Creating Characters
Ni kommer spela djurmutanter som täcker ett spektrum från att ni ser ut helt och hållet som era respektive djur men har specialförmågor (typ en varg som kan prata) till att ni är såpass humanoida att ni bara delar små egenskaper med era djur. Sköldpaddorna i förlagan ligger någonstans i mitten, med väldigt mänskliga drag kombinerat med skal och andra sköldpaddeaspekter.
Step 1: The Eight Attributes Attribute Bonuses
Spelet har åtta grundegenskaper som förkortas till två bokstäver (utom Speed), och slås fram med 3d6. Om du slår ett "exceptional attribute", det vill säga 16+, får du slå 1d6 till!
Intelligence Quotient (I.Q.) Din faktiska IQ är egenskapen multiplicerad med 10. Hur smart du är.
Mental Endurance (M.E.) Hur mycket emotionell och mental stress du kan hantera. Du måste ha minst M.E. 12 för att ha psioniska krafter, och med M.E. 16+ får du en bonus på psioniska krafter.
Mental Affinity (M.A.) Personlig charm och karisma. Naturliga ledare har M.A. 16+, och får bonus på att skapa tillit eller skrämmas.
Physical Strength (P.S.) Råstyrka. P.S. multiplicerat med tio är hur många lbs pryl du kan släpa på. Du kan
lyfta 30 gånger din P.S. Om du är särskilt stark, med P.S. 15+, kan du bära 20 gånger din P.S. och lyfta 40 gånger. Och så vidare--det skalar med högre värden ännu högre än så. (Men ni fattar grejen.)
Physical Prowess (P.P.) Smidighet och vighet. Har du 16+ i P.P. ("pee-pee", fniss) får du bonusar på att undvika, parera, och klippa till folk.
Physical Endurance (P.E.) Uthållighet och tålighet. Fysisk tålighet och motståndskraft mot gifter, sjukdomar, trötthet, etc. Du kan bära din maximala släpvikt i P.E. multiplicerat med fyra antal minuter. Med P.E. 16+ får du bonus på att motstå koma, död, och gifter.
Physical Beauty (P.B.) Hur fysiskt attraktiv du är. Om du har P.B. 16+ får du bonus på charm och försök att imponera folk.
Speed (Spd.) Din maximala löphastighet. Spd multiplicerat med 20 är hur många yards du springer på en minut. Om du har Spd 16+ får du bonus på dodge.
Det finns en tabell som listar alla bonusar också, med värden upp till 42.
Hit Points and Structural Damage Capacity (S.D.C.)
Du slår 1d6 och lägger på din P.E. för att få ditt antal Hit Points. När du ökar din Level får du ytterligare 1d6 Hit Points. Hit Points kallas också Life Points, för skador som reducerar dem är direkt livshotande. Skador som däremot ses som Structural Damage är mer ytlig och inte direkt livshotande.
Step 2: Animal Type
För att få fram din djurtyp slår du 1d100 två gånger. Först för att avgöra vilken djurgrupp du tillhör (utgångspunkten här är den Amerikanska östkusten; New York-sköldpaddor trots allt), och en andra gång för att få fram vilket specifikt djur du är inom den gruppen.
Några exempel:
44 Rural; 92
Turkey
06 Urban; 48
Rat
88 Zoo; 55
Elephant
Step 3: Cause of Mutation
Ett par tabeller som ger dig orsaken till din mutation. Det finns tre huvudsakliga typer: Random Mutation, Accidental Encounter (strålning, kemikalier, etc), och Deliberate Experimentation. Den sista har ett antal mer utförliga resultat, som att du exempelvis växte upp som husdjur hos en av de experimenterande forskarna eller tränades för att utföra specifika uppgifter.
Resultatet påverkar vilken utbildning/träning du får. Vilda djur slår exempelvis fram lite färdigheter på en Wild Animal Education Table, som visar på hur de växte upp. Splinter var exempelvis en klok råtta redan innan han stötte på kemikalierna som muterade sköldpaddorna. För den som skapas genom experiment finns även en tabell med lite organisationstyper som kan ha utfört experimenten.
Step 4: BIO-E Points, Special Abilities, Psionics, Growth Levels (Steps), Human Features
Här finns systemet för att anpassa ditt djur i storlek och mänsklighet. Det sker med hjälp av Biological Energy Points, eller helt enkelt BIO-E. Smådjur som möss och liknande börjar med ganska många BIO-E, för att de kräver rätt radikal anpassning för att fungera som rollpersoner. Stora djur som elefanter börjar utan BIO-E, för du kan växla ut BIO-E genom att minska deras storlek.
Tänk dig exempelvis att skapa en mus. Du kommer behöva spendera en del BIO-E för att öka din storlek till något närmre en människa, och du vill nog spendera lite mer på att kanske ha Full Human Hands (alltså med tummar och hela faderullan så du kan använda redskap). Det är nog också en bra idé att lägga lite BIO-E på att kunna stå upprätt på bakbenen (och använda redskap samtidigt) och prata. Men du kan ju skita i Looks, och plötsligt har du gjort Splinters nya muskompis Sliver!
En cool grej är att det finns incitament för att skapa allt detta som grupp. Om ni alla har samma bakgrund och skapas av samma djur med samma BIO-E spends så uppstår flera fördelar. Ni slår fortfarande era grundegenskaper individuellt, men alla Exceptional-extratärningar är gemensamma och ni får också bonusfärdigheter för att ni kan träna tillsammans som grupp.
Det är ett skitcoolt och överskådligt system för att porträttera ett spektrum av muterade djur och jag blir genast pepp på att rulla lite gubbs. Tyvärr visar det sig att den som ägt den här begagnade boken före mig klippt ut rollformuläret, så jag får väl Googla helt enkelt...
Fuckin' opossum with a gun!
Step 5: Equipment and Money
Vilka prylar ni har tillgång till handlar mest om hur ni vuxit upp med era mutationer.