Nekromanti Teknologi och Pseudovetenskap

Jarre

Swordsman
Re: Gaussvapen

Däremot slipper man rörelsen och motrörelsen hos krutgaserna, så jag kan mycket väl tänka mig att rekylen blir mindre jämfört med motsvarande konventionella krutvapen.
Absolut. Jag kan tänka mig ännu en anledning till att en coil-/rail-/gauss gun skulle ha något lägre (eller åtminstone annorlunda) rekyl, och det är då projektilen i dessa vapen antagligen hela vägen av magnetismen medan kulan i krutvapen snarare trycks iväg vid den initiala kruttändningen. Magnetrekylen borde således bli något mer utdragen och därmed förlora "impulsenergin". (Hm, när jag tänker efter så blir jag osäker på om det verkligen är så - krutgasen expanderar ju hela vägen genom pipan eller åtminstone till gasblocket, och trycker på kulan under vägen --> acceleration.)

En annan rekylskapare är den mekanism som tillåter skytten att skjuta (åtminstone) halvautomatisk eld, alltså att manteln eller mekanismen åker bakåt genom gasutvidgning i gascylindern. När den når sitt bakre ytterläge, tar den helt enkelt stopp mot någon annan del av vapnet och ökar rekylen. Detta är relativt lätt att se på pistolskytte i slow-motion.

rax

Swordsman
Har en liten bok till Traveller som du kan få låna. Där ingår bl a regler för hur man bygger Gauss-vapen, komplett med vetenskapliga förklaringar/extrapoleringar. Boken innehåller också en del annat gottis kring att bygga olika sci-fi-vapen samt rymdskepp och planetbundna färdmedel.

Det hela är ju s k "hard sf" men så länge det är vetenskapliga förklaringar/extrapoleringar du är ute efter kan det ju vara värt att kika på. Boken är dock på engelska - är det ett problem?

/Rax

Zadrith

Hero
Låter ju alldeles lysande, kan du ta med den på måndag så blir jag så här glad: :gremlaugh:

ikaros

Warrior
Re: Kulknall

Om gaussvapen bara ska användas i rymden är det nog inget problem alls :p då rymden är ganska värdelös på att fortplanta ljud....

ikaros

Warrior
I Ender's game och framför allt The algebraist så skildras häftig rymdaction, där så är det inte så jättedetaljerat om vapentyper men däremot mer om taktik och fysik i rymden...

Ikaros-rekommenderar