Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles – Kompletterande personligheter inom gruppen

ceruleanfive

Bläckfisk
Alla är vi bekanta med den klassiska gruppsammansättningen för äventyrare – krigare, tjuv, magiker och jägare. Modellen funkar rätt bra oavsett setting, även om yrkena eventuellt går under andra namn. Genom att se till att alla fyra rollerna fylls säkerställer man att medlemmarna har färdigheter som kompletterar varandra. Det går ju såklart att ha en obalanserad sammansättning, men man riskerar då att få en grupp som blir väldigt ensidig och som inte kan hantera alla situationer.

Min erfarenhet är att många, särskilt nybörjare, har en tendens att fokusera väldigt mycket på yrket. Personligheten blir ofta något sekundärt. När det kommer till själva karaktärsspelandet blir det då lätt tunt, man har ingen jättetydlig bild av hur karaktären ska spelas och många karaktärer blir rätt platta. Precis som med yrken kan en grupp med för lika personligheter – som fyller samma roll på ett icke-färdighetsmässigt plan – också bli ensidigt, trist och eventuellt även problematiskt för spelandet.

Därför tog jag för en tid sedan fram en modell för en kompletterande gruppsammansättning ur personlighetsperspektiv. Eller ja, jag stal den rakt av från mina barndomshjältar – Teenage Mutant Ninja Turtles. Modellen är begränsad till fyra typer, men som med den klassiska gruppsammansättningen är poängen att täcka grunden. Därefter är det normalt inga problem med dubbletter och lite mer udda variationer. Märk väl att typerna på intet sätt innebär ett visst yrke – personlighetstyper och yrkestyper kan kombineras lite hur som helst.

Syftet är att få en grupp med olika personligheter och olika roller, för att på det viset skapa intressant dynamik i rollspelandet. Genom att ha en (hyfsat) allmängiltig referens kan spelarna få en tydligare bild av hur karaktären ska spelas i stora drag. Det ska ju dock inte gå för långt, så att spelarna alltid spelar direkta ripoffs från TMNT-gänget. Givetvis bör man försäkra sig om att spelarna är nöjda och bekväma med att iklä sig en viss personlighetstyp – annars kan det bli direkt kontraproduktivt.

Personlighetstyperna är följande:

LEONARDO
  • Gruppens ledarfigur
  • Målmedveten
  • Ansvarstagande
  • Strategisk
  • Tar initiativ
  • Fokuserar gruppen mot ett gemensamt mål
DONATELLO
  • Gruppens sekond
  • Sansad
  • Analytisk
  • Diplomatisk
  • Stöttar ledaren, men ifrågasätter även vid behov
  • Avstyr/bearbetar konflikter inom gruppen
MICHELANGELO
  • Gruppens spelevink
  • Avslappnad
  • Påhittig
  • Tar inte saker på för stort allvar
  • Livar upp tillvaron
  • Lättar upp stämningen i gruppen
RAPHAEL
  • Gruppens vilda kort
  • Impulsiv
  • Konfrontativ
  • Lite enstörig
  • Går sin egen väg
  • Får saker att hända
Vad har ni för tankar om modellen? Är det något användbart? Är det fel att pracka på spelare vissa personligheter? Har ni någon liknande modell som ni använder?

soda

Warrior
Jag tycker att det är toppen!
?... att ha som guide, referens eller inspiration. Riktigt bra faktiskt!

2097

deleta mitt konto tack
Hippiedags!!! Ta fram doftoljorna och kristallerna!

Jag tycker TMNT är en av dom cleanaste implementationerna av Everway-statsen Vatten (Leo) Luft (Don) Eld (Raph) och Jord (Mike).

Tänker ofta på det när jag tittar på annan fiction, hur dom landar eller inte landar i det. Luke (Eld/Vatten) Han (Eld/Jord) Chewie (Jord/Vatten) Leia (Luft/Vatten) -- det finns en luft för lite och en vatten för mycket vilket… kanske är anledningen till att SW har så mkt hjärta?

Mumin: Eld, Muminpappan: Vatten, Muminmamman: Jord, Sniff: Luft. Blev obalans senare när Snusmumriken (Jord/Luft) kom in. Snorkfröken däremot var en bra replacement för Sniff och Lilla My lika så.

