Sebastian Andersson
Hero
Arbetet med Alver - Sångarens ätt fortsätter och just ny knåpras det på kapitlet om alvisk kultur. Tänkte dela med mig utav en av de nyskrivna texterna från avsnittet "alvisk underhållning" som jag gillade då den känns mycket passande för sanaristammen. Observera att det är inte säkert att texten kommer att återges exakt som den presenteras här då den förmodligen kommer att beskäras en del samt kompletteras med en förtydligande illustration.
Ishanieda coronye
Ishanieda coronye (”maktens cirklar”) är ett spel som är mycket uppskattat hos sanaristammen och som är ökänt för att kunna ta mycket lång tid att spela, ibland till och med flera år. Varje stad med sanari har i regel minst ett sådant spel som fortlöper hela tiden. Vanligtvis träffas man en bestämd dag i veckan i en byggnad dedikerad särskilt för spelet. I mitten av rummet finns ofta en flera meter i diameter stor spelplan. Runt spelplanen sitter spelets domare, de olika lagen (som ibland bara innebär en person) och i en yttre cirkel kring dessa sitter åskådarna. En spelomgång innefattar sällan mer än ett par spelrundor, då varje runda kan ta åtskilliga timmar att spela, vilket naturligtvis gör det mycket tråkigt för personer som inte förstår det strategiska elementet i det hela. Vad som ofta är det som tar upp mest av tiden är själva förhandlandet och intrigerandet lagen emellan kring varje rundas drag. Varje lag brukar i regel försöka alliera sig med en eller flera andra lag samtidigt som de försöker argumentera med de andra lagen varför dessa inte ska ge sig på det egna laget. Det förekommer även rikligt med lappskickande de olika lagen emellan och inte sällan springer det budbärare fram och tillbaka mellan de olika lagen medan budgivningen pågår. Vissa lag använder sig till och med av hemliga tecken sinsemellan för att kunna förmedla saker till varandra utan att de andra lagen ska veta att de ens har någon kontakt.
Spelet kan spelas av 2 till 24 lag. Spelbrädet ser ut som fem stycken koncentriska cirklar. Varje cirkel utom den innersta är uppstyckad i flera lika stora delar som alla kan identifieras genom en unik symbol. Den yttersta cirkeln är indelad i 48 sådana delar. Den näst yttersta i 36, nästföljande cirkel 24 och cirkeln närmast den innersta cirkeln är uppdelad i 12 delar. De olika delarna är värda poäng beroende på vilken cirkel de tillhör. Delarna i den yttersta cirkeln är värda 1 poäng styck. Delarna i den näst yttersta är värda 2 poäng styck, nästföljande cirkels delar är värda 4 poäng styck och delarna i cirkeln närmast den innersta är värda 10 poäng styck. Den innersta cirkeln räknas även den som en del som är värd 36 poäng.
Spelet är indelat i flera rundor. Varje runda går till så att alla lagen i hemlighet bjuder valfritt antal marker på en eller flera av delarna på spelbrädet till speldomaren (första rundan börjar alla lagen med 12 marker vardera). Efter budgivningen är klar placerar domaren ut dessa marker på spelplanen. Det lag som efter detta har högst antal marker i en del ”vinner” delen och låter sina spelmarker ligga kvar, då varje lag har sin egen specifika form av marker kan man på så sätt se vem som kontrollerar området. Alla marker som inte vinner någon del plockas bort. Varje lag får därefter poäng för varje del som de kontrollerar och varje poäng som erhålls är det samma som en ny spelmark som de kan använda i nästa rundas budgivning (tillsammans med alla eventuella sparade marker från föregående rundor). Ett lag som efter poängräkningen inte längre har några marker kvar räknas som utslaget.
Skickliga spelare av ishanieda coronye är mycket högt ansedda inom sanari och inte sällan också fruktade för sin intrigerande förmåga då det i regel är vad som krävs för att nå någon framgång i spelet. Det är dock till och med en lagstiftad regel att spelet inte får fortsätta (i form av exempelvis vidare intrigerande) utanför spelsalen, något som förvånansvärt ofta också följs.
