Nekromanti Teknologi & lyx

hatten

Swashbuckler
Re: Hissa på

Nej inte gjorde du ett misstag en his är typisk leksak för de rika.
troligen så körs den genom motvikt tekniken och en vev som används för att få kraften. Motorn för veven kan vara allt från en slav till ett vatten fall.

Alternativt kan du ha så att motvikten lock öppnas när den är högst upp och den fylls med vatten och därmed börjar den långsamt att glida neråt och det i sin tur drar med sig hissen uppåt. När motvikten är längst ner så tippar den av sin egen tyngd och en lucka öppnas och vattnet rinner ur motvikten åker upp och hissen ner och allt upprepar sig igen.

Genom användadet av block och taljor behöver inte hissen och motvikten tekniskt sätt finnas absolut i samma scakt utan motvikten kan löpa annanstans.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

litleme

Warrior
Re: Uppfinningar

glöm inte att rommarna hadde en taxameter som glömdes bort bara för att uppfinnas igen. =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

litleme

Warrior
Re: Hissa på

dess utom som jag redan har påpekat en gång så har dvärgarna hissar så det kan ju va möjligt att han hadde anlitat en dvärgisk ingengör att bygga hissen . =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

Drakvrede

Swordsman
Re: Uppfinningar

Observera att det krävs tre saker för att en uppfinning ska bli spridd. Dels krävs själva idén. Dels krävs tekniken. Slutligen krävs ett sammanhang i vilken det är möjligt att använda idén och tekniken. Saknas en enda av dessa så kommer historien att glömma bort uppfinningen.

Självklart är det så, det har du naturligtvis rätt i. Men allt detta finns ju onekligen bland dvärgarna! Själva tekniken (och antagligen den bakomliggande vetenskapen) finns. Likså finns det en sammanhang då tekniken kan användas; för att ta bort alla förslitningsskador och onödigt tungt arbete som förekommer i en dvärgagruva. Och för det tredje så är ju dvärgarna redan idag tekniskt "avancerade" om man jämför med resten av Mundana. Sålunda är det inte allt för osannolikt att någon dvärg kan komma på tanken "hej, om man skulle ta och sätta den där ångmaskinen på en vagn..." och så har vi plötsligt tåg. Därefter är inte den industriella revolutionen långt borta, eftersom nu tanken att sätta ångmaskinen på någonting annat än en vagn och en kastmaskin inte heller bör vara allt för främmande.

Dvärgarnas liv är ju trots allt fruktansvärt slitsamma. I antika Grekland, som så ofta nämnas, fanns inget behov av en ångmaskin på grund av alla slavar. Men dvärgarna är i sanning i behov av en sådan maskin! Så jag tror personligen att det är osannolikt att en dvärg inte får idéen att de ska praktisera ångtekniken på något annat än kastmaskinerna. Och det ganska snart.

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Big Marco

Läskig
Re: Dvärgar och industirell revolution

Du glömmer dock en sak - dvärgar är det mest konservativa som finns. Jag ser det som att de verkligen lever efter devisen "If it ain't broke, don't fix it" - dvs att metoden de har använt har ju fungerat bra tidigare så varför byta?

Och angående Colm - vad säger att det är en dvärgisk idé med de ångdrivna kastmaskinerna? Att det är en dvärgisk konstruktion är nog alla spioner överens om, men vad et verkligen dvärgarna som stod för idén?

Att som en glad entusiastisk dvärgaingejör stå framför De Äldste och komma med argument varför hela fästet måste byggas om för att hans nya idé skall testas kräver sin dvärg. Jag tror inte att den industriella revoultionen (om det nu någonsin blir någon sådan på Mundana kommer från dvärgarna. Jag skulle satsa på någon av de tre stormakterna. Antagligen skulle Consaber ha högst odds, följt av Samväldet (vilka redan har bankväsendet och pengarmentaliteten i blodet) eller Jargien. Men jag är inte så säker på att Mundana kommer genomgå någon revolution öht.

Mundana är inte nödvändigtvis en sedvanlig spelomgång av "Sid Meier´s Civilization". ,-)

-Marco Behrmann