Re: Gaussvapen
En annan rekylskapare är den mekanism som tillåter skytten att skjuta (åtminstone) halvautomatisk eld, alltså att manteln eller mekanismen åker bakåt genom gasutvidgning i gascylindern. När den når sitt bakre ytterläge, tar den helt enkelt stopp mot någon annan del av vapnet och ökar rekylen. Detta är relativt lätt att se på pistolskytte i slow-motion.
Absolut. Jag kan tänka mig ännu en anledning till att en coil-/rail-/gauss gun skulle ha något lägre (eller åtminstone annorlunda) rekyl, och det är då projektilen i dessa vapen antagligen hela vägen av magnetismen medan kulan i krutvapen snarare trycks iväg vid den initiala kruttändningen. Magnetrekylen borde således bli något mer utdragen och därmed förlora "impulsenergin". (Hm, när jag tänker efter så blir jag osäker på om det verkligen är så - krutgasen expanderar ju hela vägen genom pipan eller åtminstone till gasblocket, och trycker på kulan under vägen --> acceleration.)Däremot slipper man rörelsen och motrörelsen hos krutgaserna, så jag kan mycket väl tänka mig att rekylen blir mindre jämfört med motsvarande konventionella krutvapen.
En annan rekylskapare är den mekanism som tillåter skytten att skjuta (åtminstone) halvautomatisk eld, alltså att manteln eller mekanismen åker bakåt genom gasutvidgning i gascylindern. När den når sitt bakre ytterläge, tar den helt enkelt stopp mot någon annan del av vapnet och ökar rekylen. Detta är relativt lätt att se på pistolskytte i slow-motion.