Nekromanti Teknologi och Fantasi...

DragonLord

Warrior
Hejsan på er allihopa! Jag brukar inte skriva så mycket här på forumen, men nu tar jag mig lite i kragen... :gremwink:

Det är så att jag håller på med mitt eget rollspel av fantasytyp. Jag har kommit en bit med världen, men på sista tiden har min fantasi tagit några skruvade omvägar. :gremconfused:

Let me lay it down for ya: :gremcool:

Världen är fylld av magi och mystik som lurar i det fördolda runtomkring värdens innevånare. Givetvis finns det myter och folktro, men dessa är till stor del felaktiga. Magiker arbetar i det fördolda för att undvika häxbränningar på landsbygden och allmän misstro och dårhusplacering i staden.
Tron på det övernaturliga håller på att försvinna alltmedan folket blir mer och mer sekulariserat på grund av industriell revolution. Dvärgarna är ledande inom denna revolution och alvernas imperier är inte långt efter (människorna är i minoritet i den här världen). De enda som inte är medtagna i denna revolution är primitiva människostammar, reaktionära alver (= skogsalverna) och ett ödlefolk som lever i något obestämt bergsmassiv i världen.

Nå, det är en liten, inte alltför genomträngande synopsis för spelvärlden. Magin och tron på densamma håller kort och gått på att dö ut. Hemligheten att utnyttja den finns i alla tänkande varelsers sinnen och det föds fortfarande individer märkta av den. Men den industriella revolutionen tar sakta men säkert död på den.

Mitt problem då?
Jo, jag har lite svårt med att bestämma hur långt gången den ska vara. Har bollat med idéer om dvärgar med ånglok och revolvrar, men detta kan vara att gå för långt. Det hela ska kännas någorlunda realistiskt och möjligt utan att vara en rip-off på vår egen världs historia.

Idéer och förslag, någon? :gremgrin:

DragonLord - fantasy + steampunk + relativ realism = sant? :gremlaugh:

Bastjeman

Veteran
Kanske ska han nått som att människrona har kommit längre och påbörjat tänkandet på att andvända skjutvapen, motorbaserade transportmedel och sånt medans alver fortfarande lever på pilbågar, svärd och sånt... Och dvärgar som också försöker andvända motorer, skjutvapen men det är fortfarnade några år kvar innan dom kommer kunna andvända det. Det är bara en ide.

DragonLord

Warrior
Njao, ingen dum idé...

Men människorna är minoritet i en värld befolkad av varelser som blir bra mycket äldre än dem själva. Alver lever ju som bekant äckligt länge. Samma sak gäller i viss grad för dvärgarna och det där ödlefolket jag nämnde. Det hela ser inte ljusare ut för våra små människor när de tvingas till slaveri av fascist-alver och bl. a. måste tjänstgöra i deras krig. :gremgrin:

Jag har mer tänkt mig att alverna ska ligga på lite sen renässans rent teknologiskt. Bågen ska fortfarande vara det föredragna avståndsvapnet även om musköter kan ha börjat dyka upp lite här och var. Dvärgarna ska möjligen ha kommit så långt som ångmaskiner och revolvrar. Lite Vilda Västern, nästan. Man kan ju tänka sig ett dvärgiskt ånglokomotiv som drar fram på räls genom en ödemark där det ligger alviska sabotörer i bakhåll. Tänk bara vilken fight man får sedan mellan dvärgarna med sina revolvrar (och yxor, vissa saker kan man ju bara inte överge) och alverna som använder bågar och svärd. :gremcool:

Jag undrar mest hur långt man kan gå utan att verkligen förstöra fantasykänslan och så att allt inte blir för j*vla bisarrt...?

DragonLord - undrar hur långt detta kommer att gå... :gremcrazy:

Cybot

Mest spelbar
Steampunk=Win!

Beror på vilken stämmning du vill ha. Några exempel:

Thief(datorspel): Magiker är vanliga och teknologi är mest renessans med vissa inslag av teknomagiska robotar.

