Nekromanti Technoalver (SPOILER)

Lorindor

Veteran
OBS! Detta inlägg bör inte läsas av spelare, och speciellt inte mina!

---

Enligt L&H levde alverna på Mundana för flera eoner sedan, men att de kom så långt i den tekniska utvecklingen att de till sist lämnade världen bakom sig med sina eterseglare, undvek flertalet Mörker som annars skulle förstört deras civilisation och levde i frid bland stjärnorna. För cirka tiotusen år sedan återvände ett av skeppen och de alver som följde med är förfäderna till alla nu levande alver på Mundanas yta.

Jag har nu några frågor:

1. Vilken form av teknologi hade de ursprungliga alverna och hur fungerade den? I L&H beskrivs bara eterseglarna kortfattat med att de seglar på stjärnvindarna och att något därpå hade förmågan att dämpa de negativa konsekvenserna av alvernas långa liv. Dessutom nämns förekomsten av svaren på många medicinska problem och mäktiga vapen.

Hurdan är eteralvernas teknik? Bygger den på magi, den där vad-den-nu-heter blixtaspekten (dvs. elektricitet) eller någon annan form av magi? Är det digital eller analog teknik, datorer eller kugghjul?

Om man jämför med teknologin här på jorden, hur långt har de kommit? Kanske är de någon form av övermäktiga cyberalver, eller är de ganska jämbördiga med oss?

De vapen som nämns är ganska intressanta också. Är det frågan om krutvapen, laser- och strålvapen eller atombombsliknande massförstörelsevapen?

Sen är frågan hur teknologin har utvecklats från första gången alverna begav sig ut i etern till när de första Återvändarna kom till Mundana och hur den ser ut nu år 2967 e.D. På några tiotusen år borde den ha utvecklats rejält, tycker jag.

2. Det är en grej som talar emot att eteralverna är så mäktiga och det är deras problem i krigen med dvärgarna när de väl kom tillbaka till Mundana. Om de nu har så mäktiga vapen, varför raderade de inte bara skäggnissarna från Mundanas yta med dom? I L&H står det visserligen att alverna var väldigt få jämfört med dvärgarna, men det borde inte vara ett så stort problem. Om man letar genom våran egen jordiska historia finner man t.ex. spanjorernas erövring av Syd- och Centralamerika då några få hundra conquistadorer besegrade det stora, mäktiga inkafolket med sina tusentals krigare. Och då var dessutom den tekniska skilnaden inte så stor.

En idé som slagit mig är att dvärgarna kanske också hade numera bortglömd teknologi som jämnade ut maktförhållandet, men vad i sådana fall? Det står att dvärgarna använde sig av en främmande typ av magi för alverna och fick därför ett övertag. Men använder sig inte dvärgarna bara av elementarkrafterna, alltså pyrotropi, geotropi, pneumotropi och hydrotropi? Vad är det för annorlunda med det? Dvärgarna kan mycket väl ha haft flera magiska hemligheter och artefakter, men många dvärgamagiker dog ju när de förstörde eterseglaren under det andra stora kriget och kunskaperna glömdes kanske bort.

---

Det kanske inte blev bara "några" frågor, men ändå... Spekulera på nu! Det finns ju verken rätt eller fel så alla förslag är välkomna! Låt oss förenas i en bamsekram och lösa dessa mysterier tillsammans! :gremgrin:

- Lorindor, har skrivkramp.

Krille

Super Moderator
Ännu ett av Krilles hemliga ofärdiga projekt

Jag har börjat skissa på en längre text om ämnet, så jag ska försöka svara på en del av det. Tag det inte som officiellt, och fråga inte efter mer, eftersom jag inte kommer att svara. :gremgrin:

"1. Vilken form av teknologi hade de ursprungliga alverna och hur fungerade den?"

Den byggde på eter i flytande form. Eterseglarnas vapen samlade in eter som stora antenner och kondenserade den till flytande form, och den kan användas på lite olika sätt, bland annat som vapen och som motor.

Utöver det så finns en klase alkemi - kondenserandet av eter är faktiskt en form av alkemi.

"Är det digital eller analog teknik, datorer eller kugghjul?"

Kugghjul. Definitivt kugghjul. Kugghjul är coolt.

"Om man jämför med teknologin här på jorden, hur långt har de kommit? Kanske är de någon form av övermäktiga cyberalver, eller är de ganska jämbördiga med oss?"

De skulle nog vara underlägsna oss. De har inte datorer, jetmotorer, kärnkraft, bensin eller något annat skoj. Däremot har de eterdrivna motorer och eterkastare, och det gör visst artilleri och rymdfärder möjliga. I övrigt så är det rätt så primitivt, så man slåss med gamla hederliga svärd, spjut och hästar (eller andra riddjur).

Det ska tilläggas att den här texten utgår från två premisser: 1) Mundanas naturlagar gäller, inte Jordens. 2) Jag gillar Last Exile, Dune och Alpha Shade.

När jag skrev aktivt på den så utgick jag mest från Dunes stämning. Dock inte teknologi och miljö, utan mest den coola grejen med adelshus som käbblar jävel om makten i någon form av råd. I efterhand så har jag råkat se Last Exile och Alpha Shade, och det finns definitivt balla saker att sno där.

"De vapen som nämns är ganska intressanta också. Är det frågan om krutvapen, laser- och strålvapen eller atombombsliknande massförstörelsevapen?"

Eterkastare av olika storlekar, från fältkanonsstorlek upp till slagskeppsartilleristorlek.

"Sen är frågan hur teknologin har utvecklats från första gången alverna begav sig ut i etern till när de första Återvändarna kom till Mundana och hur den ser ut nu år 2967 e.D. På några tiotusen år borde den ha utvecklats rejält, tycker jag."

