svar från en pysselbutik
Promaker och tiramaker är som du skrev väldigt bra med bra kvalitet på tuchen. har dock inte sett att de går att fylla på. dock är pennorna ganska grova och räcker länge.
Vill du ha en mer flexibel penna ska du välja en flexmarker. det är i grund samma som en pro maker men med lite längre och mjukare spets. väldigt smidig att får jämna och bra linjer. dock ingen finspets som tiramakern.
Dock kan det avhjälpas med grafitpennorna som är bra för konturer och dyl.
x Riktigt jävla ärkesvart tusch
svart är väll svart? =P nä men den svärta som finns i markerna är bra och täckande på de jag sett. Du skulle väll förvisso gå efter kaligrafibläcket. används till kinesiska tecken/japanska tecken. vet dock inte om det finns i några pennor. men firhanda är ju alltid en bra utmaning
x Markers som inte tar slut på två röda
pro,tira och flex markers är alla dryga
x Markers med bra spets, gärna bred avsedd för stora fält
pro, tira och flex kommer med en tjockare kaligrafispets i bakre ändan. funkar bra att fylla i med.
... Om det finns två olika sorts spetsar i vardera ändan är ett fetplus!
alla jag nämnt har minst 2 spetsar
x Det får gärna finnas andra färger
markerna jag n'mnt finns i alla rengbådens färger. dock har alla olika färgskalor.
x Går det att skaffa dessa markers i typ varje konstnärsbutik blir jag glad
vågar jag inte svara på men kolla pysselbutiker/konstnärsbutiker. vet at de är populra och att panduro i alla fall har promakers. var länge jag la en beställning dit.
för tira och flexmaker rekomenderar att du söker på nätet. har inte sett dem utanför nätet förutom i butiken.
x Det är ju trevligt om inte pennorna kostar multum
våra priser är 45 för flexmarkern. promakern och tira makern brukar ligga därikring. tror promakern går för ish 30-35kr vanligtvis. beroende på var man köper den
när du väljer papper så kolla upp vilken vikt det är. generell tumregel är att tyngre papper = bättre kvalitet. obs ska du köpa akvarellpapper så kolla vilken struktur den har. vet flera av våra block som väger 300-600 gram som är olika i strukturen.
hoppas det var till lite hjälp. =)