Nekromanti Tekniker för referenser till spelvärlden

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.

Att bryta immersionen är oftast någonting dåligt. Men om man inte spelar på så blodigt allvar kan det ju gå förstås. Jag är rätt förtjust i Mutant, där mycket bygger på att mutanterna inte förstår våra nutida vardagsprylar. Att beskriva en "vit porslinsstol, med ett säte av plastics och en knapp på ryggstödets topp" ger mer till settingen än att bara säga "det är en toalett".

Men det där med att gå utanför fiktionen... Jag gillar nog inte det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Khan;n277576 said:
Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.

Att bryta immersionen är oftast någonting dåligt. Men om man inte spelar på så blodigt allvar kan det ju gå förstås. Jag är rätt förtjust i Mutant, där mycket bygger på att mutanterna inte förstår våra nutida vardagsprylar. Att beskriva en "vit porslinsstol, med ett säte av plastics och en knapp på ryggstödets topp" ger mer till settingen än att bara säga "det är en toalett".

Men det där med att gå utanför fiktionen... Jag gillar nog inte det.
Jag tänker var 100% öppen med att medan jag läser snabbt och redan läst enorma mängder spel settings så kommer inte ens jag läsa på om en setting för att en speleldare vill spela den. Att be folk läsa en hel bok för något de inte är investerade i än (förhoppningsvis än) är dömt att misslyckas.

Tldr: Det är ditt jobb som spelledare att förmedla setting.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
God45;n277578 said:
Jag tänker var 100% öppen med att medan jag läser snabbt och redan läst enorma mängder spel settings så kommer inte ens jag läsa på om en setting för att en speleldare vill spela den. Att be folk läsa en hel bok för något de inte är investerade i än (förhoppningsvis än) är dömt att misslyckas.

Tldr: Det är ditt jobb som spelledare att förmedla setting.
I grunden håller jag med dig. Men om settingen kräver förkunskaper, som säg 90% av alla fantasysettingar gör, då är det en alldeles för stor börda att lägga på SL. Och dessutom rätt tråkigt för spelarna om SL måste hålla långa monologer som förklarar världen från scratch också. Jag tror mer på att det är rimligt att man har en gemensam grund att stå på innan man drar igång. Sen behöver det ju inte innebära att man ska plöja 400+ sidor världsbok, men att ha med sig någonting tror jag på. Hur mycket det är beror väl på spelgruppen förstås.

Där finns ju fördelen med att spela i Midgård, eller Faerûn eller någon annan väletablerad värld där man kan ta till sig film eller datorspel eller något annat som inte kräver att sätta sig ner och läsa.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,585
Khan;n277576 said:
Jag är egentligen för att man som spelare ska läsa in sig på världen man spelar i. Om SL har en idé om Trakorien och spelarna tycker det låter kul är det i min mening deras ansvar att förstå platsen. Om de inte orkar/vill/hinner läsa på måste de säga till innan SL kör sin stora planeringsrunda. Annars är det inte att respektera andras tid och arbete.
I den bästa av världar (no pun intended) är spelarna åtminstone hyfsat inlästa på världen. Tyvärr tycks det bara hända om de är SL i något annat sammanhang och förstår värdet av pålästa spelare.

Det är delvis därför jag börjat svänga över mot spel där SL och spelarna skapar världen tillsammans. Då krävs det bara att de hänger med under spelets gång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Khan;n277581 said:
I grunden håller jag med dig. Men om settingen kräver förkunskaper, som säg 90% av alla fantasysettingar gör, då är det en alldeles för stor börda att lägga på SL. Och dessutom rätt tråkigt för spelarna om SL måste hålla långa monologer som förklarar världen från scratch också. Jag tror mer på att det är rimligt att man har en gemensam grund att stå på innan man drar igång. Sen behöver det ju inte innebära att man ska plöja 400+ sidor världsbok, men att ha med sig någonting tror jag på. Hur mycket det är beror väl på spelgruppen förstås.

Där finns ju fördelen med att spela i Midgård, eller Faerûn eller någon annan väletablerad värld där man kan ta till sig film eller datorspel eller något annat som inte kräver att sätta sig ner och läsa.
Biten som gjorde mg förvånad här var 90% av fantasy settings. Jag skulle säga att nästan ingen fantasy setting behöver förkunskaper bortom 10 punkter som man kan presentera på 1 A4 sida max.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
God45;n277588 said:
Biten som gjorde mg förvånad här var 90% av fantasy settings. Jag skulle säga att nästan ingen fantasy setting behöver förkunskaper bortom 10 punkter som man kan presentera på 1 A4 sida max.
Då tror jag vi skiljer oss åt i spelstil. Jag är rätt inne på att spela dockskåp och då kräver det att sprida har koll om man inte ska dra ett jättelass som SL.

Exemplet sagan om ringen igen - i början när Gandalf återvänder till Fylke efter att ha forskat på ringar och sånt här han och Frodo en lång scen framför brasan där han bara pratar och pratar och pratar och pratar... Det funkar i bok, men tänk att behöva höra motsvarande monolog från SL? Fyrtio sidor högläsning är inte smidigt användande av spelarnas tid. Eller SL:s.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Khan;n277592 said:
Då tror jag vi skiljer oss åt i spelstil. Jag är rätt inne på att spela dockskåp och då kräver det att sprida har koll om man inte ska dra ett jättelass som SL.

Exemplet sagan om ringen igen - i början när Gandalf återvänder till Fylke efter att ha forskat på ringar och sånt här han och Frodo en lång scen framför brasan där han bara pratar och pratar och pratar och pratar... Det funkar i bok, men tänk att behöva höra motsvarande monolog från SL? Fyrtio sidor högläsning är inte smidigt användande av spelarnas tid. Eller SL:s.
Fast du behöver inte de grejerna. Det är inte med i filmen till att börja med. Och mycket av det han pratar om är för att fantasy inte var så etablerat som det är nu.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
God45;n277595 said:
Fast du behöver inte de grejerna. Det är inte med i filmen till att börja med. Och mycket av det han pratar om är för att fantasy inte var så etablerat som det är nu.
Jo det är med, men är flyttat runt en del, framför allt till Galadriels långa inledning i första filmen, men en del till andra konversationer också. Men jag tror den här diskussionen är lite för sned mot trådens tanke.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
Bifur;n277474 said:
Jo precis. Det är lite det som Fiktionslek skriver ovan. Det kan verkligen vara suggestivt men om inte SL sedan berättar något om Gondolin går det inte att använda i intrigen. Jag vill ju liksom få spelarna att fatta att när de sedan hittar en inskription om Turgon så kopplar det tillbaka till Gondolin, utan att behöva säga "jo din RP har ju historia 85% så du vet att..." då jag inte tycker att det ger den känsla jag vill få fram.

Jaja, jag eftersträvar väl det omöjliga här.
Ett sätt att göra en infodump något mer lättsmält är att väva in rollpersonerna själva i den. Låt inte en NPC kräka ur sig en massa information om en sak, beskriv istället rollpersonens erfarenhet av den. Kanske rent av genom att spela ut en tilbakablickande scen. En sådan är också ett bra tillfälle att introducera en ny regelmekanik om det finns någon sådan.

"Svärdet smiddes i Gondolin. Och du, alven Alvur, ryser till, för du var där då staden förintades. Du minns larmklockornas ringande, och hur du störtade ut från biblioteket för att hälsas av eld som regnade från himmelen. Du hörde larm av strid nedför en trappa, och såg lågor slå upp från stadsdelen där ditt hus låg. Vad gjorde du sedan?"

Que lite springande i trappor, fäktning eller magi.
 
Top