Nekromanti Te

Storuggla

Champion
Vilket te är bäst?
Själv är jag svag för chaite, men eftersom det var inne ett tag tvingades jag sluta dricka det eftersom folk skulle trott att jag hakade på en trend. Nu suger jag i mig assamte (George Orwell håller med mig!) och om kvällarna, roibus.

Storuggla, teafight!

Sodivra

Champion
Bra tråd!

Arvids Topp Fem!

1. Mittens Rike (Blandning av chai, lapsang souchong och gunpowder. Yowza!)
2. Lapsang superior
3. Chai
4. Grönt te med mint
5. Wizard

Top Tre Tilltugg:

1. Ingefäragodis (Hot)
2. Ingefäragodis (Mild)
3. Kokostoppar

Lapsang har en nästan helig status i vår rollspelsgrupp, men jag gillar Mittens Rike snäppet mer. Någon dag måste jag besöka Wuyibergen. Som en vallfärd.

Storuggla

Champion
Re: Bra tråd!

Bara för att: Te köpes med fördel från Tea Centre i Stockholm, som har en mumsig Spice Blend och orginal-Söderblandningen. Teeeeee...

Storuggla, sololja på exfrun

Quan'talis

Swashbuckler
För tillfället dricker jag mest pu-erh, fast jag har inte orkat leta efter den sort som är hoppressade till avgjort dyngbagge-liknande former som på bilden, utan nöjer mig med lösbladste. Det går bra i alla fall. Dessutom dricker jag något slags kinesiskt grönt te som den lokala tebutiken hjälpsamt valt att kalla "kinesiskt grönt te", så att man ska vara säker på att aldrig hitta precis samma sort igen. Fast oftast inte på samma gång.

Rent allmänt brukar jag undvika smaksatta teer (om det inte är mintte, som jag gör ett helt godtyckligt undantag för), och satsar i stället på olika ursprungsländer och blandkvaliteter och sånt, varpå jag glömmer bort vilken sort det var jag tyckte om och gör om alltihop igen. Earl grey smakar tvål.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har på senare tid blivit förtjust i ett anspråkslöst litet te vid namn Earl Green, från Kobbs. I allmänhet är jag tedrickare, men inte tesnobb. Fast jag funderar på att bli det. Någon gång skall jag beställa ett gäng teer från Holy Mountain Trading Company, framförallt pu-erh, te. Det är te som åldras som vin, hur fräckt är inte det?

Lycan

Hero
Mina favoriter är lapsang souchong, lapsang souchong ros, svart kokoste med kokosblommor, svart te med lotusblommar och royal earl grey.

kefka

Hero
Min favorit är nog longjing. Riktigt grönt te är trevligt, det håller sig så länge, man behöver bara hälla på nytt vatten lite då och då så har man en hel dag. Fast inget te kommer någonsin konkurrera ut en kopp riktigt starkt kaffe. :gremtongue:

Johan K

Gammal & dryg
Well, de gånger jag dricker te är det Early Grey, eller hur nu det stavas & heter..
Chaite smakar därimot F*N !! Testade det i Indierummet på GothCon.. Så aldrig mer det, för min del

/ Johan K, som gjärna därimot dricker kaffe.. :kaffe:

Foggmock

Myrmidon
Jag gillar blommiga, fruktiga téer, och lapsang. Lapsang är rollspels- och efter-höst-promenaden-té.

Dricker jag té "ute" beställer jag nästan alltid chai latte och toppar skummet med någon snitsig krydda som stället råkar ha på disken. Chai latte är det ultimata för "drickaihögtglaspåfik".

Sanjuro

Warrior
Wasser

Det är roligt, för det är ju så sjukt stor skillnad på hur samma te- och kaffesorter smakar beroende på var vattnet kommer ifrån. I min lägenhet är det ganska kalkigt och småäckligt vatten vilket leder till att allt kaffe och te jag brygger hemma smakar lite sådär, men hemma hos mina föräldrar så smakar samma sorter helt... jäkla fantastiskt underbart. Mina föräldrar har nämligen egen brunn och vattnet är av absolut toppkvalitet.