Det beror mest på om teknologin i sig har potential att utvecklas. Sitter man fast i kugghjul och eter-paradigmet så kommer man till en övre gräns någonstans.

Jämför med hur långt handeldvapen har utvecklats idag: det är faktiskt inte så hejjans stor skillnad på en modern k-pist av idag och en k-pist anno 1918.

"2. Det är en grej som talar emot att eteralverna är så mäktiga och det är deras problem i krigen med dvärgarna när de väl kom tillbaka till Mundana."

Se ovan.

"En idé som slagit mig är att dvärgarna kanske också hade numera bortglömd teknologi som jämnade ut maktförhållandet, men vad i sådana fall?"

Vanlig hederlig magi.

ZaiToh

Warrior
Det står att dvärgarna använde sig av en främmande typ av magi för alverna och fick därför ett övertag. Men använder sig inte dvärgarna bara av elementarkrafterna, alltså pyrotropi, geotropi, pneumotropi och hydrotropi?

Kan det inte vara så att just dessa aspekter enbart fungerar på Mundana och således blev bortglömda under deras rymdvistelse? Personligen tycker iaf inte jag att elementarkrafter borde funka särskillt bra i rymden (obs - men erfarenhet ;P )

Lorindor

Veteran
Dags att göra färdigt det

Jag har börjat skissa på en längre text om ämnet
Perfekt! Lägg det på högst upp på prioriteringslistan näst efter Missleboken, skissa klart och skriv tills du stupar. Annars hämtar jag piskan! :gremwink:

Var kommer du att publicera texten? Här på forumet eller?

fråga inte efter mer, eftersom jag inte kommer att svara. :gremgrin:
Det där var taskigt... :gremfrown: Äh, jag ställer mina frågor ändå och hoppas på att någon annan kan svara på några av dom tills vidare. Annars kan du tänka lite på dom när du skriver texten.

Eterseglarnas vapen samlade in eter som stora antenner och kondenserade den till flytande form, och den kan användas på lite olika sätt, bland annat som vapen och som motor.
och

Eterkastare av olika storlekar, från fältkanonsstorlek upp till slagskeppsartilleristorlek.
Detta låter ytterst intressant. En spontan fråga som dyker upp är hur den flytande etern används som bränsle. På samma sätt som vi använder bensin, till olika alkemiska processer eller som någon form av filament?

Vad är det som gör att eterseglarna hålls svävande i atmosfären och hur drivs de framåt där, för eter förekommer väl bara i "rymden"? Hur fick uralverna ens upp skeppen i en bana runt Mundana? Det borde ju kräva massor av energi. Och hur klarar de en färd ner genom atmosfären, med friktionen mot partiklar osv.? Här på jorden kan ju minsta repa i skyddet vara dödlig, se bara på Columbia-färjan.

Hur fungerar eterkastarna rent mekaniskt? Skickar de ut en stråle av eter, skapar en magisk effekt med skadande verkan eller antänds det och slungar iväg en projektil? Själva namnet påminner ju om eldkastare och det skulle vara grymt med alver som rider runt med eldkastarliknande vapen och grillar små dvärgar :gremtongue:, men om vapentypen finns i artilleriform borde det vara någon sorts projektilvapen... :gremfrown:

Kugghjul är coolt.
Håller helt med. Datorer och elektronik skulle nog vara för mycket.

När jag skrev aktivt på den så utgick jag mest från Dunes stämning. Dock inte teknologi och miljö, utan mest den coola grejen med adelshus som käbblar jävel om makten i någon form av råd.
När du skriver det här så kommer jag på att jag glömt den uppenbara frågan om vilken kultur alverna där ute i etern har. Dumt gjort av mig. :gremcrazy: Hur är det att som alv bo på ett rymdskepp och vilken förhållande har skeppen med varandra? Någon som har en idé där ute? Dune är ju häftigt, så adelshus går jag med på.

---

Okay, dags att förenas än en gång och tillsammans försöka tolka Krilles kryptiska inlägg!

- Lorindor, nyfiken och med stora förväntningar på Krilles text.

Krille

Super Moderator
Svaren du inte skulle få

"Var kommer du att publicera texten? Här på forumet eller?"

Okänt i nuläget.

"En spontan fråga som dyker upp är hur den flytande etern används som bränsle. På samma sätt som vi använder bensin, till olika alkemiska processer eller som någon form av filament?"

Ingendera.

"Vad är det som gör att eterseglarna hålls svävande i atmosfären och hur drivs de framåt där, för eter förekommer väl bara i "rymden"?"

Eter förekommer överallt. Det är liksom basen i den sabriska magiteorin.

"Och hur klarar de en färd ner genom atmosfären, med friktionen mot partiklar osv.?"

Jordiskt bjäfs. Glöm sånt.

"Hur fungerar eterkastarna rent mekaniskt?"

Den stånkar, pustar, gnisslar, kugghjul snurrar, kolvar gör något, och sen säger mojängen "pjöh!" och iväg far något som gör ont i mottagarens ände.

Du ska få en sak till:

"När du skriver det här så kommer jag på att jag glömt den uppenbara frågan om vilken kultur alverna där ute i etern har."

Den senaste idén kommer från Last Exile, motsvarande gillet där. Det vill säga, de leds av en sadistisk överkokett subba som tycker det är vackert när folk dödar varandra för hennes skull, och eftersom adelshusen är beroende av henne för att få flytande eter så är det inte så mycket man kan göra åt saken.

