Nekromanti [tDatD] Spelares förväntningar

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Det här blev långt och en smula osammanhängande. Men förhoppningsvis finns här en intressant frågeställning. :)

Vi hade ett första samtal om reglerna till The Dead and the Dying, och det var intressant att se hur det mottogs. Kommer behöva skriva ihop lite tillägg till systemet för att riktigt möta gruppens intressen, men det som intresserade mig mest var ett par poänger som kom fram.

Snabb beskrivning av reglerna:

- Varje rollperson har sex grundegenskaper (Brawn, Charm, Health, Ken, Resolve, Wit) och sex inflytanden (Blood, Contacts, Enclave, Favors, Ties, Wealth). Varje grundegenskap är både tärningspöl och mätare.

- Du kan göra ett test, oftast på SLs uppmaning. Då rullar du tärning, får du minst en 5+ har du lyckats.

- Du kan även attackera. Då väljer du en grundegenskap som du rullar, och du väljer en motståndares grundegenskap som du attackerar. Varje 5+ sänker motståndarens grundegenskap med ett. Jag kör min Wit mot din Resolve för att få dig att må dåligt. Jag kör min Brawn mot din Health när jag försöker strypa dig. Etc.

- Under en runda förklarar varje deltagare sin intention och rullar. Handlingar sker i nedfallande ordning av antal lyckade resultat. Man kan spendera lyckade resultat på att sänka andras lyckade resultat, vilket är tänkt att göra scenen till en löpande diskussion för att gruppen ska kunna uppnå sina mål - och dessa mål kan vara hyfsat asymmetriska. Person A kan försöka skjuta person B samtidigt som person B försöker övertyga person A om att våld inte är lösningen, exempelvis.

Hur som helst, diskussionen tog ett par intressanta vändor, bland annat i form av att många undrade över om bara grundegenskaper faktiskt täcker allting.

Min åsikt var givetvis att det gör det, men jag insåg även att det som gör en karaktär till "din" i ett vanligt färdighetssystem till stor del är distributionen av just *dina* siffror.

Men hur som helst:

1. Finns det egentligen ett syfte med att vara duktig på att 'smyga'? Handlar inte smygandet om att inte bli upptäckt i första hand? Själva handlingen att smyga är ju bara en liten del av vad som ingår där, från placering (gå inte över en kulle, framför en fullmåne) till klädsel (mörkt om det är natt, ingen synlig ljus hy; tvärtom det det är snö eller is). Därför kändes det tidigt rätt meningslöst att ha färdigheter, överhuvudtaget.

2. Många spelare kände att strid behövde mer nyans, men samtidigt erkände en spelare villigt att det var för att "alla rollspel jag spelat har haft stridsregler", och därför förväntades det av ett rollspel. Jag har sträckt mig så långt att jag lagt till system för "leverage", vilket helt enkelt är saker som gör att man gör mer skada. För strid är det vapen, men det kan även vara andra saker.

Just nu representeras vad du "kan" av att grundegenskaper delas in i en talangdel och en tränad del. Den tränade delen får du bara använda om du har jobbat med något som ger dig möjligheten till det, och kan argumentera för det kring ett specifikt tärningsslag. Exempelvis, om du ska smyga in i ett hamnlager och har kört kanalbåt så kan du få använda ditt tränade värde, för du vet hur hamnlager ser ut och kan hitta standardbakdörren.

I min hjärna har jag "tänkt på allt", men första krocken med spelargruppen visade att förväntningar faktiskt är rätt fasta. :)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
345
entomophobiac;n246298 said:
Just nu representeras vad du "kan" av att grundegenskaper delas in i en talangdel och en tränad del. Den tränade delen får du bara använda om du har jobbat med något som ger dig möjligheten till det, och kan argumentera för det kring ett specifikt tärningsslag. Exempelvis, om du ska smyga in i ett hamnlager och har kört kanalbåt så kan du få använda ditt tränade värde, för du vet hur hamnlager ser ut och kan hitta standardbakdörren.
?Är inte det här precis det färdigheter gör också? Fast med en större finkornighet eftersom det finns flera "talangdelar" med olika värde?

?(edit: ditt system låter spännande och bra - vad är skillnaden på GE och inflytande?)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
soda;n246351 said:
?Är inte det här precis det färdigheter gör också? Fast med en större finkornighet eftersom det finns flera "talangdelar" med olika värde?

?(edit: ditt system låter spännande och bra - vad är skillnaden på GE och inflytande?)
Jag tror att det är just finkornigheten som spelarna saknade, i praktiken. Men jag brukar tycka att färdighetssystem i stil med BRP eller liknande har två typer av färdigheter: såna man alltid använder, och såna man aldrig använder. Mitt mål var att undvika det, och samtidigt försöka uppnå ett system där man beskriver sin rollperson mer som man beskriver sig själv på en fest eller liknande. Typ, "när jag bodde i X och jobbade med Y". Det ytliga svaret på den ytliga frågan "vem är du?" :D

Inflytande förbrukas när man använder det, och kan förbrukas permanent om man är för frikostig. Så har du Wealth 5 kan du spendera det som en femma, men kommer ha Wealth 4 efteråt.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
345
entomophobiac;n246354 said:
Jag tror att det är just finkornigheten som spelarna saknade, i praktiken. Men jag brukar tycka att färdighetssystem i stil med BRP eller liknande har två typer av färdigheter: såna man alltid använder, och såna man aldrig använder. Mitt mål var att undvika det, och samtidigt försöka uppnå ett system där man beskriver sin rollperson mer som man beskriver sig själv på en fest eller liknande. Typ, "när jag bodde i X och jobbade med Y". Det ytliga svaret på den ytliga frågan "vem är du?" :D

Inflytande förbrukas när man använder det, och kan förbrukas permanent om man är för frikostig. Så har du Wealth 5 kan du spendera det som en femma, men kommer ha Wealth 4 efteråt.
?Ja, jag håller med om långa färdighetslistor. Det är svårt att lyckas spela "bra" med det, även om jag tror att det säkert går.

?Problemet med ditt system blir väl om två personer som är bra, men olika bra, på samma sak möts. Hade de bara mött varandra hade det varit enkelt (bara den med "bäst bakgrund" får talangbonusen) men om det i samma konflikt är med flera parter som slår för helt andra handlingar fungerar ju inte det (tror jag). På grund av detta blir man också "straffad" om man specialiserar sig. Det är bättre att ha "lite här, lite där" för att få fler möjliga tillämpningar av talangdelen.

?Men jag måste säga att det här låter väldigt intressant!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
soda;n246370 said:
På grund av detta blir man också "straffad" om man specialiserar sig. Det är bättre att ha "lite här, lite där" för att få fler möjliga tillämpningar av talangdelen.
Jag tror att risken för detta är väldigt stor, jag med. Har gjort några testkaraktärer där jag sett det väldigt tydligt, dessutom. Och om man börjar se vilket poäng som sattes ut vid vilket tillfälle har man i praktiken gjort ett färdighetssystem i alla fall, bara mycket omständligare än vanliga sådana.

Tror dock mycket av detta är av kategorin saker som bara går att reda ut genom att testa skiten. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Detta är något som jag och Halo77 i min spelgrupp har skrikit om många gånger. Ofta får jag somna i tårar efter att ha förgäves försöka utplåna färdighetssystemet. Ge inte upp entomophobiac! Det ska bort
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Fördelen för mig är att gruppen inte har så mycket val. Vill de spela rollspel så blir det The Dead and the Dying, just nu. ;)
 
Top