I Haléa teren pågår ofta ett spel mellan de tolv ätterna med ett lag vardera bestående av de bästa spelarna från varje respektive ätt. Dessa spelomgångar följs noggrant av stadens invånare och det anses mycket prestigefullt att vinna. Ätterna Olinael, Valaina och Vathae är ofta de som brukar slåss om segern.
Sebastian - skriver vidare
Ishanieda coronye
Ishanieda coronye (”maktens cirklar”) är ett spel som är mycket uppskattat hos sanaristammen och som är ökänt för att kunna ta mycket lång tid att spela, ibland till och med flera år. Varje stad med sanari har i regel minst ett sådant spel som fortlöper hela tiden. Vanligtvis träffas man en bestämd dag i veckan i en byggnad dedikerad särskilt för spelet. I mitten av rummet finns ofta en flera meter i diameter stor spelplan. Runt spelplanen sitter spelets domare, de olika lagen (som ibland bara innebär en person) och i en yttre cirkel kring dessa sitter åskådarna. En spelomgång innefattar sällan mer än ett par spelrundor, då varje runda kan ta åtskilliga timmar att spela, vilket naturligtvis gör det mycket tråkigt för personer som inte förstår det strategiska elementet i det hela. Vad som ofta är det som tar upp mest av tiden är själva förhandlandet och intrigerandet lagen emellan kring varje rundas drag. Varje lag brukar i regel försöka alliera sig med en eller flera andra lag samtidigt som de försöker argumentera med de andra lagen varför dessa inte ska ge sig på det egna laget. Det förekommer även rikligt med lappskickande de olika lagen emellan och inte sällan springer det budbärare fram och tillbaka mellan de olika lagen medan budgivningen pågår. Vissa lag använder sig till och med av hemliga tecken sinsemellan för att kunna förmedla saker till varandra utan att de andra lagen ska veta att de ens har någon kontakt.
Spelet kan spelas av 2 till 24 lag. Spelbrädet ser ut som fem stycken koncentriska cirklar. Varje cirkel utom den innersta är uppstyckad i flera lika stora delar som alla kan identifieras genom en unik symbol. Den yttersta cirkeln är indelad i 48 sådana delar. Den näst yttersta i 36, nästföljande cirkel 24 och cirkeln närmast den innersta cirkeln är uppdelad i 12 delar. De olika delarna är värda poäng beroende på vilken cirkel de tillhör. Delarna i den yttersta cirkeln är värda 1 poäng styck. Delarna i den näst yttersta är värda 2 poäng styck, nästföljande cirkels delar är värda 4 poäng styck och delarna i cirkeln närmast den innersta är värda 10 poäng styck. Den innersta cirkeln räknas även den som en del som är värd 36 poäng.
Spelet är indelat i flera rundor. Varje runda går till så att alla lagen i hemlighet bjuder valfritt antal marker på en eller flera av delarna på spelbrädet till speldomaren (första rundan börjar alla lagen med 12 marker vardera). Efter budgivningen är klar placerar domaren ut dessa marker på spelplanen. Det lag som efter detta har högst antal marker i en del ”vinner” delen och låter sina spelmarker ligga kvar, då varje lag har sin egen specifika form av marker kan man på så sätt se vem som kontrollerar området. Alla marker som inte vinner någon del plockas bort. Varje lag får därefter poäng för varje del som de kontrollerar och varje poäng som erhålls är det samma som en ny spelmark som de kan använda i nästa rundas budgivning (tillsammans med alla eventuella sparade marker från föregående rundor). Ett lag som efter poängräkningen inte längre har några marker kvar räknas som utslaget.
Skickliga spelare av ishanieda coronye är mycket högt ansedda inom sanari och inte sällan också fruktade för sin intrigerande förmåga då det i regel är vad som krävs för att nå någon framgång i spelet. Det är dock till och med en lagstiftad regel att spelet inte får fortsätta (i form av exempelvis vidare intrigerande) utanför spelsalen, något som förvånansvärt ofta också följs.
I Haléa teren pågår ofta ett spel mellan de tolv ätterna med ett lag vardera bestående av de bästa spelarna från varje respektive ätt. Dessa spelomgångar följs noggrant av stadens invånare och det anses mycket prestigefullt att vinna. Ätterna Olinael, Valaina och Vathae är ofta de som brukar slåss om segern.
Sebastian - skriver vidare