---

Fast det får vi se. Mitt största problem med projektet just nu är tid. Mitt näst största problem är Eons regelsystem, som inte är direkt lämpat för slagskeppsdueller eller flygdjursdueller, har ett alldeles för Mundanaspecifikt alkemi- och magisystem och dito färdighetslistor, och på tok för mycket detaljer i största allmänhet. Det känns som att det här projektet kräver såpass mycket nytt att det enda som skulle kunna återanvändas från Eon är ObT6. Allt annat, inklusive yrken och färdigheter, behöver omarbetas radikalt, vissa delar som magi och alkemi kommer att kastas ut, och helt nya sektioner för slagskepps- och flygfarkoststrid och -skada måste skrivas till. Dessutom så tycker jag att Eons skadesystem är på tok för långsamt och stridssystemet för detaljerat för min smak.

Och då blir projektet plötsligt läbbans stort - i princip ett helt nytt rollspel.

Lorindor

Veteran
Det var lite oväntat!

Tack och bock...

Och här kommer självklart lite fler frågor...

"En spontan fråga som dyker upp är hur den flytande etern används som bränsle. På samma sätt som vi använder bensin, till olika alkemiska processer eller som någon form av filament?"

Ingendera.
Och det förklarade en hel del... Kunde du verkligen inte berätta lite mer? :gremmad: Det räcker med att grundprincipen förklaras kortfattat. Eller är det så att du inte tänkt igenom detta ännu?

Den stånkar, pustar, gnisslar, kugghjul snurrar, kolvar gör något, och sen säger mojängen "pjöh!" och iväg far något som gör ont i mottagarens ände.
Men vad är det för något som far iväg? En metallprojektil eller något magisk grejs? Jag vill veta om eterkastarna kastar eter eller om etern får något annat att kastas iväg. Kan de liknas vid en gammal hederlig kanon eller som en "laserkanon" i fantasystil?

Angående bilden:

Grym alv. Speciellt den dykarklocksliknande dräkten med medeltida look är cool. Hjälmen liknar ju någon sorts riddarhjälm. :gremsmile:

Tyvärr kan jag inte tolka din handstil så bra (ta inte illa upp). Jag kan uttyda "mottrycksventil", "förvärmning" och "eter in", men vilka är de andra orden?

Mitt största problem med projektet just nu är tid.
Hoppa över all fritid. Det får jag göra när alla hemläxor kommer ivägen. :gremtongue:

Mitt näst största problem är Eons regelsystem, som inte är direkt lämpat för slagskeppsdueller eller flygdjursdueller
Går det inte att göra en variant av Eons redan existerande regler för skeppslag och beriden strid, fast med förflyttning i tre dimensioner och andra ändringar? Visserligen är skeppslagsreglerna kanske mer inriktade på bordning, har ingen aning faktiskt, men något i samma anda som Eon borde väl gå att göra? Går det inte att sno lite regler från Neotech, de liknar väl Eons?

Allt annat, inklusive yrken och färdigheter, behöver omarbetas radikalt, vissa delar som magi och alkemi kommer att kastas ut, och helt nya sektioner för slagskepps- och flygfarkoststrid och -skada måste skrivas till.
Nu har jag ingen aning om hur du har tänkt allt detta, men när det gäller yrken och färdigheter är det väl bara att lägga till nya eller modifiera gamla lite som man tycker?

Varför måste magi och alkemi kastas ut? Det kan väl existera parallellt fast det inte används? Om du bara menar att de måste ändras om helt, så go ahead. Originalreglerna är ändå bara så krångliga.

Dessutom så tycker jag att Eons skadesystem är på tok för långsamt och stridssystemet för detaljerat för min smak.
För min smak också. Håller helt med dig på den här punkten.

Och då blir projektet plötsligt läbbans stort - i princip ett helt nytt rollspel.
Behöver det ju inte bli. Du behöver ju inte överdriva projektet, för hur stort är suget efter flygfarkostsstrider till Eon egentligen? (Frågan är främst riktad till alla er där ute.)

Är det inte bara att utforma lite nya regler för olika typer av strid i luften med tillhörande skadesystem och några uralvsspecifika yrken och färdigheter? Okay, det är kanske inte så mycket "bara", men mycket borde gå att låna eller modifiera från grundreglerna.

---

Lite ytterligare frågor om eterseglarna: Hur stora är de, hur stor är besättningen, hur ser livet ombord ut, vilket är deras syfte, vilken är bestyckningen och ungefär hur ser de ut? Lite annat allmänt som jag glömt att fråga om? Dessa frågor kan alla där ute också försöka svara för att lätt lite tyngd från stackars Krille axlar. Så om alla hjälps åt och så vidare...

- Lorindor

Krille

Super Moderator
Näe, jag kan inte låta bli

"Kunde du verkligen inte berätta lite mer? Det räcker med att grundprincipen förklaras kortfattat. Eller är det så att du inte tänkt igenom detta ännu?"

Jag har tänkt igenom det. Jag vet bara inte om det är dags att avslöja det än, mtp att projektet är i ett så tidigt stadium.

"Jag vill veta om eterkastarna kastar eter eller om etern får något annat att kastas iväg."

Eter kastas iväg, i ett mellanstadium mellan dess flytande form och dess eteriska form. Jag vill helst inte ha benämningar som "fantasylaserkanon", men ja.

"Hoppa över all fritid."

Fritid? Vad är det? Den tid jag inte tillbringar med mitt uppehälle går redan åt till att skapa rollspel, och sömn har jag redan alldeles för lite av.

"Går det inte att göra en variant av Eons redan existerande regler för skeppslag och beriden strid, fast med förflyttning i tre dimensioner och andra ändringar? Visserligen är skeppslagsreglerna kanske mer inriktade på bordning, har ingen aning faktiskt, men något i samma anda som Eon borde väl gå att göra? Går det inte att sno lite regler från Neotech, de liknar väl Eons?"

Visst, men det finns ingenting att sno. Neotech har inte heller regler för flygstrid eller för slagskeppstrid. Och nej, jag har redan funderat över beriden strid, men det håller inte. Inte en centimeter. Skeppsslagsreglerna känns inte heller rätt - de saknar bredsidor.

