Teaterfolk är da shit! De har massa gratis till rollspelandet när det gäller sätta sig in i roller och agera efter dem. De flesta har också ett invant tänk på vad som är bra för storyn.
Spelleda skådiar inget problem och ett par av dem som verkligen glatt överraskat mig som duktiga har haft sån bakgrund (en kille i radio senast, innan dess bl.a. teaterelever på konvent). Har raggat spelledare på det sättet också, typ "du som är bra improvisatör, du skulle inte lust att spelleda det här scenariot, här har du ett synopsis att titta på?". Det roliga är att de tillhör ofta de som förbereder sig mest inför speltillfället, man skulle ju tro att improvisatörer skydde förberedelser
Till rollspelsbaren på LinCon99 gjorde de flesta som brukade vara med annat (som LinCon99) och jag behövde skramla ihop nytt folk. Då värvade jag glatt inom Linköpings StudentSpex, främst från manus och skådis. Ett par av dem är fortfarande aktiva och nån har varit med och skrivit scenario med mig och alla var väldigt uppskattade som SL:s. Lite kul också att de kommer med mindre bagage i form av fördommar om hur man spelar.
Det man lätt glömmer i sammanhanget är att teaterfolk oftast inte bara är bra på att tänka på dramaturgin, vilket jag uppskattar i rollspel.
Självklart är det inte en garanterad regel, det dyker upp teaternissar som jag inte funkar att rollspela med, men de är ovanligare.
-Gunnar (Själv har jag pysslat en del på scen, men mycket mer som manusräv)