Te!
Jag tycker bäst om Pu-erh, som jag köper i form av små svalbon i lämplig storlek för att plonka ner hela i en kanna, grönt te med mint, vanligt gunpowder (som jag knycker av Insignia), och det konstiga kvasigunpowdriga teet jag fick av min mor och syster när de varit i Kina.
Nu är ju detta bara Pu-erh och grönt; några andra teer jag tycker mycket om är bland annat en sorts oolong jag har här som är väldigt grovkornig (det är stora bitar, alltså), Earl Grey Deluxe (mer bergamot än vanligt) och Assam Golden, som är som Fop fast finkornigare.
Fast jag och Insignia har tjugoen burkar te mellan oss här, och de enda jag inte kan med är Insignias lapsang och något blandgruckel jag köpte på prov som visade sig innehålla jasmin, som jag som ende biologisk varelse på Jordens gröna rund finner omåttligt frånstötande. (Det lät bra först, liksom; svart, grönt och oolong blandat med lite smaksättning on top. På något sätt undgick jag jasminet tills jag provade.)
Insignia har i och för sig lite Rooibos också, men det vägrar jag dricka på ren princip, inte av smakskäl. Det ska fan hälla i sig bark när det finns ordentligt te i byggnaden.
Just i detta ögonblick häller jag i mig matcha, vispat real stylez med bambuvisp. Men det är inte så kul, jag tror jag fick en gammal laddning. Eller också hade jag i för mycket tepulver för att dricka det utan något sött till.
[EDIT TO JUSTIFY: Vattnet här i Uppsala är förresten helt Mengele och knökfullt med kalk, så jag måste filtrera det för att få en dräglig kopp, men nu har filtren till min filterkanna tagit slut och Tehuset har sluta kränga nya. Om någon vet om en annan butik i Uppsala där man kan köpa Annafilter är jag tacksam för upplysningen, så slipper jag hitta kalkpulver i botter på mina mugg hela tiden
]
/Feliath — menvafan Storuggla, nu fick du mig ju att delta i en navelluddtråd >_<;;;;;;;;;;;;