"Har du något tips på hur man kan få en bra översikt på sånt? Jag antar att det bara är att läsa en massa torra böcker..."
Dessvärre är det bara torra böcker som gäller. Vill man skriva ett genomarbetat och välresearchat rollspel så är det tyvärr den enda möjligheten. Jag har en stor gosig bok om uppfinningar hemma, som går tillbaka till antiken. Jag kan kolla upp den när jag kommer hem.
"Vad jag egentligen först ville diskutera var nog vilka områden som var viktiga att ta upp. Eller kanske vilka områden man ofta delar upp teknikhistoria i och om hur man skulle kunna använda det i rollspel."
Tja, allihop, mer eller mindre. Titta på hur folk lever och fundera över de verktyg som används:
* Kläder. Hur gör man för att få kläder på kroppen? Skiter de helt i det och springer näck? Hyvlar de av ett djur och kryper in i pälsen? Eller hyvlar de lite mer försiktigt på ett får och gör tråd av ullen? Hur industriell är tillverkningen? Finns det spinnmaskiner? Spinnrock? Eller används bara sländan? Finns det pedaldrivna vävstolar? Till och med flygande varp? Eller väver man utan pedaler? Väver inte alls, utan stickar istället?
* Metallurgi. Vilka metaller finns tillgängliga? Kan man använda även låggradigt kol och malm tack vare masugnar med hetluft? Är man begränsad till smältugnar? Kan man legera stål, kan man göra degelstål, eller är det smidesstål som gäller? Kan man ens göra stål? Vad får det för inverkan på andra verktyg? Vad får det för inverkan på vardagslivet? Och vad får det för inverkan på krigsmakten?
* Mat. Hur bra är man på att konservera mat? Är det rökning, torkning och salt som gäller, eller kan man även kyla ner saker? Har man börjat pastörisera? Hur allmänt tillgängligt är proteinrik föda (kött i första hand) och vilken inverkan får det på vardagslivet? Hur är det med jordbruket? Har man en plog med blad, plog med vändspik eller kanske bara en hacka? Hur är avkastningen på åkrarna? Hur maler man mjölet? För hand med handkvarn, eller i vatten- eller vindkvarnar? Hur lagar de maten? Har de bull-TV, elektrisk spis, gasspis, eller öppen eld? Vilka verktyg används?
* Arkitektur. Hur gör bonden för att bygga ett hus? Ringer han NCC och beställer ett, eller sätter han igång att gräva själv? Hur gör slottsherren när han vill ha ett schysst slott? Vägarbeten?
* Transporter. Hur tar man sig från punkt A till punkt B? Fartyg? Någon hästmarknad? Motorvägar? Finns det vagnar, eller får man gå själv?
* Abstrakta teknologier. Hur sköts administrationen? Har man uppfunnit bankväsendet än? Sedeln? Bokföring? Algebra? Talet noll?
* Korsningar av ovanstående. Hur fungerar en järnindustri om det inte finns något annat än apostlahästar? Hur byggde kung Bluttanblä sin stora pyramid utan andra verktyg än hävstänger, hackor, vinklar, lod och en sjuhelsickes massa arbetare?
Som du ser så går tekniken in under ytan rakt in i samhället. Mycket av tekniken som man behöver fundera över anses vara självklar, men så är då egentligen inte fallet. Oerhört mycket hänger samman och är länkat till varandra, och det gör en själv och spelvärlden gott att i alla fall tänka på konsekvenserna av dem.