"Nu har jag ingen aning om hur du har tänkt allt detta, men när det gäller yrken och färdigheter är det väl bara att lägga till nya eller modifiera gamla lite som man tycker?"

Tja, dom är ju inte få, de därna yrkena. Det är ett helt kapitel som bara ska läggas till eller modifieras som man tycker. Betänk att alla färdigheter och alla yrken i Eon är Mundanaspecifika. Försvinner Mundana så måste alla färdigheter skrivas om. Därmed så måste alla yrkens färdighetsval skrivas om. Dessutom måste alla yrkesvarianter skrivas om, eftersom de också är Mundana-specifika. Och då talar vi om två mastodontkapitel som ska skrivas om.

Sen har vi inte ens snuddat vid grejen med bakgrundstabeller.

"Varför måste magi och alkemi kastas ut? Det kan väl existera parallellt fast det inte används? Om du bara menar att de måste ändras om helt, så go ahead. Originalreglerna är ändå bara så krångliga."

Tja, om de inte används så ska de väl ut, eller hur?

"Du behöver ju inte överdriva projektet, för hur stort är suget efter flygfarkostsstrider till Eon egentligen?"

Det skiter jag i - jag är ute efter vad som behövs för spelvärlden. Spelvärlden behöver slagskepp och flygstrid. Sen skiter jag i hur gärna Eon-fantasterna vill ha det eller inte. :gremgrin:

"Är det inte bara att utforma lite nya regler för olika typer av strid i luften med tillhörande skadesystem och några uralvsspecifika yrken och färdigheter?"

Ehr... nej. Det räcker inte.

Vet du vad det enklaste skulle vara? Att helt glömma bort Eons regler, och skapa det som en alternativ miljö för Andra Imperiet. Där finns redan precis allting som behövs klart utom möjligen etermekaniken, plus att det är klart mycket enklare att stoppa in etermekaniken i det regelsystemet än i Eon. Då skulle jag kunna släppa allt världsspecifikt systemjunk som jag får dras med i Eon och skriva om, kasta ut eller gnissla tänder och låta vara kvar för att det är så integrerat med regelkärnan att det inte går att kasta ut, och koncentrera mig på att göra en tokhäftig spelvärld.

---

Jag ska avslöja en hemlis för dig: när jag gjorde det mycket mindre radikala (jämfört med Andra Imperiet då) Skymningshem så gjorde jag den som en värld till Eon. Syftet var att bevisa att det gick utmärkt att spela med Eons regler i andra världar än Mundana. Liksom, lite ny magi, nya yrken, nya stridskonster, lätt moddade bakgrundstabeller och stridsregler, och lite monstervärden. Hur svårt kan det bli?

Det slutade med att modifikationerna av Eons regler blev lika stort som ett helt nytt regelsystem baserat på Västmark, och då var det ändå bara lite "småmodifikationer". Av den anledningen så har Eon-modifikationerna till Skymningshem aldrig blivit klara. Det saknas fortfarande en klase stridskonster, till exempel. Om det nu krävdes så mycket modifikationer av ett regelsystem för att klara av en annan fantasyvärld, hur mycket skulle då inte krävas för att anpassa det regelsystemet till en rymdfantasy modell totalt annorlunda?

---

Så nej, av erfarenhet kan jag säga att det inte är ett litet jobb som står framför mig på den punkten. Så jag funderar på att skita i det, och antingen

<ul type="square">[*]Göra en alternativ spelvärld till Skymningshem: Andra Imperiet, eller
[*]Bara göra en spelvärld, och låta spelledarna krångla ihop det där med regler på egen hand.[/list]

Ingendera känns som ett lyckat alternativ. Det första är ju att överge idéns ursprung, och det andra är en dålig produkt.

Lorindor

Veteran
Du borde kanske behärska dig lite...

Jag vet bara inte om det är dags att avslöja det än, mtp att projektet är i ett så tidigt stadium.
Suck. Tråkmåns. Okay då, jag ska sluta tjata på dig.

Jag vill helst inte ha benämningar som "fantasylaserkanon", men ja.
Det var en enkel och förhoppningsvis lättförståerlig förklaring när ordförådet började tryta. Det inte är laser med fotoner och sånt, men eter är väl ändå en sorts partikel eller i alla fall en beståndsdel... Kanske lite långsökt, men ändå... :gremtongue:

Neotech har inte heller regler för flygstrid eller för slagskeppstrid. Och nej, jag har redan funderat över beriden strid, men det håller inte. Inte en centimeter.
Aj aj, det var synd. Känner du till något om Terra One's regler, då? Annars är det bara att bygga upp från scratch.

Tja, dom är ju inte få, de därna yrkena. Det är ett helt kapitel som bara ska läggas till eller modifieras som man tycker. Betänk att alla färdigheter och alla yrken i Eon är Mundanaspecifika. Försvinner Mundana så måste alla färdigheter skrivas om. Därmed så måste alla yrkens färdighetsval skrivas om. Dessutom måste alla yrkesvarianter skrivas om, eftersom de också är Mundana-specifika. Och då talar vi om två mastodontkapitel som ska skrivas om.

Sen har vi inte ens snuddat vid grejen med bakgrundstabeller.
Själv tycker jag att det inte behövs regler för att skapa rollpersoner som är uralver, yrkesbeskrivningarna skulle mest vara till för att lättare förstå deras kultur. Men om du ska vara så noga kan det bli ganska slitsamt. Du kan kanske pröva att göra lite grann i taget? All bakgrundshistoria kan t.ex. publiceras först, och när de är klara kommer reglerna som tillhör, typ. Det är din vision om alverna där ute i etern som intresserar i alla fall mig mest och tills reglerna kommer kan man alltid friforma. Det är ändå oftast så man får göra med Neogames officiella material. Jag får t.ex. gissa mig fram hur den alviska kulturen ser ut eller hur fältslagsreglerna fungerar eftersom jag saknar de böcker som tar upp detta, och hittills har det gått bra ändå.

