Nekromanti Teknologisk utveckling

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag har tänkt på det här med teknologisk utveckling i Gondica. Som det beskrivs i böckerna tycks det som om endast mekanurger kan ha någon större koll på teknologiska nymodigheter. Hur fungerade detta förr i tiden, låt säga under den tid då termalerna fortfarande kutade runt i östra Digerveden? Existerade mekanurgerna överhuvudtaget, och vilken sorts mackapärer byggde de då? För att inte ta problemet med den framtida utvecklingen. Mekanurgerna tycks kunna tillverka föremål på nivån "da Vinci+", men om endast de kan hantera dem ordentligt, kommer det någonsin bli något större teknologiskt genomslag i Vidonias kulturer. Kommer vi, till exempel, att i framtiden kunna se flogistondrivna fabriker där vanliga arbetare kan hantera maskinerna, eller kommer högteknologin för alltid att vara ett värv som är begränsat till den "aristokrati" mekanurgerna utgör. Och kommer gränserna för deras uppfinningar att utvidgas? Det känns lite som om att Gondica, för att vara ett spel som utspelar sig i en renässansvärld i utveckling, har oerhört statiska bromsmekanismer inbyggda på det här planet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Magiskolan mekanurgi uppstod under Blå Eran. Det har dock alltid funnits personer med mekanuirgisk perception och de har blivit mästerhantverkare av olika slag tack vare sina talanger.

Gränserna för vad mekanurger kan göra vidgas hela tiden i takt med att deras kunskap växer, men det kanske inte framträder väl i hittills publicerat material.

På sikt kommer det säkert att finnas flogistondrivna fabriker, men på vårt 1600-tal, när de första ångmaskinerna sattes igång för att driva gruvpumpar, kunde inte ens Isaac Newton förutse 1800-talets textilfabriker eller ångdrivna skepp med järnskrov.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Men kommer det någonsin att vara möjlighet att få ett industriellt produktionssätt med avseende på de mekanurgiska föremålen? I och med att mekanurgisk perception krävs för att sätta samman dem, kommer det vara möjligt att konstruera avancerad teknologi i större skala, eller kommer hantverkssamhället att leva kvar i detta avseende?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Mekanurgerna behöver isåfall konstruera verktygsmaskiner som kan tillverka smådelar med hög precision. Dessa delar kan man sedan bygga grejor av.

Detta är fullt möjligt, fast det ligger långt in i Gondicas framtid. Vi kommer alltså att få en industrialism som är baserat på en magisk-teknokratisk elit: bara Teslor och Edisonar som högsta chefer, så att säga.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag utgår från att de flesta uppfinningarna i Gondica, från hjulet till karavellen, gjorts av folk med mekanurgisk perception. Det kan vara värt att notera att folk med MEP(m) föds bland alla människor i alla kulturer, men att de som inte föds i Vidonia enbart blir osedvanligt skickliga hantverkare och konstnärer.

Notera också att ganska många grejer kan användas av icke-mekanurger. Och kolla regelboken angående att hantverkare kan duplicera de flesta mekanurgiska föremål, de får bara usel TIL och få bonuseffekter - men för, säg, en luftbössa, lastränsel eller ett fjäderverk spelar det mindre roll. TIL slår man ganska sällan och grundvärdena är ganska bra. På samma sätt är ganska många ballonguppstigningar helt möjliga utan mekanurgisk inblandning, man kan bara inte resa särskilt långt i ballong.

Sedan finns det en intressant faktor till: elektricitet i vår mening existerar inte på Gondica, där fysikens lagar är annorlunda. Sannolikt måste det till en syntes mellan mekanurgi och ekomanti, som sitter mycket långt inne, för att kunna utnyttja vitalis på samma sätt som vi utnyttjat elektromagnetismen inom kommunikationsteknologin.

Erik
 
Top