Don't Judge a Book
En några sidor lång Turtles-serie, där rånare tror att det bor en gammal tant i en lägenhet när det i själva verket är en Halloween-klädd ninjasköldpadda. Ritat på det här lite mer bläckslafsiga tidiga sättet. Känns som en kul grej att ha med och sätter stämningen inför nästa sektion.
Combat
Slåssning. Alla superhjältars naturliga väg mot ett bättre samhälle. Strid i TMNT är faktiskt rätt cool. Det påminner lite om
Buffy the Vampire Slayer på det sätt att du har rätt mycket olika typer av actions att hålla reda på. Men de flesta av dem är specifika features, exempelvis att göra en hoppspark eller smyga sig på för en sneak attack. Du får tillgång till olika actions genom att ta olika skills, och olika skills ger även bonusar på vissa actions som en sorts specialisering.
Största problemet här är nog mest att boken är rätt rörig, och många regler beskrivs utspritt på flera sektioner. Hade jag spelat detta hade jag nog gjort en ansats att göra ett referensark eller till och med kort (min vanliga go-to).
Men hur går strid till då?
Det följer fem steg:
- Initiativ. Högst på d20 anfaller först; den som skjuter med avståndsvapen eller lyckas med en Stealth Attack går dock före i ordningen.
- Anfall. Om du slår 4+ (inklusive bonusar) så träffar du. Men om du slår över fyra, men under Armor Rating (A.R.), så träffar du rustningen och inte den du bankar på. Du skadar dock rustningen med slaget. Slår du däremot över motståndarens A.R. så skadar du motståndaren direkt. Skada dras först från S.D.C., och sedan från Hit Points. Du måste nolla en motståndarens S.D.C. innan du drar Hit Points.
- Försvar. Försvararen kan försöka parera, undvika, eller ta ett grepp (entangle) på anfallaren. Alla som har någon träning i Hand to Hand får parera gratis (ett sätt att veta om personen är tränad eller ej). Att undvika kostar däremot en handling, även om rollpersoner oftast har två handlingar. Greppandet gör att du håller fast anfallarens vapen eller arm.
- Skada. Om anfallet inte försvaras slås skada. En Critical Strike, vilket kan triggas av en nat 20 eller av vissa attacker, gör dubbel skada. Kombinerade crits, exempelvis både en nat 20 och en hoppspark, gör trippel skada. Noll Hit Points innebär koma och risk att dö; negativa Hit Points lika med din Physical Endurance innebär död. Så P.E. 8, då dör du på -8 Hit Points.
- Roll With Punch. Om anfallet var slag, spark, käpp, etc., så kan försvararen välja att göra en Roll With Punch. Detta slås mot det ursprungliga anfallet. Om Roll With Punch blir högre så halveras skadan.
Striden fortsätter ett anfall i taget.
Här listas alla olika Actions med regler, sen följer ett exempel på strid som också visar på hur tanken är kring kommunikationen. Exempelvis att en fiende som gör en Parry visar att den har någon form av Hand to Hand, eftersom det är ett krav för Parry. Spelledaren säger
totalen av det som rullas och eventuella bonusar, och säger inte bonusarna rakt ut. Detta för att spelarna skall få lista ut det genom striden.
Regler för att läka skador gör skillnad på improviserad vård och vård på sjukhus. Det finns alternativa regler för att få svåra permanenta skador efter att ha varit nära döden, men det lämnas upp till SL om de skall användas eller ej. Sen flera sektioner med närstridsvapen (många japanska), moderna vapen, ninjautrustning, och alla möjliga andra prylar. I sektionerna får vapen även olika specialregler och -handlingar, exempelvis för hagelgevär, automateld, etc. Det mesta känns dock fokuserat på att vara spelbart och
snabbt. Tyvärr är det rätt mycket fel i texten, och texten är rättså rörig. Spelet förutsätter att det blir läst pärm till pärm och att du tar anteckningar längs vägen.
Men faktum är att jag inte tror det är ett särskilt komplicerat spel runt bordet, så länge du personligen har koll på
dina undantag. För det är färre av den varan än i populära nya spel. Det är mest bara väldigt rörigt beskrivet. Men du måste såklart tycka det är roligt med den här typen av system för att uppskatta det.
Superhjältar som är muterade djur och löser världsproblem med nävarna.