Nekromanti Teknologi

CGH

Warrior
Jag skriver just nu om teknologi i min rollspelsvärld. Är det någon som har några ideer på vad det är man borde ta upp och skriva om? Vad är egentligen intressant? Det beror ju lite på vilken typ av rollspeldet rör sig om. Min spelvärld är en ganska annorlunda fantasyvärld. Teknik mm ska inte vara något av det viktigaste ämnet, men det påverkar ju ganska mycket annat. Så jag undrar altså... Vad ärdet man ska ta upp och skriva om?

Krille

Super Moderator
"Är det någon som har några ideer på vad det är man borde ta upp och skriva om? Vad är egentligen intressant?"

Det som egentligen är intressant är vilken teknologi som finns. För att veta det bör man nästan passa in teknologin i tidslinjen. Dessutom bör man ha någorlunda god koll på teknik och teknikhistoria i största allmänhet.

Ett exempel: i många rollspel förutsätts till exempel att det finns stål. Men vad är stål egentligen? Hur framställs det? Vad leder framställningsmetoden till för begränsningar i till exempel vapentillgänglighet och liknande? Så när jag skrev Geografica, som är rätt säkert inspikat till slutet på 1100-talet, så var jag så illa tvungen att ta reda på hur man tillverkade stål på den tiden. Det blev en halvsida med information som blev så intressant att den kom med i Geografica. Samma information, men med dragning åt det japanska hållet, kom senare till användning i Skymningshem, Där tog jag inte med informationen, men jag kunde i alla fall på ett bra sätt motivera varför stålvapen var så sällsynta, så till den grad att jag nu allvarligt funderar på att bygga om vapenlistan från grunden. Den nuvarande vapenlistan är mer ball än trovärdig givet teknologin i Skymningshem, och det är något som jag inte är nöjd med.

Antonius Block

Veteran
Kan man bara inte säga "stål framställs med hjälp av magiskt hokus pokus" och nöja sig med det?

Min poäng är att tack vare magins förekomst i fantasy-världen så kanske det inte går att jämföra med hur utvecklingen sett ut i vår värld.

telcontar

Warrior
Re: Nämendekanmanvälintegöra

Säger man att det skapas av magiskt hokuspokus uppstår ju ett godtycke som gör att det blir obalans i ens spelsystem. Om vi tar exempelvis andra mer värdefulla metaller/legeringar och de också uppstår genom hokuspokus kan ju snart sagt vemsomhelst skaffa sig denna metall och bruka den fritt - vilket i mina ögon leder till mycket stor obalans när en sådan syn skall tillämpas praktiskt i spelet.

Cybot

Mest spelbar
Same ****, different name.

Magi, smideskonst, Fysik. Allihopa är i en fantasy värld vetenskapliga områden och måste utvecklas för att kunna användas.

Jag skulle rekommendera att man läser Marion Zimmer Bradleys Darkover serie. Ger en ganska bra bild av hur ett samhälle som bygger på magi skulle kunna se ut.

Antonius Block

Veteran

Tja, fast min poäng var nog mer som sagt att magin i sig sätter de regler som gäller för vår värld ur spel. Givetvis bör man förklara hur teknomagiska framsteg har skett, men de behöver inte nödvändigtvis följa samma process som i vår värld.

Krille

Super Moderator
Min poäng är att tack vare magins förekomst i fantasy-världen så kanske det inte går att jämföra med hur utvecklingen sett ut i vår värld."

Visst, men det innebär inte att det inte finns en utveckling. Personligen tycker jag att det blir mest problem med för mycket magi. Det gör att man som spelkonstruktör måste konstruera ett sätt som magi fungerar på i samverkan med vanlig materia (bra mycket mer detaljerat än "en level 3 mage får ta besvärjelser ur den här spell listen"). Gör man det inte så får man antingen en stor godtycklighet i miljön, eller så kommer det inte bli någon skillnad alls. Att bygga upp en stor omfattande magiteori som kan förklara allt är jobbigt som få. Därför har jag funnit det enklare att bygga en liten magiteori som inte påverkar mundana tillverkningsprocesser, och sedan forska lite om dessa istället.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: magi & teknologi

