Hej!
Ramlade över detta fantastiska spel för nån vecka sen och köpte det direkt. För mig som aldrig kan lära mig regler är det som hittat, alldeles enkla och lättförståeliga sådana.
Nu har vi dessutom tagit paus i vår MU:A-kampanj och jag har lurat spelarna till att prova Teknochock. Men när vi gjorde rollpersoner uppstod några frågor. Vi löste dem naturligtvis, men jag undrar om någon som spelat innan eller kanske t.om. varit inblandad i att göra det har några svar att ge.
Eller snarare, jag vet att hela rollspelet går ut på att man löser allt på plats, men jag tänker att lite förtydliganden kan vara på sin plats till den reviderade utgåvan
* Drogerna som ingår i startpaketet? Vi bestämde att det var fixnivån som menades när det stod "droger 2" etc och att man fick välja eller slå på måfå vilken det blev.
* C-punks kan ha cybernetik från början, men hur har de råd? Nu var ingen c-punk men frågan består.
* Hackers har bara råd med det absolut sämsta cyberdecket från början. Hur är man då en ace hacker? Iofs står det ingenstans om hur visualiseringen av cyberrymden görs, det är väl bara vi gamlingar som yrar om cyberinterface som cybernetik.
*Vapnen. Inga egentliga frågor förutom de intressanta specialarna eldkastare och flechette. Hur är det tänkt att det rent regeltekniskt ska funka med eld? Hur ska man räkna flechetter? +1 skadetärning per lyckat slag eller?
Jag är som sagt regelanalfabet och vill gärna ha några underbyggda argument att vifta med när spelarna frågar.
Ramlade över detta fantastiska spel för nån vecka sen och köpte det direkt. För mig som aldrig kan lära mig regler är det som hittat, alldeles enkla och lättförståeliga sådana.
Nu har vi dessutom tagit paus i vår MU:A-kampanj och jag har lurat spelarna till att prova Teknochock. Men när vi gjorde rollpersoner uppstod några frågor. Vi löste dem naturligtvis, men jag undrar om någon som spelat innan eller kanske t.om. varit inblandad i att göra det har några svar att ge.
Eller snarare, jag vet att hela rollspelet går ut på att man löser allt på plats, men jag tänker att lite förtydliganden kan vara på sin plats till den reviderade utgåvan
* Drogerna som ingår i startpaketet? Vi bestämde att det var fixnivån som menades när det stod "droger 2" etc och att man fick välja eller slå på måfå vilken det blev.
* C-punks kan ha cybernetik från början, men hur har de råd? Nu var ingen c-punk men frågan består.
* Hackers har bara råd med det absolut sämsta cyberdecket från början. Hur är man då en ace hacker? Iofs står det ingenstans om hur visualiseringen av cyberrymden görs, det är väl bara vi gamlingar som yrar om cyberinterface som cybernetik.
*Vapnen. Inga egentliga frågor förutom de intressanta specialarna eldkastare och flechette. Hur är det tänkt att det rent regeltekniskt ska funka med eld? Hur ska man räkna flechetter? +1 skadetärning per lyckat slag eller?
Jag är som sagt regelanalfabet och vill gärna ha några underbyggda argument att vifta med när spelarna frågar.