Jag är uppvuxen med detta vattnets ambrosium och rynkar således på näsan åt te som jag brygger i min lägenhet. Nu är jag ingen konnässör som den genomsnittlige rollspelaren verkar vara (jag borde väl egentligen skämmas när jag är ute på kafé och beställer in nån banal tesort), men såpass tycker jag mig kunna märka skillnaden mellan gott och halvdant råmaterial. När det gäller kaffe så tycker jag vattnet är nästan direkt avgörande för hur välsmakande det blir - snudd på viktigare än själva bönan och bryggmetoden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Earl grey är min klara favorit då det är vad jag är uppvuxen på. Inget doftar "hemma" så som en kanna earl grey och nyrostat bröd. I synnerhet i vintermörkret. Earl grey tycker jga smakar bäst som det är eller med både mjölk och socker. Dock tycker jag inte alls om honung i mitt EG.

Annars är jag väldigt svag för äppel te av alla sorter. Väldigt gott och passar ihop med mycket socker eller honung när jag känner för nått varmt och sött, i synnerhet på hösten när jag gärna sitter och dricker te efter maten på kvällarna.

På det stora hela är det svart te som är min favorit. Jag gillar den mörkare, kraftiga smaken jämfört med exempelvis grönt te som där tillbehör som socker och mjölk sällan passar till teets egen smak och dessutom ofta helt överskuggar den.

Feliath

Swashbuckler
Te!

Jag tycker bäst om Pu-erh, som jag köper i form av små svalbon i lämplig storlek för att plonka ner hela i en kanna, grönt te med mint, vanligt gunpowder (som jag knycker av Insignia), och det konstiga kvasigunpowdriga teet jag fick av min mor och syster när de varit i Kina.

Nu är ju detta bara Pu-erh och grönt; några andra teer jag tycker mycket om är bland annat en sorts oolong jag har här som är väldigt grovkornig (det är stora bitar, alltså), Earl Grey Deluxe (mer bergamot än vanligt) och Assam Golden, som är som Fop fast finkornigare.

Fast jag och Insignia har tjugoen burkar te mellan oss här, och de enda jag inte kan med är Insignias lapsang och något blandgruckel jag köpte på prov som visade sig innehålla jasmin, som jag som ende biologisk varelse på Jordens gröna rund finner omåttligt frånstötande. (Det lät bra först, liksom; svart, grönt och oolong blandat med lite smaksättning on top. På något sätt undgick jag jasminet tills jag provade.)
Insignia har i och för sig lite Rooibos också, men det vägrar jag dricka på ren princip, inte av smakskäl. Det ska fan hälla i sig bark när det finns ordentligt te i byggnaden.

Just i detta ögonblick häller jag i mig matcha, vispat real stylez med bambuvisp. Men det är inte så kul, jag tror jag fick en gammal laddning. Eller också hade jag i för mycket tepulver för att dricka det utan något sött till.

[EDIT TO JUSTIFY: Vattnet här i Uppsala är förresten helt Mengele och knökfullt med kalk, så jag måste filtrera det för att få en dräglig kopp, men nu har filtren till min filterkanna tagit slut och Tehuset har sluta kränga nya. Om någon vet om en annan butik i Uppsala där man kan köpa Annafilter är jag tacksam för upplysningen, så slipper jag hitta kalkpulver i botter på mina mugg hela tiden :gremtongue:]

/Feliath — menvafan Storuggla, nu fick du mig ju att delta i en navelluddtråd >_<;;;;;;;;;;;;

Björn den gode

Swashbuckler
Pu erh

Jag får erkänna att jag nog är en tesnobb och med det oerhört fina vattnet vi har här på landsorten så går det att få det riktigt bra (håller med om att vattnet är viktigt. Hur som helst, i denna stad har vi ingen som saluför puerh i någon form så för tillfället dricker jag egenimporterat från Prag, men visst måste det gå att köpa i storstäderna? Vart köper man pu erh bäst helt enkelt, och då är jag inte ute efter de svindyra varianterna eftersom min ekonomi inte är på årgångspuerhnivå utan bara gott, vanligt puerh.

