Recca said:
Gordeg said:
För att undvika att den som har en kvinnlig rollperson har tråkigt, och för att vara trogen vampyrsettingen, så kan man naturligtvis skapa undantag.
1. Kvinnornas sociala handikapp (hur man nu väljer att utforma den) gäller inte i det hemliga vampyrsamhället
2. Discipliner, inflytande och andra vampyrgrejer trumfar biologiskt kön... För att det smäller högre än det mesta, inte bara genusfrågan
Men när rollpersonerna rör sig i det mänskliga samhället, låtsandes att de är människor, så får man nog bestämma sig för hur man vill ha det. Att försöka sig på att kvinnorna är förfördelade endast så länge det inte är ivägen är samma sak som att bara släppa hela misogynigrejen (vilket jag tror kan vara en bra ide faktiskt).
1 och 2 är ju prick på hur det fungerar förstås. En kvinnlig vampyr kan ju utan problem skapa sig situationer där denne inte är bunden till det där sociala handikappet genom att helt enkelt äga scenen.
Det är inte att skapa undantag, tycker inte jag, utan det passar settingen till 100%.
I övrigt har du rätt i det du skriver, tycker jag. Och sen så tycker jag frågan "hur ska du ha det egentligen?" känns lite tråkig. Mitt startinlägg må ha varit lite spretigt men jag tycker att det är större än den frågeställning vi diskuterar nu.
Överlag när det gäller vampyrer så tror jag att misogynin får annorlunda uttryck.
Att behandla kvinnor som mindre värda och kapabla (eller att anse att de är de överlag) är en idioti och en blindhet som jag tror rensar ut vampyrer ganska snabbt. Dvs, första gången de irriterar en kvinnlig vampyr av en äldre generation.
Samtidigt att se kvinnor som syndiga osv. Där sticker vampyrens essens en nål i hela bubblan. ALLA vampyrer, inga undantag, är rovdjur liksom. De jagar, de förför och bryter mot några budord varenda dag ungefär. Monoteistisk teologi gröps ur ganska snabbt där.
Samtidigt så kan det definitivt vara en snedfördelning. Alla vampyrer har embraceats för att de är på något sätt speciella eller nyttiga för sina sires.
Könsfördelningen lär vara rejält snedvriden om det inte finns någonting annat som normaliserar den (kultur osv).