Det skiter jag i - jag är ute efter vad som behövs för spelvärlden. Spelvärlden behöver slagskepp och flygstrid. Sen skiter jag i hur gärna Eon-fantasterna vill ha det eller inte. :gremgrin:
Med andra ord tar du gärna utmaningen att föra in regler som behandlar slagskepp och flygstrid i Eon, så börja inte klaga på hur jobbigt det kommer bli när du gör det frivilligt. :gremtongue:

Jag ska avslöja en hemlis för dig: när jag gjorde det mycket mindre radikala (jämfört med Andra Imperiet då) Skymningshem så gjorde jag den som en värld till Eon. Syftet var att bevisa att det gick utmärkt att spela med Eons regler i andra världar än Mundana. Liksom, lite ny magi, nya yrken, nya stridskonster, lätt moddade bakgrundstabeller och stridsregler, och lite monstervärden. Hur svårt kan det bli?

Det slutade med att modifikationerna av Eons regler blev lika stort som ett helt nytt regelsystem baserat på Västmark, och då var det ändå bara lite "småmodifikationer". Av den anledningen så har Eon-modifikationerna till Skymningshem aldrig blivit klara. Det saknas fortfarande en klase stridskonster, till exempel. Om det nu krävdes så mycket modifikationer av ett regelsystem för att klara av en annan fantasyvärld, hur mycket skulle då inte krävas för att anpassa det regelsystemet till en rymdfantasy modell totalt annorlunda?
Det känns som om du har lite svårt att sluta innan något går överstyr. Nya besvärjelser, nya yrken och nya stridskonster behöver inte vara mycket mer än nya besvärjelser, nya yrken och nya stridskonster. Det behövs inte ett helt nytt regelsystem till det hela. Ibland kan visionen få ge vika en aning. Det tycker åtminstone jag.

Mitt tips är helt enkelt att du föröker behärska dig så att du inte låter detta bli ännu ett nytt rollspel. Visst, det kanske inte gör något med ett till svenskt rollspel på marknaden, men jag vill helst se att materialet kommer till Eon. Helst ska man ju kunna använd uralverna i Mundana och då kan inte reglerna skilja sig för mycket.

Annars så är din vision om uralverna väldigt intressant och framförallt inspirerande som sjutton. Det har varit ett sant nöje att få läsa allt du skrivit hittills. Tack så mycket. Och om du någonsin behöver någon att bolla idéer med eller annan hjälp så ställer jag gärna upp. När allt kommer omkring, om vi alla hjälps åt kan vi uppnå en bättre framtid för alla människor! Eller nått...

- Lorindor

Lorindor

Veteran
Kom igen!

:gremconfused:

Lite bättre kan ni väl, eller är det något som är fel?! Har ni tappat fantasin helt eller förstår ni bara inte frågorna? Skrämde Krilles långa, utvecklade svar iväg alla, eller? I sådana fall är det bara dumt, för inspiration från flera håll skadar aldrig.

Krille och Zai'Toh har gjort ett mycket bra jobb, men jag hade bara hoppats på lite mer respons än vad som hittills kommit.

Det kan väl ändå inte vara så att det är ett tråkigt ämne att diskutera? Skulle det inte vara intressant att blanda in lite science fiction i Eons fantasyvärld? Gillar ni inte idén med utommundanska alver?

- Lorindor, förvirrad.

Krille

Super Moderator
Snokkik

...det ska inte enbart vara uralver däruppe. Nån måste ju servera flamberad asteroid-ål med stjärnljusvin till alverna, eller hur?

Eller om man så vill, det finns människor där med. Jag har en skiss på en omkring 20 000 år lång historia, som förklarar hur man har kommit dit man har kommit.

"Det känns som om du har lite svårt att sluta innan något går överstyr."

Nä, jag har bara svårt att göra hafsverk. Är något värt att göras så är det värt att göras bra, och då får det ta den tid det tar.

Så håll till godo: här kommer lite lösa axplock av vad jag har skissat på.

---

Tjugotusen världars förbund

Tjugotusen världars förbund är den övergripande statsbildningen. Det finns inte en enda värld eller nation som inte ingår i den, eftersom det inte är en politisk sammanslutning utan en kommersiell sammanslutning. Förbundet definieras av alla världar som handlar med varandra, och alla världar handlar med varandra på ett eller annat sätt. Deras politiska inflytande, självständighet eller avsaknad av dessa är inte intressant.

Som namnet antyder så består Tjugotusen världars förbund av grovt räknat tjugotusen världar. Dessa är ytterst löst organiserade i fyra grupper: de som på ett eller annat sätt representeras i Adelshusens församling, de som på ett eller annat sätt representeras i Gillesförsamlingen, de som representeras i båda, och de som inte representeras i någon av dem. I praktiken innebär det att världarna inte har några nationella intressen, utan snarare är objekt för adelshusens och gillenas intressen. Som ett exempel, friherrinna Kalia Alexander representerar inte sin hemvärld Kandoron, utan sitt adelshus Alexander. Kandoron är i bästa fall huset Alexanders förläning.

Den enda legala konstruktion inom Tjugotusen världars förbund som binder samman de olika husen och gillena är vad som refereras till som ”interstellär lag” och avtal som sluts mellan hus och gillen. ”Interstellär lag” är inte en gemensam lagtext. Istället är det något som har kommit att bli praxis genom husens relationer, och det är endast bindande på grund av att brott mot interstellär lag ifrågasätter den makt som adelshusen och gillena ger sig själva. Ingen vågar helt enkelt bryta mot interstellär lag. På samma sätt vågar ingen bryta mot ingångna avtal, eftersom sådana avtalsbrott undergräver de ingångna husens och gillenas trovärdighet, den andra garanten för deras makt.

