Ah okej...
Okej, jag fattar vad du menar. Det blir som en sorts guide och en massa förslag + konkreta tips i ett spelledarhjälpverktyg för de spelgrupper som vill köra multirollspel.
Det är nog en smart idé. Kanske inte så många som vill köra ett helt nytt rollspel bara för att de ska spela i fler än en grupp. Tips; kolla in länken Arcana lade upp i sitt inlägg. Han må ha varit en ungspoling till Grisodlare på den tiden, men icke desto mindre tar han upp konkreta tips till de som vill spela med multipla spelgrupper.
Det bästa sättet att lära sig vad som gäller för multipla spelgrupper är förstås genom att provspela, provspela och åter provspela. Jag har inte lirat så många multispelarrollspel, så jag har gett dig de tips jag kunnat samla på mig. Många här verkar ha fler idéer. Sug åt dig allt du kan, provspela med dina vänner, diskutera i efterhand vad som behöver förbättras till nästa gång osv.
Ett tips till, dock: Om du ska skriva en generell hjälpguide till spelledare som skall kunna användas av dem oavsett vilket rollspel de skall köra, använd inte ord som "terrorister vs. marinsoldater" eller liknande som känns kopplade till en specifik tidsperiod. Använd neutrala termer som "angripare vs. försvarare" eller "Två spelgrupper, parallella vägar genom äventyret" osv.
Men du, om inte du är intresserad av ett komplett system, ett multiplayerrollspel, får jag ta det projektet då? Då kompletterar vi ju plötsligt varandra! Tänkte kalla det MARA (MultiAnvändarRollspel - Anpassat spelsystem) och ha regler av den art och det slag som jag föreslagit tidigare. Vad säger du?
/Rising