När jag skriver egen brukar jag inte tänka på detta, det är skönare att apofeniskt se sånt i post-hoc analyser. Och när rollspel beträffar styr jag aldrig sånt (men det är ju för att jag inte ser det som fiction). När vi spelade 4E hade vi tre leaders och en striker. Förutom då Everway där det är lite inbyggt i spelet.

Blev väldigt lycklig att du började med TMNT som exempel för det var inom TMNT-fandom jag först fick lära mig detta. Dom berättade om Jung och om Kirk, Spock och två till (jag kan inte TOS), men allt utgick från våra halv-beskalade hjältar.

2097

deleta mitt konto tack
PS: Det var därför jag valde lila mask när jag gjorde den här bilden:
All I need now is intellectual intercourse

För att Don och Skalman båda är gruppernas "Luft". (Bamse Jord, Lille Skutt Eld. Vilket också är varför Bamse-serien länge hade lite svårt att hitta ett "hjärta". Next gen har en annan obalans: Nalle-Maja Eld, Teddy Luft, Brum Vatten. Dom är rotlösa, sårbara och ömtåliga.)

Annars skulle jag ju ha valt röd för att hylla min favoritbild på TMNT: omslaget på nummer fyra av Mirage-tidningen som också är på NES-omslaget. Dom bytte till olikfärgade masker i Mirage vol 3 efter att ha haft det i film/TV/Archie-versionen i åratal.

2097

deleta mitt konto tack
Vill modifiera din bild av Mike en del, Fives. Tänker nämligen genast på att han tar hand om dom andra och om April, han ger dom mat, han plåstrar om deras sår osv och han bryr sig om dom och att folk mår bra.
Visst är han en party dude men det är mer än så.?

Under olika delar av livet har jag haft olika av dom som favorit. När jag började skämmas över min egen nördighet började jag skämmas för Don och ville hellre vara den roliga och omtyckta Mike. Sen när jag önskade att jag kunde lära mig vara ansvarstagande, insiktsfull, lyhörd, då var Leo min förebild. Sen när jag istället fick mer distans och började se dom som fiction började jag verkligen uppskatta Raph vilken story-motor han är. Osv. Har hoppat några varv runt det där sen dess.

2097

deleta mitt konto tack
Fantastic Four är ett annat extremt cleant exempel.
Men dom har fuckat up! Nåt gick fel när dom fick kosmiska strålar på sig:

Deras krafter: Långfinger: Vatten, Osynliga kvinnan: Luft, Flamman: Eld, Grejen (Vägrar kalla honom "Big Ben"—hatar att översätta engelska till engelska): Jord. Scott McCloud skriver också om detta i Making Comics.

Men när det kommer till personligheter vill jag byta på Reed och Sue. Hon är obv Vatten med sin lyhördhet och han är en sån otrolig Luft med sin Donatello-liknande personlighet.

ceruleanfive

Bläckfisk
Du har helt klart tänkt igenom det här flera nivåer djupare än jag, 2097. Intressanta tankar!

2097;n235860 said:
Vill modifiera din bild av Mike en del, Fives. Tänker nämligen genast på att han tar hand om dom andra och om April, han ger dom mat, han plåstrar om deras sår osv och han bryr sig om dom och att folk mår bra.
Visst är han en party dude men det är mer än så.?
Jag håller helt klart med, men jag har avsiktligt utelämnat vissa personlighetsdrag för att möjliggöra ett bredare spann av karaktärer. Vill inte att en Michelangelo alltid ska behöva vara omtänksam och ompysslande, MCU-Thor är rätt Mike. Donatello behöver inte alltid vara nörden, jag ser exempelvis Garrus i Mass Effect som en Donnie. Raphael behöver inte nödvändigtvis vara fysisk och aggressiv, Edwin i Baldurs Gate är Raph för mig. Leonardo behöver inte vara godhjärtad, Tyler Durden är på många sätt en Leo.

2097

deleta mitt konto tack
Tack för komplimangen Fives?
Men det jag menar är att det är omplåstrandet och den fysiska integriteten och stabiliten som gör Mike så Jord samtidigt som han är osäker på sin intellektuella roll i gruppen. Mike är gruppens cleric!

Raph Rogue, Leo Fighter (defender fighter snarare än striker fighter), Don Wizard. :D

Tyler är för mig en Eld-baserad karaktär ffa. Fysisk energi. Han har Leo-drag så jag går med på att han är Eld/Vatten. Jag klassade ju Luke som det också och dom är väldigt olika, kanske pga vilka dom är omgivna av.