Arcanum(datorspel) är ett härligt exempel på Ånglok och revolvrar kontra magiker i en vildavästern liknande miljö.

Outlaw Star(anime) som är en Sci-fi västern med rymdskepp och taomagiska pirater, där magi är sällsynt, nära nog utdött men GRYMT kraftfullt.

Sen har vi Star Wars(film, duh!), speciellt vid tiden där film 4-6 tar plats(jedi krafter är ju en form av magi) där i en galax så finns det under hundra(canon..endast 4 stycken) som är kunniga i jedikonsterna.

DragonLord

Warrior
Re: Steampunk=Win!

Arcanum ligger nog närmare vad jag vill uppnå.

Magi ska vara något normala människor inte vet så mycket om. Stadsborna ska avfärda det som bonnlurkarnas vidskepelse och bara skratta vid nämnandet av trollkonster. På ytan ska allt vara "normalt", så att säga. Teknologin ska vara logisk och möjlig, inte hokus-pokus. Världen ska fortfarande till stor del kännas som fantasy med svärd och lite medeltida mystik. Men tekniken är på väg! :gremcool:

Hmm, får nog se till att få tag på en kopia av Arcanum och kolla om något inspirerar mig...

DragonLord - vill för övrigt undvika dvärgiska Maxim-kulsprutor...dvärgiska sexskjutare är däremot en välkommen idé...

Cybot

Mest spelbar
Börjar det inte bli mer och mer likt Warhammer Fantasy då eller? Fast med mindre magi.

DragonLord

Warrior
Tja, jag har aldrig spelat Warhammer Fantasy rollspelet, men jag har för mig att teknilogin där inte är så anvancerad. Dvärgarna kan tillverka musköter och liknande och har spritt denna kunskap till människorna.

I min värld hade jag mer tänkt mig att dvärgarna utvecklat sin teknologi rätt långt, typ ångmaskiner och sexskjutare. Tänk bara på vad man ser för maskiner i en Vilda Västern-rulle så kommer man inte långt ifrån. Alverna har inte kommit lika långt (de långlivade rackarna tar väl lite tid på sig att förändra sitt samhälle kan jag tänka mig) och tycker fortfarande konventionella trupper är effektivare, som mest med lite musköter här och var. Bågen anses effektivare än musköten och dessomutom är musköterna svindyra, svåra att underhålla och inte riktigt alvernas stil. :gremtongue:
Även dvärgarna ska mest ha trevligt gammalt infanteri i sina arméer och dragdjur ska vara det vanligaste sättet att transportera saker och ting. Människorna som sitter fast i smeten mellan dessa två maktgrupper använder nog mest det de kan komma över genom antingen stöld eller handel med gnidna dvärgar/alver.

Teknologin och industrialliseringen ska vara på frammarsch men inte riktigt där än. Först måste folket bildas eller få en våldsammare demonstration av teknologin, beroende på hur vidskepliga de är...

DragonLord - gillar dock Warhammer Fantasy, men ämnar inte plagiera...

Cybot

Mest spelbar
"Bågen anses effektivare än musköten"

Av samma anledning var Engelsmännen en av de sista nationerna som anammade musköten.

En vältränad bågskytt är nära nog alltid effektivare än en man med mynningsladdad musköt. Skillnaden är att en muskötskytt har en träningstid som räcknas i veckor.
En bågskytt har en träningstid som räknas i år, inte bara för att öva upp sin pricksäkerhet men också att bygga upp de muskelgrupper som krävs för effektivt bågskytte.
Engelsmännen som hade god tillgång till tränade bågskyttar hade mycket mindre behov av att annamma musköter. Britterna hade faktiskt bågskyttar i fält så sent som på sent som 1600 talet.

Klassiska alver skulle faktiskt logiskt sätt föredra bågskytte då de har all tid i världen och deras långa livslängd logiskt sätt också betyder längre tid mellan generationerna(vilket betyder att förluster är mycket mer kännbara och en proffesionell soldat i ett alvsamhälle är nödvändigtvis mycket bättre utbildad än hos mer kortlivade raser efter som varje förlust känns så mycket mer).