Hur magi skulle påverka världen är en sak jag tycker fuskas med i rollspel. Själv brukar jag köra hårt på att magi faktiskt gör världen väldigt annorlunda, men jag har aldrig lyckats bestämma mig för åt vilket håll utvecklingen påverkas. Kommer någon ans att komma på tanken att uppfinna krutet om man kan lära sig slänga eldklot efter behag? Eller kommer kanske någn att komma på krutet just för att han sett en trollkarl använda ett eldklot? Och, för att fortsätta på den linjen, kommer man att göra skillnad på magi (eldklot) och teknilogi (krut) om båda kan utföra samma sak? Kommer magi att betraktas som en vetenskap? Kommer kemi att betraktas som något ockult? Sånt tycker jag att man borde tänka på innan man går och häver ur sig en standardfantasyvärld.

-JPS- har för mig att i Philip Pullmans böcker om den mörka materien osv kallas fysik för "empirisk teologi"

CGH

Warrior
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dessutom bör man ha någorlunda god koll på teknik och teknikhistoria i största allmänhet.

<hr></blockquote>

Har du något tips på hur man kan få en bra översikt på sånt?
Jag antar att det bara är att läsa en massa torra böcker...

Vad jag egentligen först ville diskutera var nog vilka områden som var viktiga att ta upp. Eller kanske vilka områden man ofta delar upp teknikhistoria i och om hur man skulle kunna använda det i rollspel.

Nu kanske jag är lite oklar. Jag har inte själv koll på vad det är jag vill...

CGH

Warrior

Säger man att det skapas av magiskt hokuspokus uppstår ju ett godtycke som gör att det blir obalans i ens spelsystem.

<hr></blockquote>

Just precis! Det blir ett himla godtycke. Men jag håller inte med om att det drabbar spelsystemet värst. Det är världen som mår dåligt av det

Krille

Super Moderator
"Har du något tips på hur man kan få en bra översikt på sånt? Jag antar att det bara är att läsa en massa torra böcker..."

Dessvärre är det bara torra böcker som gäller. Vill man skriva ett genomarbetat och välresearchat rollspel så är det tyvärr den enda möjligheten. Jag har en stor gosig bok om uppfinningar hemma, som går tillbaka till antiken. Jag kan kolla upp den när jag kommer hem.

"Vad jag egentligen först ville diskutera var nog vilka områden som var viktiga att ta upp. Eller kanske vilka områden man ofta delar upp teknikhistoria i och om hur man skulle kunna använda det i rollspel."

Tja, allihop, mer eller mindre. Titta på hur folk lever och fundera över de verktyg som används:

* Kläder. Hur gör man för att få kläder på kroppen? Skiter de helt i det och springer näck? Hyvlar de av ett djur och kryper in i pälsen? Eller hyvlar de lite mer försiktigt på ett får och gör tråd av ullen? Hur industriell är tillverkningen? Finns det spinnmaskiner? Spinnrock? Eller används bara sländan? Finns det pedaldrivna vävstolar? Till och med flygande varp? Eller väver man utan pedaler? Väver inte alls, utan stickar istället?

* Metallurgi. Vilka metaller finns tillgängliga? Kan man använda även låggradigt kol och malm tack vare masugnar med hetluft? Är man begränsad till smältugnar? Kan man legera stål, kan man göra degelstål, eller är det smidesstål som gäller? Kan man ens göra stål? Vad får det för inverkan på andra verktyg? Vad får det för inverkan på vardagslivet? Och vad får det för inverkan på krigsmakten?

* Mat. Hur bra är man på att konservera mat? Är det rökning, torkning och salt som gäller, eller kan man även kyla ner saker? Har man börjat pastörisera? Hur allmänt tillgängligt är proteinrik föda (kött i första hand) och vilken inverkan får det på vardagslivet? Hur är det med jordbruket? Har man en plog med blad, plog med vändspik eller kanske bara en hacka? Hur är avkastningen på åkrarna? Hur maler man mjölet? För hand med handkvarn, eller i vatten- eller vindkvarnar? Hur lagar de maten? Har de bull-TV, elektrisk spis, gasspis, eller öppen eld? Vilka verktyg används?

