Nekromanti Teknologi och Pseudovetenskap

Zadrith

Hero
Jag håller på ned världsbeskrivningen till mitt SF-spel "Light Cloud" och mer exakt håller jag på att skriva om hur teknologin fungerar.
Spelvärlden skulle nog kunna beskrivas som Pseudorealistisk Space Opera. Vad jag menar med det är att jag bland annat försöker ge låtsasförklaringar till de olika uppfinningar som ligger till grund för mycket av teknologin i spelet.
Jag skulle därför vilja ha hjälp med ett par saker.
Dels behöver jag bra idéer på hur man har löst problemet med att ta sig från en planet ut i rymden utan att göra av med för mycket energi. Antagligen faller det samman med metoden för att skapa konstgjord gravitation i rymdskepp (om jag inte väljer att köra med snurrande sektioner och använder centrifugalkraften som i exempelvis 2001 och Babylon 5).
Jag behöver även idéer på hur vapenteknologin ser ut, laservapen är inte speciellt välgrundade (och lite uttjatade)
Det lutar åt att det framför allt kommer att vara gauss-vapen som gäller. Det vill säga vapen som accelererar projekten med hjälp av kraftiga magnetfält men jag har inte så bra koll på hur sådana skulle fungera i praktiken, med rekyler, ljud o.s.v.
Sedan är jag alltid öppen för förslag på olika former av vardagsteknologi som kan utgöra en naturlig del av vardagen för invånarna i de mest utvecklade delarna av galaxen.
Jag har bifogat det påbörjade Teknologikapitlet där det bland annat finns lite information om hur rymdfärder fungerar i Light Cloud.

Organ

Out of time, out of mind
Gaussvapen

Det lutar åt att det framför allt kommer att vara gauss-vapen som gäller. Det vill säga vapen som accelererar projekten med hjälp av kraftiga magnetfält men jag har inte så bra koll på hur sådana skulle fungera i praktiken, med rekyler, ljud o.s.v.
Jag vet mycket lite om ämnet men jag har för mig att rekylen ska vara obefintlig samt att det vid avfyrningen ska höras en skarp knall.

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Gaussvapen

Rekyl: Tja, om vapnet accelererar en kula framåt, måste det väl enligt Newtons rörelselagar alstras en motrörelse i själva vapnet.

Knall: Kulans ljudbang är oundviklig. Däemot lär det inte bli någon mynningsknall.

Zadrith

Hero

Jag vet mycket lite om ämnet men jag har för mig att rekylen ska vara obefintlig samt att det vid avfyrningen ska höras en skarp knall.
Jo, i och med att de kan vara relativt öppna konstruktioner borde de rimligtvis inte ha speciellt hög rekyl eftersom luften som trängs undan av kulan kan tryckas åt vilket håll som helst. Å andra sidan bör det väl vara så att vapnet skjuts bakåt med samma kraft som kulan skjuts framåt. Men om kulan har mycket liten massa är mycket liten borde denna kraft vara så gott som obefintlig.
När det gäller smällen så antar jag att den skulle inträffa då kulan passerar ljudhastigheten och eftersom gauss-vapen borde kunna accelererar kulan till et par gånger ljudhastigheten kanske det till och med hörs flera knallar, fast med tanke på hur tätt de skulle komma skulle de nog uppfattas som en knall.

Krille

Super Moderator

"Rekyl: Tja, om vapnet accelererar en kula framåt, måste det väl enligt Newtons rörelselagar alstras en motrörelse i själva vapnet."

Däremot slipper man rörelsen och motrörelsen hos krutgaserna, så jag kan mycket väl tänka mig att rekylen blir mindre jämfört med motsvarande konventionella krutvapen.

Organ

Out of time, out of mind

Senast jag studerade fysik var på högstadiet nån gång i mitten av 80-talet, därav mina dassiga kunskaper i ämnet.

Tja, om vapnet accelererar en kula framåt, måste det väl enligt Newtons rörelselagar alstras en motrörelse i själva vapnet.
Så du menar att det blir en rekyleffekt i alla fall? Hur funkar då förresten sk. rekylfria vapen som olika raketdrivna sådana? Är det så att den energi som annars skulle fångas upp av vapnet och få den att rekylera bara blåser ut bakåt?

Till mitt eget försvar vill jag bara påpeka att jag inte sade att det inte skulle bli någon rekyl alls, utan att den skulle bli väldigt liten (fast det är nog bara en slump att jag uttryckte mig på det sättet :gremwink:)

Kulans ljudbang är oundviklig. Däemot lär det inte bli någon mynningsknall.
Såpass mycket koll hade jag. Det var ljudbangen jag talade om.

/Anders

Krille

Super Moderator

"Hur funkar då förresten sk. rekylfria vapen som olika raketdrivna sådana? Är det så att den energi som annars skulle fångas upp av vapnet och få den att rekylera bara blåser ut bakåt?"

