Nekromanti Tekniskt kring lasersatteliter

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej alla.

Som bekant så har ju USA idag en så kallad Missilsköld som går ut på att man har laserbatterier utplacerade (minns ej om dom är i omloppsbana eller står på marken. Omloppsbana verkar dock mest troligt). Dessa batterier används för att skjuta ner fiendemissiler som är på väg mot USA.

Onekligen så måste den vara väldigt precis eftersom den kan träffa en missil som troligtvis åker rätt så fort. Dessutom så måste den träffa kontinuerligt på samma punkt tills någon vital del går sönder.

Fråga:
Är det någon som vet hur stark en sådan laser är ?
Skulle den vara stark nog för att döda en människa från omloppsbana, eller åtminstone åsamka grova skador ?
Ok, svaret blir nog troligtvis nej.
Men om 60 år då ? I neotech.
Torde inte Satteliterna då blivit så kraftiga så att skulle kunna döda folk ?

Jag vet inte, ty jag är ingen tekniker. Jag är bara matematiker (Min favorit ursäkt för att inte kunna något :gremgrin: )

/Naug, inte tekniker

Krille

Super Moderator
"Som bekant så har ju USA idag en så kallad Missilsköld som går ut på att man har laserbatterier utplacerade (minns ej om dom är i omloppsbana eller står på marken."

Njä.

USAs "missilsköld" idag är rätt skrattretande. Genom att hacka om styrsystemet i Patriot-roboten (en luftvärnsrobot) så har man kunnat skjuta ner SCUD-robotar i flykten. Man har gjort experiment med en anti-ballistisk robot-robot nyligen som har kunnat skjuta ner en ballistisk robot, men det är inte i tjänst och kan inte fungera som en missiltjänst.

Mellan 1972 och 1984 experimenterade man med laser i försvarssyfte, först som luftvärnsvapen, och sedan som en del av Strategic Defence Initiative (Star Wars). 1973 sköts det första skarpa skottet med en laser. Den sköt ner ett tre meter långt fjärrstyrt målplan. 1976 började man arbeta med en luftburen laser, som bars av en Boeing 707. Lasern hade en räckvidd på ett par kilometer och var så tung att planet bara hade bränsle för fyra timmars flygning. Under sin karriär hann flygplanet att döpas till "Millennium Falcon" och skjuta ner totalt fem luftmålsrobotar och två kryssningsrobotar. I mitten på 1980-talet lades projektet ner och flygplanet lades i malpåse.

USA har budgeterat en miljard dollar till Airborne Attack Laser, som just nu utvecklas. Vapnet ska användas för att skjuta ner taktiska artillerirobotar. Vapnet är en kemisk laser med en justerbar spegel för att kompensera för atmosfäriska störningar, och planet har ammunition för fjorton skott i högtryckstankar med kväve, flytande syre, jodgas och fluor. Effekten är hemligstämplad, men man har medgivit att den ligger över 500 kilowatt. Det ska monteras i en Boeing 747-400 och beräknas vara i tjänst ca 2010. Prototypen för laservapnet finns redan och har provskjutits, men är ännu inte monterat.

glappkaeft

Veteran
>Som bekant så har ju USA idag en så kallad Missilsköld

Jaså, du bör nog kolla det lite bättre. Den enda missilskölden som har tagits i bruk är den gamla sovjetiska kärnvapenbestyckade raketerna som skyddar Moskva. USA håller på att utveckla ett missilförsvar som använder missiler för att slå ut interkontinentala robotar men de har haft stora problem med provskjutningarna.

>som går ut på att man har laserbatterier utplacerade (minns ej om dom
>är i omloppsbana eller står på marken. Omloppsbana verkar dock mest
>troligt).

USA har för närvarande ett antal olika projekt där man utvecklar laserförsvar mot missiler varav inga är baserade i omloppsbana. Dessa är huvudsakligen avsedda för kortdistansmissiler och dyl. Den enda relativt färdigutvecklade vapnet är THEL som utvecklades av USA åt Israel för att skjuta ner de artilleriraketer som avfyras då och då över gränsen. Israel verkade dock inte så intresserad men utvecklingen av en mer mobil version av konceptet har fortsatt under namnet MTHEL. MTHEL testades nyligen mot artillerigranater.

Patrik

ripperdoc

Myrmidon
Jag läste nyligen att landbaserade "laserkanoner" lyckats skjuta ner missiler i tester. Har tyvärr inte funnit vart jag läste det (bör ha varit Ny teknik, men jag lyckades inte finna artikeln).

/RipperDoc

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ok, mitt missförstånd, men...

Ok, då blandar jag ihop vad nissarna utvecklar och vad dom har :gremblush:

Men i Neotech då, hur ser missilförsvaret ut där ?

/Naug