honom att vilja samarbeta med dem? Vad har de att erbjuda? Det behöver ju inte vara speciellt mycket; i början handlar det ju inte nödvändigtvis om några stora tjänster.

Jag tänker mig honom som någon som vaktar sina hemligheter svartsjukt. I äventyrets text beskrivs han ganska sparsamt - han är Edwards närmaste man och den som delar hans mål mest, men samtidigt verkar han inte speciellt inblandad i Edwards nuvarande arbete. Quarrie hoppade ju av från gruppen, och Alexander hamnade på mentalsjukhus, men jag hittar inget om att Bacon hoppade av. Det betyder att Bacon alltså fortfarande är med på planen att använda Alexander? Om Bacon inte dödas, kommer han att åka upp till Loch Mullardoch efter att Edwards stuckit med Alexander?

Det här betyder alltså att rollpersonerna skulle behöva lura Bacon ifall de vill samarbeta med honom? Jag har ju låtit honom fräsa att han "inte är intresserad av Edwards eller hans husdjur" när de frågat om Alexander, men det kan ju vara ljug från hans sida såklart.


Om inte rollpersonerna kommer på något väldigt smart ljug så funderar jag på om inte eventuella försök att konfrontera honom nära hemmet mest resulterar i att han springer tillbaks in och låser, och att det annars blir så att han får gå till anfall med magi eller med sin vissla, och om rollpersonerna vill överleva får de fajtas tillbaks eller fly. Och flyr de så lever Bacon vidare och återkommer kanske senare, i Carcosa. Och då får de hitta Turner Codex på annat sätt.

---

En annan sak jag funderar på: I äventyrets introduktionstext står det såhär:

Edwards, Bacon, and Quarrie agreed that Hastur should be brought to Earth in the form of his avatar, the King in Yellow. But whereas Edwards and Bacon felt that the King should be brought to Carcosa, Quarrie disagreed. And whichever the correct way forward, the debate had to be carried on away from Roby, who was appalled by the idea of contacting Hastur. Roby viewed Hastur as a force of entropy and while he knew that Hastur’s nature gave Carcosa its allure, he saw Hastur’s actual arrival as calamitous. He would only hear of reaching Carcosa.
Men sedan står det såhär:

On New Year’s Eve, 1925, the cult gathered on lonely farm country in East Anglia. Edwards, Bacon, Quarrie, Gresty, and fourteen other men stood on a low hilltop within the angle of nine carved stone monoliths while Roby stood at the broad end and wailed skyward, leading the attempt to summon Hastur to Earth.
Om Alexander nu verkligen inte vill kontakta Hastur, varför ser han sedan fram emot (enligt Delia) och deltar i (enligt texten ovan) åkallandet?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Vet spelarna vad Bacon har som de behöver? Vad vet spelarna om Bacon överhuvudtaget?

Ett trist svar är kanske helt enkelt att metoden att bli vän med Bacon inte fungerar just för att han är som han är och de måste anpassa sin metod efter det. Alternativt så kan man säkert hitta någon sorts stöd i något regelsystem för övertala/charma för att "omvända" honom. Ett tredje alternativ är att ge Bacon ett behov som spelarna kan uppfylla.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
?
Ram;n219893 said:
Vet spelarna vad Bacon har som de behöver?
Egentligen inte. De har mest "kört fast", eller snarare - delar av äventyret är ju begränsat av att brev etc kommer på specifika datum, och de har kört "fullt ös medvetslös" i ett par veckor och känner sig lite frustrerade över att ledtrådarna och "sakerna att göra" tagit slut - samtidigt som det FINNS en gubbe i ett hus de vet var det ligger, som troligen sitter på en hel del svar vad gäller Hasturkulten, Alexander Roby, Edwards och så vidare.

Ram;n219893 said:
Vad vet spelarna om Bacon överhuvudtaget?
Det de vet om Bacon är att han åtminstone för ett par år sedan var en central del i en kult. Kulten genomförde någon form av ritual med hjälp av Alexander Roby, vars mentalsjukhusvistelse ju är det som drog in rollpersonerna i alltihop.

De vet att han utfört någon form av ritual som förvandlat en uteliggare till ett mumifierat lik på några sekunder (vittnesmål från privatdetektiv Tuck). De vet att kultens medlemmar ofta äger byakheevisslor, och gissar därför att Bacon också har en.

?
Ram;n219893 said:
Ett trist svar är kanske helt enkelt att metoden att bli vän med Bacon inte fungerar just för att han är som han är och de måste anpassa sin metod efter det. Alternativt så kan man säkert hitta någon sorts stöd i något regelsystem för övertala/charma för att "omvända" honom. Ett tredje alternativ är att ge Bacon ett behov som spelarna kan uppfylla.
Ja, det var väl huruvida jag skulle försöka mig på något sådant jag funderade på. Jag börjar bli lite skeptisk dock; när jag vid en nogrannare läsning av äventyret insåg att Bacon antagligen fortfarande är medlem och fortfarande sympatiserar med Edwards så såg jag ju att det nog blir svårt.


Men jag funderar på om det finns något som egentligen går sönder och behöver lappas och lagas i äventyret ifall hela encountern med Bacon undviks. Just nu känns det inte som det; som sagt verkar ju effekterna mest vara att en mindre kultist åker till Loch Mullardoch lite senare och att rollpersonerna får tag på Turner Codex och Tezchaptls klockspel. Det finns ju en del annat i huset, och en lite intressant encounter med en ghoul, men i princip känner jag att hela grejen borde kunna skippas utan betydande problem framöver.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
När vi spelade brände de ner Bacons hus med allt innehåll... Äventyret funkade ändå. Jag säger kör på, lappa och laga sen :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,572
Location
Slätta
Ja, om inte Turner Codex och klockspelet behövs så är det väl lungt bara de har andra vägar framåt i scenariot.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Nässe;n219899 said:
När vi spelade brände de ner Bacons hus med allt innehåll... Äventyret funkade ändå.
Cool! Verkar som att ni var lite mer... "proaktiva" än min grupp. Det är å andra sidan så jag vill ha det; jag har ju pitchat det här som "utforskningsfokuserat, extremt minimalt med våld" typ, och gruppen har faktiskt hållit sig till det...

Men kul att höra! Det betyder ju att TotK är rätt robust som kampanj betraktad, något jag uppskattar eftersom den kvaliteten så sällan sammanfaller med superdetaljerade och lättförberedda kampanjer som TotK är...

Nässe;n219899 said:
Jag säger kör på, lappa och laga sen :)
Jag tycker om att vara förberedd, men jag känner mig stärkt i min uppfattning om att det enda som möjligen verkar behöva lappas på riktigt om Bacon aldrig dör skulle kunna vara Grestys andra brev typ. Det finns ju andra lösningar i Carcosa trots allt, även om Tezchaptl-klockspelet är en ganska elegant sådan (om rollpersonerna kommer på den).
 
Top