Interstellär lag definierar några viktiga områden: äganderätt över provinser och egendom (framförallt rymdskepp), rätt till ersättning vid intrång och brott, handelsrätt och rörelserätt (dvs rätten att färdas och handla), samt slutligen vem som har domsrätt vid tvist.

Adelshusens församling

Adeln anses vara det lim som håller ihop Tjugotusen världars förbund. Detta är inte sant, och det vet man. Trots det så upprätthålls myten som om inte sanning så som en vacker vision.

Mer sant är att adeln är en av de två samhällsgrupperingar som har någon chans att komma någon vart i Tjugotusen världars förbund, och det är där som saker händer. Hos de vanliga ofrälse så fortgår livet ungefär som det alltid har gjort, utan några större förändringar, och sanningen att säga så är livet för i princip alla ofrälse tryggt men tråkigt.

Adeln har en helt annan sits. Inte nog med att de sitter på makten, i och med att de sitter på makten så är de också föremål för intriger om den. Man kan säga mycket om livet i adeln, men man kommer aldrig att ha tråkigt.

Vad är ett hus? said:
För de inom adelns toppskikt så är det rätt klart vad huset är: det är familj, säkerhet, makt och trygghet. Men vad är huset för alla andra?

Vanliga människor: För vanliga människor så är huset ungefär samma sak som en stat idag. Huset skyddar en från våld utifrån och inifrån. För det så tar huset en klase med pengar ifrån en i skatt, och kallar en i krigstjänst då och då. Ledarna för huset kan man se upp till eller hata bäst man vill, men faktum kvarstår att husens pompa och ståt är imponerande.

Kriminella: Den undre världen har en kluven relation till huset. Å ena sidan så jagas de kriminella av husen, men å andra sidan så anlitas de ibland för diverse skummare uppdrag. Ibland råder någon slags stillestånd mellan den undre världen och husen, ibland är det fullt krig.

Gillena: Gillena kan inte agera utan husen, men är trots detta de enda som har makt att utmana husen. Det här leder till en känslig maktkamp mellan gillen och hus. I praktiken leder det till att du utför gillets tjänster och får lön för mödan. Gillet säljer sina (och dina) varor till folket och tar deras pengar. Dessa pengar går delvis till husen i form av koncessionsavgifter som ger dem rätt till relativt fria händer. Det gör att gillets anställda och adelns övre kretsar faktiskt är de enda som inte betalar skatt (lagligt sett, alltså), men är å andra sidan bundna till tjänst till sitt gille respektive sitt hus.
Adelshusens församling är ett forum för de större adelshusen där de kan mötas och diskutera på relativt lika villkor. Det är inte alla hus som platsar där, utan det är en relativt exklusiv klubb dit endast de större husen bjuds in. Församlingen har ingen egentlig makt eller struktur, utan är mest ett diskussions- och samtalsforum. Adelshusen gör oftast som de själva vill i alla fall.

Den givna konventionen är att varje hus i församlingen har en röst, och den rösten läggs med husets godkännande av husets representant (som ofta åtföljs av ett helt tåg med släktingar, tjänare, adjutanter och annat löst folk). Det finns i princip två orsaker till att en person utses till husets representant. Den ena är att den utsedda personen är husets ledares gunstling, och den andra är att den utsedda personen känner personer i andra hus och därigenom kan fiska viktiga röster från andra hus.

Även om husen i teorin är likvärdiga i Adelshusens församling så finns det i praktiken viktigare hus som har mer inflytande, och som kan få de andra husen att göra som de själva vill. Det gör att det ofta är en hel del intriger mellan husen för att få deras röst i frågor, och ännu mer inom husen för att rätt person ska utses som husets representant.

Det är dock inte helt tomt mellan världar och stjärnor. Det finns ett flöde mellan dem, den så kallade etern. Etern flödar med oändlig hastighet mellan stjärnorna, så en given ”eter-partikel” finns överallt samtidigt. Trots detta så är etern inte en jämn smet – den är istället ojämn, skiftande och virvlande.

Metafysik

Eter och eterflöde är ingenting som vanliga dödliga normalt uppfattar. Den kan avläsas med hjälp av diverse instrument, den kan ge upphov till sekundära effekter som strömningar av gas och materia, och den kan till och med användas om man vet hur.

De två vanligaste sätten att använda eter på är att driva segel med den och att samla in den och raffinera till flytande form. Med stora segel så kan man få en farkost att segla med etern genom rymden, och med stora eterfångare så kan man samla in eter, som sedan raffineras till flytande form. Flytande eter är i sitt lugna tillstånd en mjölkvit vätska, men den måste hållas under tryck för att förbli lugn. Om trycket faller så kan etern väldigt lätt övergå till en klar och explosiv form. Om flytande eter blir klar så ska man helst ta skydd, då klar flytande eter i bästa fall exploderar och i sämsta fall… kan göra precis vad som helst.

En intressant effekt är att när eter övergår från flytande form eller gasform till eterisk form så dras materia åt motsatt håll jämfört med eterns rörelse. Det gör att om eter exploderar så imploderar materien, och om eter rusar åt ett håll när den övergår till eterisk form så dras materia åt andra hållet. Den förra effekten används i eterkanoner, och den senare i eterflygare.