DragonLord

Warrior
Lite mina tankegångar där! :gremsmile:

Lite svårt att passa ihop det med dvärgarna, som själva lever, om inte lika länge som alverna, i alla fall 300-400 år. Dvärgar har iofs ofta avbildats som tekniska i det extrema, men ändå. Deras kroppsbyggnad hindrar kanske effektivt användande av en längre båge?

Däremot borde en gammal (?), hederlig puffra passa Herr Dvärg ypperligt.

Dragonlord - bland fascist-alver, tekno-dvärgar och barbariska ödlefolk...

Cybot

Mest spelbar
Ja, längd är väldigt viktigt för en bågskytt då längd betyder både längre bågskaft och längre armar(vilket betyder längre drag). Visserligen kan man kompensera med en assymetrisk båge men inte hur mycket som helst.

Klassiska Dvärgar, med sin längd och styrka, är mer lämpade för armborst och liknande. Och armborstet är underlägset jämfört med en musköt från 1600 talet, för att inte nämna en sexskjutare, både i laddningstid och genomslagskraft.

DragonLord

Warrior
Detta gillar jag!

Dvärgarna kommer så långt att de precis börjar använda ångmaskiner och revolvrar á la Vilda Västerna, även om deras vanligaste vapen är yxa + armborst/musköt. Alverna föredrar däremot sina svärd och bågskyttar. Måste bara se till att få en viss balans på det hela.

De stackars ödlemännen kommer leva farligt. På det här utveckligsstadiet är de nämnligen marginellt närsynta hela bunten! :gremgrin:
Jaja, är man ca 230 cm lång och tål stryk som ett mindre troll ska man väl inte klaga...

DragonLord - tycker synd om sina ödlemän just nu...

Korpen

Hero
En vältränad bågskytt är nära nog alltid effektivare än en man med mynningsladdad musköt.
Engelsmännen som hade god tillgång till tränade bågskyttar hade mycket mindre behov av att annamma musköter. Britterna hade faktiskt bågskyttar i fält så sent som på sent som 1600 talet.
En pilbåge är underlägsen en musköt på alla områden utom precision och "eld"-hastighet. En pilbåge (även lång-) är dessutom tämligen värdelös mot välbepansrade fiender, en långbåge slår inte igenom en plåtrustning på något avstånd (utom i benen där plåten är tunnare), se på striderna mot skottarna i början på 1500-talet, främst Flodden 1515.
En annan skillnad är att en muskötkula är BETYDLIGT dödligare en än pil, en träff var som helst på kroppen är ofta dödlig, tänk på att kalibern är mellan 10-20mm, ibland ännu mer. Så musketörer som har ett harnesk och en hjälm lider antagligen mycket små förluster mot bågskyttar, dessutom är de som tidigare sagts mycket lättare att ersätta.

TomasHVM

Swordsman
Tenk!

Bruk litt tid på å tenke på problemet: hvordan skaper du en original, tidlig-industriell verden? Hvilke oppfinnelser kan du lage til den? Skriv gjerne ned noe, men det er ikke viktig, tenkningen er viktigere.

Legg det så til siden. Ikke tenk mer på det. La underbevisstheten jobbe med det. Les aviser. Spis frokost. Finn en god bok. Gå på tur med venner. Gjør noe annet. Bruk tid.

Etter en stund (en uke, en måned, noen år) setter du deg ned og gjør noe med det. Du gjør en idésprut! Du skriver ned alle dumme og teite og fine og greie og fjerne ideer du kommer på. Bruk papir og blyant, ikke data. Lag masse oppfinnelser! Skriv ned alt som faller deg inn. Ikke tenk lesbarhet eller organisering. Bare skriv! Legg det så til sides noen dager og gjør noe annet.

Etter noen dager tar du frem notatene igjen. Les nøye gjennom dem. Ta notater ved siden av, legg dem i tre forskjellige bunker:
1 - Bra saker!
2 - Litt bra...
3 - Dårlige og dumme ideer!

