Nekromanti Telefonabonnemang?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är på väg att gå vilse i telefondjungeln...

Snart går mitt nuvarande telefonabonnemang ut. Det var ett Telia för Alla, 24 månaders abonnemang.

Min senaste telefonräkning säger:

080401 - 080630 Fast avgift Telia Mobil Till Alla 177:-

Förmedlade tjänster 10.00:-
Trafikavgifter 103.19:-

Trafikavgifterna för min del ser ut att handla om perioden 071211-080301, jag har ringt sammanlagt kring 65 timmar a' 0.59 kr/minut (fasta nätet) och så sammanlagt kanske 13 timmar till "077-nummer"...

Till det tillkommer 45 kronor SMS, och två kronor "datatrafik".

Som synes är jag ingen jättekonsument av mobila tjänster.

Jag blev just uppringd av en telefonförsäljare från Telia. Jo, jag hatar telefonförsäljare, men av någon anledning lade jag inte bara på i örat på honom. Han tyckte att jag skulle fortsätta vara kund hos Telia (har jag inget emot, har inte haft några större problem emd Telia) men tyckte att jag skulle binda upp mig på ytterligare 24 månader...

Nu till djungeln... Vad ska jag göra?

* Fortsätta med samma abonnemang, "Telia För Alla"?
* Byta till något annat abonnemang med lägre månadskostnad, i ljudet av mitt blygsamma bruk?
* Helt skita i abonnemangsgrejen och börja köra med kontaktkort istället?

Om jag fortsätter på Telia med abonnemang får jag tydligen en ny mobil. Jag behöver egentligen ingen, men det vore kul med något med kamera nu när min svindyra systemkameras laddare är försvunnen...

Någon som har några råd här? Någon som är mer hemma än vad jag är på Telias olika abonnemang och grejer? Vad blir billigast?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Nu har jag ingen koll på abonomang så sätt.. .men om de säger att du får en ny mobil då skulle jag vara extra noggran, för de brukar bara vara några få mobiler som man får 0kr/månaden, lite häftigare modeler så brukar det tillkomma en måndaskostnad på allt från 29kr/månaden upp till 99+kr/månaden.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skaffa skype och ringa från datorn när du är hemma, och så skaffa ett kontantkort till mobilen för de SMS du måste skicka och för kortare samtal när du är på resande fot?

krank

Skaffa skype och ringa från datorn när du är hemma
Skype? Är det verkligen rimliga priser, jämfört med den ofta ganska horribla ljudkvalitén när man ringar till vanliga telefoner? Dessutom skulle jag vara tvungen att skaffa ett trådlöst headset, och det har jag inte ekonomin till. För nej, det är inget alternativ för mig att sitta framför datorn med mitt headset när jag pratar i telefon.

Johan K

Gammal & dryg
Om du känner att du är nöjd med ditt aboenemang, byt inte.. Känns som det kan klydda, om man byter. Käner du att det inte är nån last för ekonomin din så håll dig till det.
När det gäller refillkort, som jag har. Så är jag jäkligt nöjd. Jag slipper allt vad teleräkningar & sådant heter. Bara att ladda när det behövs... För jag ringer _LITE_ på nallen min. Om man säger såhär, sedan 1:a december fram till nu så har jagr ringt & sms:at för runda slängar 25 spänn...

Marcus J

Hero
Om du är student så rekommenderas Telia student.

Annars så är det väldigt svårt att ge några generella råd. En gammal sanning jag fått från Råd&Rön är att Halebop Kontantkort är fetbilligast om du inte ringer tokmycket. Tror dock att studenterbjudandet ovan är svårslaget även av det.

/Marcus kan också upplysa att Halebop är Telias ungdomsmärke, så operatörsbyte är det egentligen inte tal om.

krank

Om du är student så rekommenderas Telia student.
Fast jag är student, öh, ibland... Eller ja, just nu är jag inte formellt sett stu8dent, även om jag sitter och knådar en B-uppsats. Till hösten blir jag student igen. Kanske.

Jaja, jag ska förhöra killan lite nogrannare och fippla lite med siffrorna nästa gång han ringer. När jag kollade erbjudandet han ville fixa åt mig (Telia Mobil Till Vänner 24 mån + sony ericsson w660) så verkade det som om han antingen haft möjlighet att waiva startkostnaden för mig eller så ljög han röven av sig. För Mobil till Vänner + w660 hade en femhundranåntingkronors startavgift, och då vettefan asså...

(Mitt gamla abonnemang, det jag har nu, är det förresten "säljstopp" på, så det kan jag inte förnya, typ.)

Men, jag ska pressa försäljarkillen på lite mer fakta innan jag bestämmer mig.

Andy

Vila i frid
Skaffa en Skypemobil från 3 så får du allt i ett.

(Men ta ingen hänsyn till mig för jag jobbar på 3 :gremooo: )

Snow

Swashbuckler
Om jag fortsätter på Telia med abonnemang får jag tydligen en ny mobil. Jag behöver egentligen ingen, men det vore kul med något med kamera nu när min svindyra systemkameras laddare är försvunnen...
Haha, good one :gremlaugh:
(eller, om du inte skämtar, vill du byta din kamera mot min kameramobil?)

Johan K

Gammal & dryg
Hur funkar det där skype ?

Dagens n00b-fråga..
Hur funkar det där med skype egentlgien.. :gremconfused:
& ja, jag är helt teknisk neutraliserad... :gremsmirk:

Jarl

Hero
Om det är kameran du länkade till så är det snarare en kompaktkamera. En systemkamera är ju modulär.

krank

En systemkamera är ju modulär.
Det finns alternativa objektiv till den. En ssytemkamera är definitionsmässigt en kamera med olika möjliga objektiv.