För primitiva vildar och barbarer said:
De som är vana vid Eons magi och Mundanas magiteori kan i det närmaste glömma den: den finns och fungerar, men den allmänna åsikten är att den sortens magi är för virrpannor, primitiva vildar och barbarer. Magikerhärskare hittar man i princip enbart på världar som är så outsägligt efterblivna att de tror att kongelat är något att komma med.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Näe, jag kan inte låta bli

Så nej, av erfarenhet kan jag säga att det inte är ett litet jobb som står framför mig på den punkten. Så jag funderar på att skita i det, och antingen

Göra en alternativ spelvärld till Skymningshem: Andra Imperiet, eller

Bara göra en spelvärld, och låta spelledarna krångla ihop det där med regler på egen hand.

Ingendera känns som ett lyckat alternativ. Det första är ju att överge idéns ursprung, och det andra är en dålig produkt.
Tja, eller så kan du köra på metod 2 samtidigt som nån annan meckar ihop regelmekanik till dina tossiga idéer. Då behöver du egentligen bara hävda veto-rätt.

/Joel

Archelon

Veteran
Re: Kom igen!

jaaa du... Jag vet inte hur man skulle kunna använda detta i ett scenario. Eter-kanonerna gillar jag mycket men är svåra att tänka sig hur man använder sig av. Och allt det här om uralverna, ska det vara tänkt att man kan använda dem ifall man känner för att löra 20000 år tillbaka i tiden då eller?

Personligen har jag inget imot idén av en "weatherlight"* (Se: Magic the gathering) med ett skrov i siluna i mundana eller andra luftskepp. Det enda är ju att då höjer det ju mundana som värld mot highfantasy på skalan.

*Bild på weatherlight (hoppas jag)

Står det inte nånstans att det ska bo några "de förstkomna" på mundana, vilka isf borde inneha denna teknologi?

ZaiToh

Warrior
LOL

Personligen har jag inget imot idén av en "weatherlight"

Just den bilden (eg en äldre) av hur en eterseglare ser ut har jag haft på hornhinnan sen jag först läste ordet. Kul att fler verkar ha det.

ZaiToh

Warrior
Re: Du borde kanske behärska dig lite...

Det känns som om du har lite svårt att sluta innan något går överstyr. Nya besvärjelser, nya yrken och nya stridskonster behöver inte vara mycket mer än nya besvärjelser, nya yrken och nya stridskonster. Det behövs inte ett helt nytt regelsystem till det hela. Ibland kan visionen få ge vika en aning. Det tycker åtminstone jag.

Vad är det för fel med det?!? Det finns ingen jag hyser mer respekt för än Krille här på forumet just för att när han gör något kan det stavas kvalité. Jag väntar gärna en eon eller två för att få ta del av det han gör... under tiden försöker jag hitta på egna regler så gott det går (gissa vem som inspirerade mig). Hellre att något görs bra så att det är möjligt att bygga vidare på en något ihopslafs som saknar trovärdighet.

Får mig att tänka på det första rollspelet jag spelade... 'Bamse-rollspelet'. Som f.d. Skalman måste jag säga - "Rör inte min Krille!" ;)

/ZaiToh - Gillar välgjorda verk framför indrustriell produktion av skit.

Lorindor

Veteran
Re: Du borde kanske behärska dig lite...

Självklart vill jag ha produkt med kvalitet, det har jag inte sagt något annat om. I just detta specifika fall vill jag dock helst att texten Krille skriver ska vara kompatibel med Eons regelsystem och inte vara bundet till Skymningshem eller vara ett eget rollspel.

Grundtanken till en produkt (i det här fallet bakgrundsfakta om alverna som lever ute i etern + modifierade och utökade regler - till Eon) tycker jag ska bibehållas och om man får några vidare idéer som inte passar in (t.ex. att Eons regelsystem inte stödjer det) så får man försöka gå runt problemet (t.ex. införa en ny alternativ regel som fixar det), försöka utveckla idén så den passar eller helt enkelt slopa idén. Man måste anpassa produkten till formatet. Sedan när man granskar hur väl utvecklaren anpassat produkten kan man avgöra hurdan kvalitén är.

Det kanske visar sig senare att produkten skulle ha passat bättre till ett annat format, men till ett rollspel är det i alla fall väldigt enkelt att göra om själv om man inte tycker om någonting. Det jag försöker få fram är att det behövs någon form av jämvikt utan att det blir ett hafsverk.

Och för att förtydliga: det var inget illa menat riktat åt Krille, bara mina egna reflektioner. Du tog väl inte illa upp, Krille?

- Lorindor

Skymning_UBBT

Veteran
Re: Dags att göra färdigt det

Hur är det att som alv bo på ett rymdskepp och vilken förhållande har skeppen med varandra?

Det står i L&H/Alver (minns ej vilken) att de hade en slags kristaller som utvecklade telepatisk förmåga, samt ett långt liv som senare blev genetiskt. När de landade tappades dessa kristaller, och deras telepatiska förmåga som kvarstår är "det alviska ögat" samt avsaknaden av den som orsakar deras inåtvändhet som resultat av en instinktivt ensam känsla inombords.

Lorindor

Veteran
Tack!

Det måste ha stått i Alver, den har jag inte (och det är ju lite kört att få tag på den numera :gremfrown:). I L&H står det ungefär bara att alverna gjorde på något sätt så att de fick evigt liv, de anpassade sig så att de kunde överleva tiden det tar att färdas mellan stjärnorna.

Det där med den telepatiska förmågan var nytt (Nåja, jag har visserligen tänkt i de banorna tidigare. Det är ändå en ganska klischéartad alvförmåga.) Dessa kristaller som du beskrev kommer bli roliga att använda sig av senare...

Tack!

- Lorindor

Marukusu

Hero
Sucky-sucky (OT?)

"...hur stort är suget efter flygfarkostsstrider till Eon egentligen?"

Det är brutalt stort. Själv har jag lagt Mundana på hyllan till den dagen då förbränningsmotorn (eller motsvarande) uppfinns.