Exakt. Ofta så gör man dessutom så att krutgaserna driver projektilen åt ena hållet, och en stor klase sågspån åt andra hållet. Rörelsen för vapnet är balanserad och vapnet har därför minimal eller ingen rekyl.

Jarl

Hero
...och andra vapen

Jag låter de andra klura vidare på gaussvapnen (som är coola vill jag inflika :gremsmile: ), och undrar vilka vapen man ha ombord på rymdskepp. Gaussvapen låter som något som lätt skulle kunna göra ett tråkigt hål i ett skepp, och det är ju inte bra. Så jag antar att man utvecklat andra slags vapen för strider ombord på rymdskepp? Eftersom rustningar och så antagligen är optade för att ta smällar från gaussvapen så behövs det något finurligt vapen som går förbi rustningar och skadar motståndaren direkt. Något stun-vapen kanske? Det borde ha kort räckvidd, annars skulle man ju använda det som vanligt vapen också.

Sen något som inte har med vapen att göra, men ändå är extremt viktigt för et sf-spel är information och informationshantering. Med bättre teknologi kommer människor ha tillgång till extrema mängder information, och kraftiga datorer gör det möjligt att snabbt och effektivt sortera fram relevant information. Sådana saker påverkar hur äventyr ser ut och hur man sätter upp begränsningar och hinder för spelarna. Att hitta den mystiska informationen ter sig som ett halvfånigt uppdrag om informationshantering är väldigt utvecklad. Redan i spel som Neotech måste spelledaren se upp med vilken information spelarna kan tänkas ha tillgång till. Att använda trick som "fienden har störsändare, så du får ingen satellituppkoppling" är lite som att ta ifrån Bamse dunderhonungen; det funkar några gånger, men sen blir man lätt trött på det hela.

Nu kan det givetvis vara så att information faktiskt inte är speciellt lättillgänglig. Men varför är det så, och vad ledde till det? Sådana frågor tror jag man måste klura en hel del om man gör ett sf-spel med utvecklad teknologi.

Zadrith

Hero
Re: ...och andra vapen

När det gäller informationshantering så är den säkert väldigt olika från system till system. En viktig faktor för själva världen är dock det faktum att fysiska objekt färdas mellan stjärnsystemen snabbare än olika former av signaler. Det gör att det inte går att det inte finns några interstellära nätverk och att information från en viss system inte når ett annat system förrän den anländer med ett rymdskepp. Rymdresor tar dessutom alltid minst ett par dagar.

Mekanurg

Lagen om rörelsemängdens bevarande

mv = MV

m är kulans massa
v är kulans hastighet

M är bössans massa
V är bössans rekylhastighet

En bössa väger i storleksordningen tusen gånger mer än en kula. Sålunda blir dess rekylhastighet en tusendel. Vi talar sålunda om hastigheter på kanske 1 m/s om kulan gör mach 3.

Mekanurg

Kulknall

När det gäller smällen så antar jag att den skulle inträffa då kulan passerar ljudhastigheten och eftersom gauss-vapen borde kunna accelererar kulan till et par gånger ljudhastigheten kanske det till och med hörs flera knallar, fast med tanke på hur tätt de skulle komma skulle de nog uppfattas som en knall.
Kulan skapar en "bogvåg" när den far genom luften och det är den bogvågen som örat uppfattar som 1 knall. Sålunda är det inte vapnet som hörs utan kulan. Olika åhörare hör kulan på på olika punkter i dess bana. Ekon förvirrar dessutom örat genom att skicka in fördröjda kopior av knallen i örat.

Zadrith

Hero
Re: Kulknall

Kulan skapar en "bogvåg" när den far genom luften och det är den bogvågen som örat uppfattar som 1 knall. Sålunda är det inte vapnet som hörs utan kulan. Olika åhörare hör kulan på på olika punkter i dess bana. Ekon förvirrar dessutom örat genom att skicka in fördröjda kopior av knallen i örat.
Du verkar ju ha koll på det här! :gremsmile:
Uppstår denna bogvåg först då ett föremål uppnår ljudhastighet eller även innan, mycket små kulor lär väl inte bli speciellt effektiva eller stabila om de inte har mycket hög hastighet men man kanske skulle kunna tänka sig magnetaccelererade pilar som skickas iväg med en hastighet precis under ljudets.

Olle Linge

Snigel
Gap

Här kommer lite inspiration från Stephen Doladsons Gap. Om jag skulle bygga en realistisk sci-fivärld hade jag utgått därifrån i nuläget. Space opera låter egentligen helt fel, men jag tycker ändå att frågorna du ställer är kan besvaras utifrån det här perspektivet.

Förflyttningar över stora avstånd sker genom the Gap, som kan ses som någon form av hyperspace om man så vill. Det är relatvit dyrt att få tag i och dessutom måste man registrera sig, så det är inte så vanligt att folk har en gapdrive. Har man det kan man flytta sig mellan stjärnorna, annars inte. Det balla är att någontig orsakar problem hos de som är ombord. Man kan aldrig hoppa mer än ett par ljusår, för då flippar alla ombord ur. Detta kallas för gapsickness.