Så skriver du gjennom dem igjen. Denne gangen gjør du det på data. denne gangen begynner du også å gjøre deg noen tanker om hvordan oppfinnelsene påvirker verden. Du tar noen avgjørelser om hvilke oppfinnelser du vil bruke, og passer på at dette ikke blir for mange. Tenk nøye gjennom konsekvensene av hver oppfinnelse, og følg disse så langt du kan. Det kan fortelle deg noe om hvordan verden din er.

Når du er kommet så langt vil miljøet og spillet gi seg selv, og det vil (forhåpentligvis) bli både originalt og bra! Det eneste du trenger gjøre er å surfe på din egen idébølge!

OK?

DragonLord

Warrior
Det var som attan! Jag tror jag förstod vartenda ord, trots min norska är pinsam i normala fall. :gremblush:

Tack, jag tror det där kan hjälpa. Jag har redan lite visioner och ska försöka få ner dem alla (både de dumma och de totalidiotiska :gremwink:) på papper...

DragonLord - dags att ta tokerierna på allvar...

TomasHVM

Swordsman
Fantastiske teknologier

Krutt og raketter
Man fant opp kruttet, og brukte det først til å lage festraketter, men så fant man nytte for det som våpen, gjennom raketter som var mer styrbare, med tennhetter i fronten, som gjorde at når raketten traff noe eksploderte den og sendte en skur av jernbiter til alle kanter. Dødelig! (pistoler og geværer blir ikke funnet opp)

Hjulet og bondefyrsten
Man fant opp dreieskiven, fikk en stor pottemakerindustri, og så fant man opp hjulplogen, som revolusjonerte landbruket, fordi den ga bonden bedre avling, mer tid, muligheten til å rydde mer land, behov for arbeidshjelp i innhøsting, og dermed utvikles en hierarkisk struktur, med bondefyrster og jordarbeidere. Hjulet er en viktig oppfinnelse! (vognen blir ikke oppfunnet)

Gyroskoper og svevevogner
Man fant opp det roterende gyroskopet, og klarte å mestre hemmelighetene knyttet til bruken av det. Dermed fikk man svevevogner/magnetflyvere som gjorde reiser og handel mye lettere. Det gjorde også at veibygging ikke fant sted, annet enn i lokal skala, siden sveverne ikke trengte veier. Smiene ble viktige institusjoner i samfunnene, store som små. Landsbyens smed var opptatt av jern, men fokus var på de magnetiske egenskapene, ikke på våpentilvirkning. Hva skulle vi gjøre uten gyroskopet? (veier bygges ikke, bare lokale spaserstier, og hester er som annet krøtter vi slakter)

Solvarme og dampovner
Man fant opp glasset, og oppdaget dets varmesamlende egenskaper. Når støpeglasset ble oppdaget var veien kort til å bruke det i hustakene, for å varme opp hus og vann med det. Gjennom oppvarming av vannet oppdaget man dampens egenskaper. Det ble bygget dampdrevne møllehjul og dampovner til matlaging. Etter hvert ble stekt og rå mat erstattet med dampkokte retter, lagd i gyldne kobberovner. Dampen er en velsignelse! (ild og olje blir ikke brukt, og heller ikke vannkraft)

Tja...
Ikke vet jeg hva disse oppfinnelsene fører til, men det er mulig verden blir litt anderledes...

DragonLord

Warrior
Re: Fantastiske teknologier

Får genast upp bilden av ett dvärgisk raketgevär. Givetvis med stiliserade drakar överallt. :gremcool:

Lite fånig parallell här, men tänk på filmen Mulan. Och vem säger att Disney inte kan slå huvudet på spiken de också? :gremwink:

"Det borde lära alvslynglarna att hålla sig undan!"
- Anonym dvärgisk raketskytt...

DragonLord - kommer aldrig se likadant på ett nyårsfyrverkeri igen...

Cybot

Mest spelbar

Hmmmm, dvärgar inspirerade av kinesisk kultur =D

Det vore något, ganska, annorlunda.