Jag kräver dubbeldäckare och zeppelinare! Järnvägar och bajonetter till folket! Låt den industriella revolutionens dieselbanér vaja över Mundana!

- Danne has spoken.

Lorindor

Veteran
Lite reflektioner

Jag vet inte hur man skulle kunna använda detta i ett scenario. /.../ Och allt det här om uralverna, ska det vara tänkt att man kan använda dem ifall man känner för att löra 20000 år tillbaka i tiden då eller?
Visst, någon magiker kastar tillbaka spelarna flera tusen år i tiden och de måste sedan ta sig tillbaka... Det kan bli ett häftigt äventyr eller två, men själv hade jag tänkt involvera uralverna i min kommande Mörkret-kampanj. Jag hade tänkt väva in de flesta mysterier från den nuvarande eonens början medan jag håller på, och väldigt många av dom mynnar ut i just eterseglaren som kraschat på Mundana, som svaret på alvernas förbannelse. Rollpersonerna kommer att behöva den teknik som finns därpå som exempelvis negativa-effekter-dämparen och kanske även vapnen om de ska ha en chans mot mörkerhorderna.

Man behöver ju inte göra som jag heller: Plötsligt en dag skymtar man flera flygande objekt i himmelen. Dagen efter får regenter och heliga män över hela Mundana mystiskt besök. De ursprungliga alverna har kommit tillbaks efter eoner ute i etern. Men vilket budskap för de med sig? Ett ultimatum, eller omen och förebud? Plötsligt står Mundanas alla raser och folk inför ett val som kommer för alltid att förändra Mundana…

Om man vill ha det lite mindre episkt så kan man låta enkom en präst från en liten obetydlig by få en uppenbarelse given från utommundanarna, men att ingen tror på honom. RP:na hör rykten om det, blir intresserade och så är de indragna i ett nytt äventyr.

Annars om man gillar rollspel helt på grisodlarnivå så kanske det räcker att grannens ko blir bortförd och RP:na måste lösa mysteriet eller något liknande…

Scenariona är oändliga och det går givetvis att föra in uralverna i äventyret på ett lite mindre klichéartat vis än de jag gett som exempel. De är alla tre små förslag på hur man kan använda en andra våg av Återvändare, men man kan även låta äventyren cirkulera kring t.ex. uralvernas efterlämningar på Mundana eller helt enkelt eterseglarkraschen som ägde rum för så länge sedan.

Eter-kanonerna gillar jag mycket men är svåra att tänka sig hur man använder sig av.
Eter-kanonerna är Krilles påhitt. Bry dig inte om det. Har du något förslag på vad uralverna använder för vapen och teknik? Jag frågade efter era visioner på grund av att jag hade lite idétorka själv och för att försäkra mig själv att jag inte bryter allt för mycket mot officiellt material. Jag har tyvärr inte fått så många nya idéer som jag hade hoppats... Men, men, jag få vara tacksam för den hjälp jag fått.

Det enda är ju att då höjer det ju mundana som värld mot highfantasy på skalan.
Tja, personligen har jag inget emot det. Om det är fantasy så ska det vara ordentligt med fantasy, om inte i alla fall väldigt storslaget och episkt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela på grisodlarnivå. Usch...

För övrigt var din bild på ”Weatherlight” väldigt grym. Det var något liknande som jag hade tänkt mig själv. Nu har jag en eterseglare på bild också, det är bra. Idén om silunaskrov var också inspirerande. Se idén som stulen!

- Lorindor

Lorindor

Veteran
Tyvärr, passar inte...

...det ska inte enbart vara uralver däruppe. Nån måste ju servera flamberad asteroid-ål med stjärnljusvin till alverna, eller hur?

Eller om man så vill, det finns människor där med. Jag har en skiss på en omkring 20 000 år lång historia, som förklarar hur man har kommit dit man har kommit.
Alltså, har något människofolk lyckats ta sig upp i etern, eller tog alverna med sig människoslavar när de flyttade upp bland stjärnorna? Fanns det ens människor på den tiden?

Angående Tjugotusen världars förbund:

Hmm... Nä, det enda jag kan säga att det inte var detta som jag sökte efter. Är inte tjugotusen världar absurt många? Själv hade bara tänkt att några hundra skepp seglade iväg genom etern mot okända stjärnor. Några anlände till planeter som var beboeliga, medan andra fortfarande färdas genom den mörka etern. Jag vill ha någon sorts mysig mystik eller liknande...

Annars är det väldetaljerat och otroligt ambitiös, men är inte ett galaktiskt samfund lite väl klisché? Nästintill samtliga stora sci-fi-filmer eller serier innehåller något liknande. Hela texten känns också mest som en generell beskrivning av en feodal stat. Vore det inte intressantare om ett statsskick som är så pass gammal som uralvernas (flera tiotusen år!) och med en sådan möjlighet att utvecklas skilde sig mer åt än hur de flesta länder på Mundana styrs?

Ja, ja, dina idéer är ju bra i sig, men de passar helt enkelt inte mig...

En annan sak dessutom, hur sköts kommunikationen mellan alla världar hade du tänkt? Hur sänds meddelanden mellan sådana ohyggliga, astronomiska avstånd? (För du har väl tänkt ha med sådana ohyggliga avstånd?)

Angående Metafysik:

JAAAA!!! Det var precis det här jag efterfrågade: hur etern används av alverna! Det var ju även en vettig förklaring som inte behöver någon vidare utveckling.

klar flytande eter i bästa fall exploderar och i sämsta fall… kan göra precis vad som helst.
Precis vad som helst? T.o.m. att skära ponnyer börjar dansa på himlavalvet där man står? Kanske så osannolika saker som att en filosoferande val och en petunia manifesteras framför en?

Förresten Krille, jag avgudar dig!

- Lorindor