Detta leder till att man "kryssar" fram i rymden. Lagom stora och välplanerade hopp i en lång kedja som leder till destinationen. Det gör att det tar en del tid att flytta sig ändå. Gapsickness kan drabba folk även om de gör kortare hopp, så det finns alltid en risk att något går åt skogen (speciellt för en del personer). En annan intressant grej är att man måste ha mycket hög hastighet för att kunna börja kryssa, vilket gör att det inte bara är att trycka på en knapp och så är man borta.

Här används också intern spinn på rymdskeppen för att åstadkomma gravitation. Detta känns bra, tycker jag, och ger upphov till problem och annat när man flyger (det fungerar ju som ett gyro när man rör sig och det inte fungerar som det ska kan det bli underligt).

Information transporteras med ljusets hastighet, men de finns olika bojar som flyter i rymden som kan skicka meddelanden med samma teknik som utnyttja the Gap. Detta leder också till roligheter i form av att man bara kan kommunicera (nästan) ögonblickligen vid dessa bojar (som inte är så många).

Nåväl, det kanske är för... hm.. o-space opera, men något kanske det gav.

Zadrith

Hero
Re: Gap

För just rymdresor har jag redan en "fungerande" teknik (som du kan läsa om i filen jag bifogade i ursprungsinlägget. Det låter dock som ett intressant boktips. :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Släng de fysikaliska sambanden om de står i vägen

Precis. Vidare kan man konstatera att en kulas genomslagseffekt är beroende av rörelsemängden. Om man, vilket antyddes i ett tidigare inlägg, antar att kulan har väldigt liten massa, så måste hastigheten ökas i motsvarande grad för att kulan över huvud ska ha någon påverkan på målet, och därmed kommer rekylen att vara konstant.

Men vafan, snackar vi inte rymdopera här? Då kan man väl kasta alla fysikaliska samband över bord om man tycker att de står i vägen för spänningen?

Dewil

Zadrith

Hero
Re: Släng de fysikaliska sambanden om de står i vägen

Jo, naturligtvis kan man göra som man vill med de fysiska lagarna (man är ju tvungen att bortse från en hel del bara för att rollpersonerna ska kunna färdas mellan stjärnorna).
Men jag vill göra det i så liten grad som möjligt.

Olle Linge

Snigel
Aha!

Dels behöver jag bra idéer på hur man har löst problemet med att ta sig från en planet ut i rymden utan att göra av med för mycket energi.
Jag skummade inlägget och fick det här till att du ville ha tips på rymdresor rent generellt. Det är rätt sällan jag laddar ned bifogade filer och i ärlighetens namn såg jag inte ens att det fanns en. Jag ber om ursäkt, men som ett boktips står det kvar. Mycket bra litteratur.

För att svara på frågan är det ju bara en sak som gäller: rymdhissar!

Cohen

Swordsman
Re: Släng de fysikaliska sambanden om de står i vä

Precis. Vidare kan man konstatera att en kulas genomslagseffekt är beroende av rörelsemängden. Om man, vilket antyddes i ett tidigare inlägg, antar att kulan har väldigt liten massa, så måste hastigheten ökas i motsvarande grad för att kulan över huvud ska ha någon påverkan på målet, och därmed kommer rekylen att vara konstant.

Man måste även tänka på att anslagsytan blir mycket mindre och därför krävs det mindre rörelsemängd för att penetrera.
Men å andra sidan är det ju mycket roligare att ha mycket rörelseenergi i alla fall.

Det ställer dock större krav på precisionen. Man MÅSTE träffa något viktigt, då den i annat fall är nästan helt ofarlig.

Mekanurg

Re: Kulknall

Underljudskulor får inte detta slags bogvåg. Nackdelen är att de brukar ha kort räckvidd. Ett salongsgevär (kaliber .22 long) är svårt att använda på mer än 100 meters håll. Men dess enda ljud är mynningsknallens tjoff{/i].

Dessutom behöver man öka kulmassan för att få ordentlig skadeverkan. Den beror på rörelseenergin (m x v x v x 0,5, eller massan ggr hastigheten-i-kvadrat ggr 0,5).

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: ...och andra vapen

I ett avsnitt av serien Give me Liberty, så har några terrorister tagit en rymdstation. Huvudpersonen Martha Washington sänds upp tillsammans med någon hög kille för förhandling. Hon kommer ju klädd i paraduniform (med tillhörande svärd). SKurjkarna är ju väl medvetna om att hon inte kan använda några skjutvapen på stationen, tyvärr för dem så tror de tt svärdet bara är där för ceremoniellt syfte... =^_^=

Andra skoj saker som kanske kan användas: EMP-granater, fast klart, att kortsluta elektroniken på en rymdstation är nog inte heller så bra.

/Ulfgeir