* Arkitektur. Hur gör bonden för att bygga ett hus? Ringer han NCC och beställer ett, eller sätter han igång att gräva själv? Hur gör slottsherren när han vill ha ett schysst slott? Vägarbeten?

* Transporter. Hur tar man sig från punkt A till punkt B? Fartyg? Någon hästmarknad? Motorvägar? Finns det vagnar, eller får man gå själv?

* Abstrakta teknologier. Hur sköts administrationen? Har man uppfunnit bankväsendet än? Sedeln? Bokföring? Algebra? Talet noll?

* Korsningar av ovanstående. Hur fungerar en järnindustri om det inte finns något annat än apostlahästar? Hur byggde kung Bluttanblä sin stora pyramid utan andra verktyg än hävstänger, hackor, vinklar, lod och en sjuhelsickes massa arbetare?

Som du ser så går tekniken in under ytan rakt in i samhället. Mycket av tekniken som man behöver fundera över anses vara självklar, men så är då egentligen inte fallet. Oerhört mycket hänger samman och är länkat till varandra, och det gör en själv och spelvärlden gott att i alla fall tänka på konsekvenserna av dem.

Antonius Block

Veteran
Spela Civilization!

Ett annat bra sätt att få inspiration för hur olika teknologier utvecklas: spela Civilization! :o)

Allvarligt, alltså. Det är dessutom farligt kul.

Efter det kan man gå o läsa de där dammiga böckerna, fast nu med en helt annan känsla för sambanden i utvecklingen.

CGH

Warrior
Re: Spela Civilization! (OT)

Ett annat bra sätt att få inspiration för hur olika teknologier utvecklas: spela Civilization! :o)

<hr></blockquote>

Det har jag redan gjort till galenskap. /images/icons/grin.gif

Det är dessutom farligt kul.

<hr></blockquote>

Jag vet... det är kraftigt beroendeframkallande. Fast jag har nog tröttnat på det. Efter att spelat tre versioner sammanlagt i 10 år ungefär. Jag vet inte hur många timmar jag suttit framför det spelet. Flera hundra kanske... /images/icons/sick.gif

CGH

Warrior

Hur gör man för att få kläder på kroppen? Skiter de helt i det och springer näck? Hyvlar de av ett djur och kryper in i pälsen?

<hr></blockquote>

...hehe/images/icons/laugh.gif

Jag tackar och bockar för bra svar.

Jag tror jag var inne på ungefär de här sakerna redan. Men nu fick jag lite bättre koll på vad det handlade om och fick lite saker bekräftade.

...ja nu är det bara till att börja läsa.

telcontar

Warrior
Re: system vs värld

Tja, som jag ser det ÄR systemet - alltså regler+diverse förklaringar på hur och varför din värld existerar - världen. Vad menar du annars att din värld består av, om inte det som konstituerar den?

"Vad är viktigast? De bästa utsikterna, eller de bästa insikterna?"

Rickard

Urverk speldesign
Re: magi & teknologi

"Kommer kemi att betraktas som något ockult?"
Tja.. Förr så var kemin = alkemi och alkemin var i sig rätt mysisk och ockult.. Mest för att alkemisterna ville hålla det hemligt också..

Pungslaget för alkemin kom 1661 då Robert Boyle skrev "The sceptical Chymist" som omkullkastade alla de alkemistiska teorier och kom att lägga grunden för vår tids kemi (tog inte ur minnet utan fick slå upp det)..

Alkemin kom inte tillbaka förrän drygt 300 år senare och då hade man blandat in lite mer andliga saker i det hela.. Innan var det faktiskt en vetenskap.

/[color:448800]Han</font color=448800> som senare kom på att frågan kanske var retorisk

Quan'talis

Swashbuckler
Jag brukar också svara på retoriska frågor...

Och det är ju alltid bra att veta hur någonting är/har varit i verkligheten om man vill ha med det i sitt rollspel.

-JPS-