Chai latte kan vara ok fast på vissa caféer har dom inte ens te i den utan bara nåt pulver det är hemskt. Fast gör man den från grunden och kallar den för masala så är det riktigt bra omväxling.

Skulle jag leva ett år på bara fem téer skulle det nog bli nåt som
1. Pu erh
2. Hojicha (grönt nötigt te)
3. Lapsang
4. Grönt citronté
5. Darjeeling (gärna first flush)

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad som helst utom lapsang och mjölk

Jag dricker nästan vad som helst utom lapsang och mjölk. Lapsang luktar rätt fräsigt men smakar som murket trä luktar. Det finns blandningar med lapsang som är goda men ren lapsang är bara uckigt. Att hälla mjölk i te är vämjeligt.

Föredrar smaksatta, lätt söta, svarta teer eller rena svarta teer av Ceylon- eller English breakfast-typ ("teiga teer" som jag, till omgivningens märkliga förtjusning, brukar kalla dem). Socker lade jag av med när jag insåg att jag använde så lite att det var meningslöst.

Dewil

Korpen

Hero
Re: Te!

Vattnet här i Uppsala är förresten helt Mengele och knökfullt med kalk,
Seså, nog för att Mengele var otrevlig, men fullt så illa som vattnet i Uppsala var han inte.

Re: Te
Skulle nog säga att jag bryr mig mer om kvantiteten av te snarare än hur det smakar, så länge det inte smakar illa.

Storuggla

Champion
Re: Pu erh

"Hur som helst, i denna stad har vi ingen som saluför puerh i någon form så för tillfället dricker jag egenimporterat från Prag, men visst måste det gå att köpa i storstäderna? Vart köper man pu erh bäst helt enkelt, och då är jag inte ute efter de svindyra varianterna eftersom min ekonomi inte är på årgångspuerhnivå utan bara gott, vanligt puerh."

Tira, en lort te! Tea Centre har även andra sorter, det är bara att webshoppa loss.

Men allt detta snack om pu erh får mig att undra, jag som aldrig druckit det: hur smakar det? Är det gott? Tar man en osthyvel och skrapar loss och lägger i vattnet?

Storuggla, tetråden best evah

magoo

Hero
Jag gillar svagt te, inte te som dragit tiden ut. Min påse är knappt varm när den åker ur muggen och brygger jag så föredrar jag grönt te som inte blir så himla starkt.

Kryddor kan det gärna få vara i, så det blir lite julstämning. Mina bästa teer har jag ingen aning om vad det är i men en smakar pepparkaka och den andra vanilj.

Jag kanske borde lära mig mer om te eftersom jag inte dricker kaffe. Tesnobb, det skulle va nåt för mig!

Feliath

Swashbuckler
Re: Pu erh

:tekopp:

Är det gott?
Det kan du väl bäst svara på själv. Droppa förbi Uppsala så kan jag bjucka på både en och två kannor i provsyfte.

Tar man en osthyvel och skrapar loss och lägger i vattnet?
Näe. Antingen gör man som jag och köper små svalbon, som är i rätt storlek för en kannan, och då bara droppar man ner dem i filtret (ta bort omslagspapperet först bara), eller använder man en särskild sorts kniv, typ en brevsprättare, för att peta loss blad från kakan (helst ska de vara hela, då va), eller också ångar man kakan försiktigt så att den blir mjuk nog att man kan smula loss bitar med fingrarna. Men det är inte så bra, tror jag, för det fuktulerar teet och då drar lite av smaken ur.

Samma blad räcker till minst fyra-fem sköljningar. Ofta mar om man ser till att hålla koll på dragtiden. Eller också kan man låta bladen dra väldigt länge, typ en kvart eller mer. Det gillar Kvante, har jag för mig.

Tea Centre har för övrigt både de små svalbona, stora svalbon och de där kakorna du länkade till. Möjligen någon lösbladssort också. [EDIT FOR FACTS: Här har du det stora svalbot, under namnet Tuo cha, här de mindre svalbona, och här en lösbladsvariant.]

/Feliath — tänker skaffa en stor kaka någon gång