entomophobiac
Low Prep High Play
För ett par år sedan skrev jag ihop ett rollspelskoncept som hade en väldigt snurrig inspiration. Det började med Formel 1-stallens komposition, där föraren blir en superstjärna med en hel kår av hjälppersoner, och filtrerades genom någon sorts gladiatorspel med politiska förtoner. Politiska tvistemål och beslut avgörs av champions i envig. Att lägga sig är en vedertagen strategi. Kampen är sällan till döden utan till första blodsvite. Dödsfall händer givetvis, men i likhet med gladiatorspelen i antika Rom är de inte allt för vanliga.
Försökte spelleda en kampanj i den här världen som tyvärr rann ut i sanden på grund av livsomständigheter. Men när jag nyligen hittade mina anteckningar igen blev jag väldigt pepp på att återbesöka det. Men en sak slog mig direkt: spelet som jag skrev är inte byggt kring gladiator-formel 1 överhuvudtaget. Och hur skull det behöva konstrueras för att göra det?
I Ars Magicka spelar varje spelare (i grundutförande) både grogs och magiker. Du skapar ett par hjälpredor som kan vara soldater eller andra bifigurer kring er covenant som trollkarlar, men de riktiga stjärnorna är magikerna.
I The Dead and the Dying (TDatD) skulle jag vilja ha en liknande setup där en spelare (eller gruppen) skapar en champion och sedan skapar egna rollpersoner som hjälper denna vinna sina enviger och spela det politiska spelet runt dem framgångsrikt.
Roller jag tänkt mig är:
- Väpnare: tar hand om vapen och rustning, tar fram nya kombinationer, och föreslår vilken som skall användas. Agerar också lite som en "caddie" under duellerna. "Ge mig det hullingförsedda bredsvärdet!"
- Sjukvårdare: plåstrar om under striderna och sköter de skador som är nästan oundvikliga för någon som tränar så gott som varje dag i veckan och blir skuren, slagen, och åtgången i strider.
- Gymnast: atletisk tränare, som kan föreslå stretchövningar och andra aktiviteter.
- Dietist: ser över matrutiner, näringsinnehåll, blodvärden, etc.
- Tränare (typ PT): hittar på styrkeövningar, mäter muskler, håller vikten, etc.
- Psykolog: tar hand om kämpens terapisessioner när en motståndare dött, eller andra omständigheter. Prepp inför match etc.
- Förhandlare: hittar dueller för kämpen och sköter kontrakten.
- Marknadsförare: ansiktet utåt, som ser till att förhandlaren får saker att göra och att kämpens varumärke hålls intakt.
- Kassör: förvaltar stallets pengar. Betalar löner, gör söta kurvor för marknadsföraren att visa, och säger "nej" när folk ber om mer pengar.
- Producent: hittar lokal hjälppersonal, bokar hotell för stallet, ser till att utrustningen finns på plats i tid, och ser till att alla andra kan göra sina jobb.
Finns fler saker med, som är mer settingspecifikt, och såklart tjänster som är av illegal natur som ingen skryter med, etc.
Men det jag fastnat på är hur ska det egentligen funka? Och hur kul är det egentligen att spela "dietist"?
I ett traditionellt rollspel hade du haft lite färdigheter att rulla för, men i det här fallet hade gruppen sedan blivit mindre viktig eftersom det är kämpen som är i fokus. Mitt mål är att göra kämpen till ett uttryck för hur bra gruppen lyckas. Lite som poliser som lite maktlöst får se vad som sker i rättegången.
Är det någon som har referenser på när spelarna faktiskt inte är i fokus, men konsekvenserna av deras handlingar ändå är det?
Gammal version av TDatD finns här: https://drive.google.com/file/d/1-8sHnwYxEV0wWjXgghaXq2pJEDp5Yh9r/view?usp=sharing
Försökte spelleda en kampanj i den här världen som tyvärr rann ut i sanden på grund av livsomständigheter. Men när jag nyligen hittade mina anteckningar igen blev jag väldigt pepp på att återbesöka det. Men en sak slog mig direkt: spelet som jag skrev är inte byggt kring gladiator-formel 1 överhuvudtaget. Och hur skull det behöva konstrueras för att göra det?
I Ars Magicka spelar varje spelare (i grundutförande) både grogs och magiker. Du skapar ett par hjälpredor som kan vara soldater eller andra bifigurer kring er covenant som trollkarlar, men de riktiga stjärnorna är magikerna.
I The Dead and the Dying (TDatD) skulle jag vilja ha en liknande setup där en spelare (eller gruppen) skapar en champion och sedan skapar egna rollpersoner som hjälper denna vinna sina enviger och spela det politiska spelet runt dem framgångsrikt.
Roller jag tänkt mig är:
- Väpnare: tar hand om vapen och rustning, tar fram nya kombinationer, och föreslår vilken som skall användas. Agerar också lite som en "caddie" under duellerna. "Ge mig det hullingförsedda bredsvärdet!"
- Sjukvårdare: plåstrar om under striderna och sköter de skador som är nästan oundvikliga för någon som tränar så gott som varje dag i veckan och blir skuren, slagen, och åtgången i strider.
- Gymnast: atletisk tränare, som kan föreslå stretchövningar och andra aktiviteter.
- Dietist: ser över matrutiner, näringsinnehåll, blodvärden, etc.
- Tränare (typ PT): hittar på styrkeövningar, mäter muskler, håller vikten, etc.
- Psykolog: tar hand om kämpens terapisessioner när en motståndare dött, eller andra omständigheter. Prepp inför match etc.
- Förhandlare: hittar dueller för kämpen och sköter kontrakten.
- Marknadsförare: ansiktet utåt, som ser till att förhandlaren får saker att göra och att kämpens varumärke hålls intakt.
- Kassör: förvaltar stallets pengar. Betalar löner, gör söta kurvor för marknadsföraren att visa, och säger "nej" när folk ber om mer pengar.
- Producent: hittar lokal hjälppersonal, bokar hotell för stallet, ser till att utrustningen finns på plats i tid, och ser till att alla andra kan göra sina jobb.
Finns fler saker med, som är mer settingspecifikt, och såklart tjänster som är av illegal natur som ingen skryter med, etc.
Men det jag fastnat på är hur ska det egentligen funka? Och hur kul är det egentligen att spela "dietist"?
I ett traditionellt rollspel hade du haft lite färdigheter att rulla för, men i det här fallet hade gruppen sedan blivit mindre viktig eftersom det är kämpen som är i fokus. Mitt mål är att göra kämpen till ett uttryck för hur bra gruppen lyckas. Lite som poliser som lite maktlöst får se vad som sker i rättegången.
Är det någon som har referenser på när spelarna faktiskt inte är i fokus, men konsekvenserna av deras handlingar ändå är det?
Gammal version av TDatD finns här: https://drive.google.com/file/d/1-8sHnwYxEV0wWjXgghaXq2pJEDp5Yh9r/view?usp=sharing