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n235904 said:
Mike är gruppens cleric! Raph Rogue, Leo Fighter (defender fighter snarare än striker fighter), Don Wizard. :D
Först och främst vill jag klargöra att jag har full respekt för din analys av fiktiva karaktärer. :D
Dock kan man ju egentligen se alla Turtles som Fighter/Rogue, med tanke på att de mest smyger i kloaker och pucklar på fotsoldater.

Oavsett var min tanke med den här modellen inte att automatiskt definiera spelarkaraktärernas yrken genom att tilldela dem personlighetstyper, samtidigt som man "automatiskt" får en hyfsad gruppdynamik. Vissa personlighetstyper bjuder förvisso in extra mycket till ett visst yrke, men jag vill ha en öppen flexibilitet. Grundtanken är att man kan lika gärna ha en tank-Mike, en rogue-Donnie, en magiker-Leo och en cleric-Raph.

2097

deleta mitt konto tack
Ja i procedurella scener har du ju helt rätt. Men tråden handlar om emotionella scener?
Den stereotypa wizarden som jobbar på sin magical research osv, den stereotypa clericen som tröstar när nån gråter, den stereotypa roguen som går sin egen väg och den stereotypa defender-fightern som försöker hålla ihop gruppen.

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n235942 said:
Ja i procedurella scener har du ju helt rätt. Men tråden handlar om emotionella scener?
Den stereotypa wizarden som jobbar på sin magical research osv, den stereotypa clericen som tröstar när nån gråter, den stereotypa roguen som går sin egen väg och den stereotypa defender-fightern som försöker hålla ihop gruppen.
Är inte säker på att jag hänger med i ditt resonemang. Varför skulle emotionella scener förutsätta yrken? Eller är det specifikt Turtles-gänget du syftar på och applicerar stereotypa yrken?

EDIT: Tror att jag förstått lite bättre nu. Du känner att vissa yrken stereotypt har vissa personligheter? Det håller jag med om, men det är å andra sidan en standard jag snarare vill motverka.

Kikade på Guardians of the Galaxy vol 2 igår. Kände att det gänget hade rätt klockrena Turtles-attribut, utifrån min modell. Star-Lord = Leonardo, Gamora = Donatello, Drax & Groot = Michelangelo och Rocket = Raphael.

2097

deleta mitt konto tack
ceruleanfive;n236156 said:
Tror att jag förstått lite bättre nu. Du känner att vissa yrken stereotypt har vissa personligheter? Det håller jag med om, men det är å andra sidan en standard jag snarare vill motverka.
Jag menar att dom värven har haft det, och jag gillar också att motverka det.

AH STOPP lägg allt från GotG 2 i spoilers har inte sett den än!

Sodivra

Champion
En av Leonardos viktigaste personlighetsdrag tycker jag är att han är inte bara ansvarstagande, han är depressiv också - När något går fel är han helt "det är mitt fel, jag skulle inte ha..." "om jag bara var bra nog hade det här inte hänt..."

Hmm

Teenage Mutant Ninja Emotional Coping Strategies:

Leonardo - depressiv/självkritik
Donatello - undvikande/tvångsmässig (dvs vill lösa känslomässiga problem på ett svalt tekniskt/fakta-sätt)
Michelangelo - avvärjande/manisk (alltid glad)
Rafael - impulsiv-utagerande/svartvitt tänkande-distanstagande (från de andra, vill säga)

2097

deleta mitt konto tack
Content warning psykiatri & neuropsykiatri
Leo: inåtriktad border, Don: autismspektrumtillstånd, Mike: ADHD / impulskontroll, Raph: utåtriktad border

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag märker att jag nog måste distansera rollerna från existerande karaktärer för att det ska vara användbart, så att man inte associerar för tydligt och därigenom blir för låst...

2097

deleta mitt konto tack
Känner igen känslan för när jag gjort liknande grejer. Men tycker du kan köra vidare på TMNT. Dom är ju trots allt the worlds most fearsome fighting team.

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n236278 said:
Känner igen känslan för när jag gjort liknande grejer. Men tycker du kan köra vidare på TMNT. Dom är ju trots allt the worlds most fearsome fighting team.
Funderar på Blå, Lila, Orange och Röd. ;)