DragonLord

Warrior

Har faktiskt tänkt mig lite det innan, så det kan mycket väl passa in. Drakmytologi och dyrkan av förfadersandar, fast med dvärgar av mer västerlänskt snitt. Sedan är steget mellan runor och idiografiska skrivtecken inte alltför långt. Intressant att blanda olika kulturer och sätta in dem i mijlöer där de inte alls hör hemma... :gremgrin:

Kommer sakna idén med sexskjutare, men det passade nog aldrig in så värst bra. "Stridsfyrverkerier" känns däremot lite exotiskt och spännande. Hmm, explosionsskador och splitter...

Får göra hoppet från dvärgen Vilde Bill med revolvern till dvärgen Quo-Rakh Sin med raketen. Trevligt värre...

DragonLord - skulle inte vilja bråka med en ilsken dvärg med en raket och kagge dvärgaöl att försvara...

TomasHVM

Swordsman
Logisk brist?

Her er noen innspill om troverdigheten i mine fantastiske teknologier og deres konsekvenser, og noen forslag til forklaringer.

Bruk av raketter forhindrer ikke utvikling av pistoler og geværer!

Det er ikke nødvendigvis slik, nei, men vi vet foreksempel at kineserne kjente til kruttet i hundrevis av år, uten å lage pistoler og geværer for det. Jeg har bare latt rakettene utvikle seg mer mot våpen enn de ble i Kina, og fortalt at i denne fantasiverdenen blir ikke skytevåpen slik vi kjenner det utviklet.

Å legge inn slike betingelser kan være en forutsetning for at verden skal fungere med egne teknologier. Jeg har blant annet opplevd at folk i mine rollespill har ønsket å finne opp kruttet og skytevåpnene og... Hei! Det får du ikke lov til! Dersom forskning og oppfinnelser skal være tillatt i et fantasirollespill, bør det være en betingelse at spillernes oppfinnelser er originale, tilpasset og vokst ut av den fantasiverdenen vi spiller i, og ikke hentet fra vår verden. Tror det vil være en mer interessant utfordring enn å "finne opp" kruttet på ny.

Magnetflyvere krever superledende magneter!

Dette er selvsagt riktig, men i en fantasiverden kan det tenkes litt andre forutsetninger, blant annet fortalte den opprinnelige posteren i denne tråden at det finnes magi i hans verden. Å tenke seg en verden der magnetiske krefter er reelle og funksjonelle, på en annen måte enn hos oss, gir muligheter. Det kan tenkes andre muligheter i å nytenke rundt måten andre krefter virker på også...

Man kan ikke lage glass, kobber og alt slikt uten å bruke ild!

Det stemmer. Når jeg sier at de ikke bruker ild, mener jeg selvsagt at de ikke bruker det til fyring og matlaging. De brukte magi til glassblåsing og metallbearbeiding før, men nå er magien et glemt kapittel, så de er begynt å bruke ild til dette. Maten kan de likevel ikke tenke seg å brenne!

DragonLord

Warrior
Re: Logisk brist?

Logiska brister övervinner man bäst på ett sätt...

Man struntar högaktningsfullt i dem! :gremgrin:

Om jag skulle inkludera "magnetflyvere" struntar jag om en spelare kommer och gnäller på att det saknas den nödvändiga teknologin.

Gnällig spelare :gremmad: :"- Men du behöver superledande magnet till den där saken!"
SL :gremgrin: :"- Trodde du, ja..."

Världens innevånare kan helt enkelt ha upptäckt en del av fysiken vi inte tagit del av här. Eller så kan den världens naturlagar vara käpprätt åt helsicke! :gremsmile:

Sedan är det bara roligt om spelarna får öva sin egen kreativitet. Jag har sett otroliga uppvisningar i kreativa sett att bygga improviserade vapen från mina spelare iaf. Och detta från personer jag tvekar skulle kunna få en kaffekokare att fungera. :gremtongue:

DragonLord - tänker tillåta uppfinnare i spelet, vilket lär få fart på spelarna...